صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نود - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

نباید از کشورهای همسایه در مسأله گردشگری عقب بمانیم

فرصت بزرگ برای صنعت گردشگری ایران

نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی در نشستی با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به طرح مسائل و مشکلات این حوزه پرداختند. طی یکی دو سال اخیر شرایط سیاسی کشورهایی که در بازار هدف گردشگری ایران قرار دارند یک فرصت بزرگ را به صنعت گردشگری ایران داده است، بویژه جذب گردشگران روسیه و چین که هماره در صدر برنامه‌های دولت‌های مختلف بوده اند. بر اساس گفته‌های رسانه‌ای بخش خصوصی، گردشگران چینی پاییز سال‌ جاری و بهار سال آینده را برای سفر به ایران رزرو کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند زیرساخت‌ها برای استفاده از این فرصت وجود ندارد. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعتقاد دارد مادامی که بخش خصوصی مشکلات موجود را با صدای بلند اعلام نکند، نمی‌توان امیدی به حل مشکلات داشت. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران نیز می‌گوید: به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های بخش گردشگری در کشور، به سرعت در حال از دست دادن فرصت‌های جذب گردشگر و عقب ماندن از کشورهای منطقه هستیم.

بلیت وجود ندارد
این روزها بیش از هر چیزی گردشگری از نبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس شاکی است. معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که  یکباره گردشگران و مسافران با کمبود بلیت زمینی و هوایی روبه‌رو شده‌اند. آن‌طور که حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی کشور به «ایران» می‌گوید: ایرلاین‌ها بویژه ایرلاین‌های خصوصی، هم قیمت بلیت را بالا برده‌اند و هم از سوبسید استفاده می‌کنند. با وجود این، تردد هوایی مسافران با مشکل روبه‌رو شده است. برخی از رانندگان اتوبوس‌های ترمینال بیهقی به مسافرانی که با «ایران» گفت‌و‌گو کرده‌اند گفته‌اند برای افزایش قیمت‌ها اتوبوس‌های مسیر را کاهش داده‌اند. از سوی دیگر اگر بپذیریم مثلاً تحریم‌ها باعث شده تعداد هواپیماهایی که نیاز به تعمیر دارند کم شوند؛ موضوعی که توسط مسئولان هوایی کشور در ابتدای سال اعلام شد، آیا اتوبوس‌هایی که ساخت داخل ایران است هم با این مشکل روبه‌رو شده‌اند که مسافران در تهیه بلیت اتوبوس نیز با مشکل روبه‌رو شده‌اند؟
احد عظیم‌زاده در اولین نشست کمیسیون گردشگری اتاق ایران که همزمان با روز جهانی گردشگری برگزار شد، درباره دلایلی که فرصت بزرگ ایران برای جذب گردشگر را تهدید می‌کند، می‌گوید:متأسفانه ایرلاین مناسب، مجتمع‌های بین‌راهی آبرومند، هتل‌های درخور توریست، اتوبوس‌های کولردار و... به اندازه کافی نداریم. در این شرایط هر اندازه مسئولان دولتی و بخش خصوصی برای جذب گردشگر تلاش کنند فایده‌ای نخواهد داشت، چون اساساً شرایط پذیرش گردشگر در کشور فراهم نیست.
او می‌گوید: با همراهی دولت با بخش خصوصی، این توان را داریم که ظرف دو سال مشکلات را در این بخش حل کنیم.
عظیم‌زاده با بیان اینکه هر گردشگر خارجی معادل ۱۰۰ بشکه نفت برای کشور ارزآوری دارد، می‌گوید:ابتدا باید موج مهاجرت از ایران را متوقف کنیم و بعد به فکر جذب توریست بیشتر باشیم. به جای اینکه به دنبال سرمایه از خارج برویم اول باید از خروج سرمایه جلوگیری کنیم.
او می‌افزاید: تا زمانی که روابط با سایر کشورهای دنیا و شرایط اقتصادی بهبود نیابد، هیچ‌کدام از این مسائل حل نخواهد شد. باید دولت را متقاعد کنیم که صلاح کشور در اصلاح اقتصاد و بهبود روابط با همه کشورها البته به غیر از رژیم‌صهیونیستی است.

اتاق ایران یکی از ارکان مطالبه‌گر حوزه گردشگری باشد
علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست با تأکید بر ظرفیت‌های اتاق ایران و بخش خصوصی برای بهبود وضعیت گردشگری کشور می‌گوید: دیدگاه حاکم بر وزارتخانه ما برون‌گرایی است و آماده همکاری تمام و کمال با کمیسیون گردشگری اتاق ایران و بخش خصوصی هستیم.
او اضافه ‌می‌کند: خوشبختانه یکی از احکام برنامه هفتم مربوط به موضوع واردات خودروهای گردشگری و تجهیزات هتلی است که برای اولین‌بار از حقوق گمرکی و سود بازرگانی معاف شدند. اجرایی شدن این حکم می‌تواند بخشی از مشکلات گردشگری را حل کند.
او با تأکید بر نقش اتاق ایران به‌عنوان یکی از ارکان مطالبه‌گر حوزه گردشگری می‌گوید: مادامی که بخش خصوصی مشکلات موجود را با صدای بلند اعلام نکند، نمی‌توان امیدی به حل مشکلات داشت.

نقش اتاق ایران در راه‌اندازی ایرلاین‌های جدید
مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با بیان اینکه دنیا به سمت انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌رود، می‌گوید: چاره‌ای نداریم جز اینکه گردشگری را جایگزین فروش نفت کنیم. کشورهای منطقه و همسایه با سرعت به سمت این جایگزینی می‌روند و اگر عقب بیفتیم، بازنده خواهیم بود.
او با تأکید بر نقش اتاق ایران در راه‌اندازی ایرلاین‌ها و خرید هواپیماهای جدید، می‌گوید: موضوع دیگری که اتاق ایران باید به آن بپردازد، تداخل صنفی اصناف در حوزه گردشگری است. به علاوه هماهنگ شدن کمیته‌های مختلف کمیسیون گردشگری با میزهای تخصصی گردشگری که در وزارتخانه شکل گرفته‌اند به هم‌افزایی در حل مشکلات این بخش منجر خواهد شد.

اتاق ایران میانجی پروژه‌های گردشگری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد
احمد تجری، مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز می‌گوید: ۱۴۰۰ بسته سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی جاذبه‌های گردشگری شناسایی و بزودی معرفی خواهیم کرد.
او با بیان اینکه دو هزار و ۵۸۰ پروژه گردشگری در دست احداث وجود دارد که به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارند، می‌گوید: بخشی از این پروژه‌ها با مشکل تأمین منابع مواجه هستند. امیدوارم اتاق ایران بتواند به‌عنوان یک میانجی برای متصل شدن این پروژه‌ها به سرمایه‌گذاران عمل کند. تجری همچنین بر هم‌افزایی بین دولت و کمیسیون گردشگری در تصویب احکام برنامه هفتم در حوزه گردشگری تأکید می‌کند.

مهم‌ترین اولویت‌های کمیسیون گردشگری
علی‌اصغر جمعه‌ای، عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نیز با بیان اینکه این اتاق وظیفه قانونی ساماندهی تشکل‌ها را بر عهده دارد اما ضمانت اجرایی برای این مأموریت خود ندارد، می‌گوید: متأسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به موازات بخش خصوصی تشکل ایجاد می‌کند. لذا کمیسیون باید سعی داشته باشد مصوبه‌ای که این وزارتخانه بر اساس آن اقدام به تأسیس تشکل می‌کند را لغو کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی