رونق تولید با تأمین اعتباری واحدهای صنعتی راکد

چراغ 42 واحد تولیدی در کرمانشاه روشن شد

شیما جهان بخش
خبرنگار

 
 احیای واحدهای تولیدی و رشد اشتغال در قالب «نهضت احیای واحد‌های اقتصادی راکد و تعطیل» از اولویت‌های اصلی دولت بوده است. در این میان در استان کرمانشاه که سال گذشته با ۱۴.۲ دهم درصد نرخ بیکاری دومین استان دارای بیشترین بیکار کشور بوده است، با احیای 14 واحد راکد و بازگشت 28 واحد نیمه تعطیل به چرخه تولید، نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است.
به گفته صاحبان صنایع کرمانشاهی بحث تأمین مالی و ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها از مهم‌ترین مشکلات آنها بوده که بخش قابل توجهی از آن در سال‌های اخیر با حمایت ویژه دولت حل شده است.
 «عبدالوحید محمدی»، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه اشتغال و تولید از اولویت‌های استان هستند به «ایران» گفت: استانداری و بانک‌ها باید در کنار هم در جهت رونق تولید و ایجاد اشتغال همکاری بیشتری داشته باشند تا بتوانیم مشکلات واحد‌های تولیدی را حل کنیم و مانع تعطیلی آنها شویم.
وی با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان باید برای رفع موانع اشتغال و تسهیل در تولید همکاری داشته باشند، افزود: جذب کمک‌های اعتباری می‌تواند به کاهش مشکلات واحدهای تولیدی کمک کند پس باید در کنار هم تلاش کنیم تا پرداخت تسهیلات در استان بهبود یافته و زیرساخت‌ طرح‌های تولید و اشتغال توسعه یابد.
محمدی افزود: کمک‌های فنی و اعتباری از جمله مهمترین موارد کمک‌های دولتی به بخش‌های مختلف بویژه حوزه صنعت است و می‌تواند در حل بخشی از مشکلات صاحبان صنایع مؤثر باشد. مدیران بانک‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا ضمن مشارکت مالی با سرمایه گذار، شاهد رونق تولید و اشتغال دوباره واحدهای تولیدی باشیم.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های صنعتی باید به ارتقای اقتصادی، افزایش اشتغال و توسعه منجر شود، گفت: تحقق این امر نیازمند اهتمام جدی مدیران است و باید توجه داشت که همه ما در مقابل آحاد جامعه و مردم مسئول هستیم.

با احیای ١۴ واحد راکد ۴۸٠ نفر به کار بازگشتند
«محسن دارابی»، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری تا کنون با احیای ١۴ واحد راکد در استان ۴۸۰ نفر به کار بازگشته‌اند گفت: بعد از سفر ریاست جمهوری به استان کرمانشاه تا کنون 3 هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان واحدهای صنعتی استان کرمانشاه پرداخت شده است.
وی با تأکید بر اینکه یکی از اولویت‌های وزارت صمت احیای واحدهای راکد و به ظرفیت‌رسانی واحدهای نیمه فعال و تکمیل طرح‌های نیمه تمام است، تصریح کرد: در این راستا از ابزارهای متفاوتی استفاده شده که یکی از این ابزارها تشکیل جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان کرمانشاه است. در این راستا از ابتدای سال‌جاری تا کنون ۴۶ جلسه با حدود ۵۰۰ مصوبه داشتیم که تعدادی از آنها اجرا و به شرایط مناسبی رسیده و تعدادی هم در دست اجرا است.
دارابی تشریح کرد: از ابتدای سال‌جاری احیای ۲۲ واحد راکد در استان هدفگذاری شده که تا کنون از این تعداد ۱۴ واحد احیا شده‌اند وکار احیای بقیه واحدها هم در حال پیگیری است. همچنین احیای ۴۴ واحد نیمه فعال نیز در دستور کار بوده که از این تعداد ۲۸ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند و حدود 4 هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال در این واحدها تثبیت شده‌اند. البته کار احیای بقیه واحد‌ها نیز در دست پیگیری است و تسهیلات مناسبی برای این واحد‌ها پیش‌بینی شده بود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این تسهیلات در راستای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدهای صنعتی موجود لحاظ شده‌اند.

تسهیل موانع برای واحد‌های تولیدی
«مختار احمدی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه نیز با اشاره به کاهش ۵.۲ درصدی نرخ بیکاری در استان کرمانشاه اظهار داشت: اواخر سال گذشته سند اشتغال ۱۴۰۲ استان را تدوین کرده و بر اساس آن از دستگاه‌ها خواستیم برنامه‌های اشتغالزایی خود را بر اساس برش شهرستانی ارائه دهند.
احمدی با بیان اینکه احیای واحدهای راکد بیشترین تأثیر را بر کاهش نرخ بیکاری استان داشته است، گفت: با تصمیم کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، چند کارگروه فرعی در بخش گردشگری، صنایع کوچک، صنعت و معدن و کشاورزی تشکیل شد و توانستیم با بررسی مشکلات هر بخش اقدامات خوبی برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال انجام دهیم. وی تسهیل در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی را بسیار ضروری عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از555 میلیارد تومان تسهیلات در قالب وام‌های خوداشتغالی تا سقف 150 میلیون و وام کارفرمایی تا سقف 4 میلیارد تومان به 5 هزار و 911 طرح پرداخت شده است. همچنین از محل پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مصوبه سفر ریاست جمهوری به استان نیز یکهزار و 589 میلیارد تومان به واحد‌های صنعتی پرداخت شده است.

تشکیل کارگروه‌های احیای واحدهای راکد در کرمانشاه
«محمدطاهر عظیمی‌فشی» مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه، این صندوق را دبیرخانه و بانک عامل تأمین مالی احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در استان‌ها معرفی کرد وبه ایرنا گفت: از مهمترین برنامه‌های این صندوق با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی، کمک به احیای واحدهای راکد و نیمه فعال استان است.
 وی از تشکیل کارگروه‌های احیای واحدهای نیمه فعال و راکد در استان کرمانشاه با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و صنعت، معدن، تجارت خبر داد و افزود: معاون مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری صندوق کارآفرینی امید را به عنوان دبیرخانه و بانک عامل پروژه‌های نیمه فعال و راکد در استان‌ها مسئول شناخته است که منابع آن از محل بند الف تبصره ۱۸ استان‌ها تأمین می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مکلف شده‌اند این واحدها را شناسایی و به صندوق کارآفرینی امید معرفی کنند. صندوق هم برحسب دستور العمل‌ها برای پرداخت وام به این واحد‌ها اگر اعتبار کمک به احیای آنها زیر 3 میلیارد تومان باشد در استان تصمیم‌گیری کرده و اگر بیشتر از این مبلغ باشد با مرکز (تهران) هماهنگ می‌کند.به گفته مدیر صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه در این سیستم هر استانی تلاش بیشتری برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال انجام دهد، اعتبار بیشتری نیز می‌تواند برای استان خود کسب کند و یک رقابت بسیار سودمند برای استان‌ها است.
عظیمی فشی اضافه کرد: به تازگی میزان اعتبار بند الف تبصره ۱۸ دستگاه‌های اجرایی استان اعلام شده اما هنوز به صندوق کارآفرینی امید استان کرمانشاه این اعتبارات ابلاغ و تخصیص نیافته است.

جستجو
آرشیو تاریخی