صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان:

دنبال اقدامات هیجانی نیستیم

فرهنگی/ اولین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم‌ کودکان و نوجوانان صبح روز سه‌شنبه چهارم مهرماه برگزار شد.
مجید زین‌العابدین مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این رویداد در حالی مقابل نمایندگان رسانه‌های خبری نشست تا به سؤالات و انتقادات آنها پاسخ گوید که کمتر از سه ماه است سکان مدیریت فارابی را بر عهده گرفته است.
به گفته او «فصل شانه دادن زیر مسئولیت فصل خاصی است و شاید چند ماه مانده به برگزاری جشنواره هرکسی مسئولیت نپذیرد.» زین‌العابدین در بخش‌های مختلف صحبت‌هایش از پرهیز از کمی‌گرایی و اقدام هیجانی در حمایت از تولید و تأکید بر انجام کار ریشه‌ای گفت. او تأکید کرد که جشنواره محل تجلی برازندگی سینمای کودک و نوجوان است و با همین دیدگاه از تولیدات شتابزده برای پرکردن جشنواره و کارنامه کاری‌اش پرهیز کرده است.
ترجیع بند صحبت‌های زین‌العابدین که می‌توان آن را جزو مانیفست تولیدات فارابی در حوزه کودک و نوجوان عنوان کرد توجه ویژه به حمایت از فیلم‌های کودک و نوجوان در اکران بود. او در این باره وعده داد: «امیدواریم بعد از جشنواره بتوانیم نقشه راه آن را ترسیم کنیم و برای سال‌های آینده جشنواره بهتری داشته باشیم.»

برای اکران تولید می‌کنیم، نه جشنواره
 سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان قرار است پس از یک سال وقفه از نیمه مهرماه در اصفهان برگزار شود. در حالی که سال گذشته دلیل برگزار نشدن جشنواره به حد نصاب نرسیدن تولیدات این حوزه عنوان شده بود، حضور سه فیلم به نمایش درآمده در جشنواره فیلم فجر سال گذشته در فهرست اعلامی آثار حاضر در جشنواره امسال فیلم کودک و نوجوان، در نشست خبری روز گذشته سؤال‌برانگیز شد.
زین العابدین در پاسخ به سؤال اهالی رسانه درباره حضور «در آغوش درخت»، «کاپیتان» و «هوک» در فهرست 14 فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی و برجا ماندن مانعی که سال گذشته باعث توقف برگزاری جشنواره شده بود، گفت: «ما نیازمند زمان بیشتری برای برنامه‌ریزی بودیم. برخی می‌گفتند در همین چند ماه چند فیلم کودک تولید کن اما نگاه من این است که ما برای اکران فیلم می‌خواهیم نه برای جشنواره. ما جشنواره برگزار می‌کنیم که برازندگی سینمای کودک و نوجوان را نشان بدهیم نه اینکه فقط چند فیلم تولید کنیم که جشنواره برگزار کنیم پس تعجیل نکردیم، سعی کردیم افکارمان ته‌نشین شود. سال‌های آینده را هم پیش رو داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.»
او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه ضرورت برگزاری سالانه جشنواره با توجه به تعداد اندک تولیدات کودک چیست، گفت: «در این زمینه دو نظر متفاوت مخالف و موافق وجود دارد.
 در فارابی از کمی‌گرایی دوری می‌کنیم اما برگزار نشدن جشنواره به صورت سالانه، اجحاف در حق آنهایی است که دوست دارند اثرشان دیده شود. البته تعدادی اثر رسیده بوده که با ضوابط جشنواره همخوانی نداشته است.
 با نقطه آرمانی فاصله داریم اما ناامیدکننده هم نیست ضمن اینکه جشنواره موجب رونق در اکران هم می‌شود.»
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه برگزاری جشنواره اعلام کرد که برگزاری جشنواره کمتر از تولید یک فیلم هزینه می‌برد. او در ادامه تأکید کرد: «البته حق سینمای کودک بیش از این حرف‌هاست اما به طور کلی تصمیم گرفتیم صرفه‌جویی کنیم.»

نمایش فیلم‌های خارجی و ایرانی در زنگ سینما
زین‌العابدین در بخشی از نشست از راه‌اندازی زنگ سینما در تعامل وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: «مصوب شد که زنگ سینما برای مدارس از امسال راه‌اندازی شود منتها دوستان ما در وزارت آموزش و پرورش ملاحظاتی درباره چگونگی اجرای آن داشتند که قرار شد سازکار این موضوع بررسی و تصویب شود.» او در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اجرایی نشدن این طرح با وجود وعده‌های مطرح شده در ادوار گذشته، اطمینان داد که وزیر هر دو وزارتخانه به‌جد پیگیر ماجرا هستند و قرار است توسط سازمان سینمایی سازکار آن مدون شود.
به گفته او پیشنهاد شده هم فیلم‌های خارجی هم ایرانی متناسب با کودکان و نوجوانان به نمایش دربیاید.
رئیس بنیاد سینمایی فارابی درباره طرح و برنامه‌اش برای احیای سینمای کودک و همچنین سرنوشت صندوق پروانه نیز گفت: «ارائه کارنامه در سینما زمان‌بر است و نمی‌توان زود به نتیجه رسید.
 اگر خواهان انجام کار ریشه‌ای هستیم، باید صبور باشیم. صندوق پروانه دو بخش دارد؛ سازکار اجرایی برای ارتباط سینماگران کودک و نوجوان و بخش دیگرش نیازمند تأمین منابع است که در فارابی وجود ندارد و با کمک نهادهای مرتبط با کودک می‌کوشیم این منابع را تأمین کنیم.»

«بچه‌ها به سمت قله» در سی‌وپنجمین دوره جشنواره
در بخش ابتدایی این نشست زین‌العابدین، اسامی ۱۴ فیلم ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی، 12 فیلم ایرانی بخش مسابقه پویانمایی کوتاه و ۱۲ فیلم ایرانی بخش مسابقه داستانی کوتاه را اعلام و آمار و اطلاعاتی از میزان مشارکت بخش خصوصی در تولیدات هر بخش، کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و... ارائه کرد. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان ۱۴ مهر در اصفهان افتتاح خواهد شد و مراسم اختتامیه هم ۲۰ مهر برگزار خواهد شد.
 زمان نمایش فیلم‌ها بین ۱۵ تا ۱۹ مهر همزمان با هفته جهانی کودک خواهد بود. «بچه‌ها به سمت قله» شعار جشنواره امسال است.

جستجو
آرشیو تاریخی