صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و هفت - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

گاف های دلقک در برابر صندلی‌های خالی

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست اخیر سازمان ملل باز هم کاغذ به دست در صحن مجمع عمومی حاضر شد و در برابر صندلی‌های خالی از نقشه‌ای موسوم به خاورمیانه جدید رونمایی کرد. نقشه‌ای خیالی که در آن هیچ نشانی از اراضی فلسطینی نبود. طرف دیگر نقشه او نمایی از تلاش رژیم متبوعش برای صلح با رهبران سعودی را نشان می داد؛ طرحی که رهبران سعودی، آن را تأیید نکرده اند.
«نتانیاهو» پیش از این و در سال 2012 با نقاشی دیگری در مجمع عمومی سخنرانی کرده و به تکرار ادعاهای خود علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته بود اما نقشه او در نشست اخیر کمی تفاوت داشت. نقشه‌ای که او این بار در دست داشت هیچ اشاره‌ای به کرانه باختری، غزه یا بیت‌المقدس شرقی نداشت؛ یعنی همان سرزمین‌هایی که اسرائیل در سال 1967 تصرف کرد و فلسطینی‌ها اینک بحق به دنبال بازپس‌گیری آن هستند.
اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حالی در صحن مجمع عمومی برای خاورمیانه نقشه می‌کشید که از همان جا می‌شد صدای فریاد معترضانی که علیه او در اطراف سازمان ملل تجمع کرده بودند، شنید.
«باراک رافید» تحلیلگر امور دیپلماتیک در سایت عبری زبان واللا به روایت این اعتراضات پرداخته و نوشته است: «هزاران اسرائیلی و امریکایی در بخشی از خیابان شماره ۴۸ و خیابان دوم نیویورک برای برگزاری تظاهرات علیه نتانیاهو و اصلاحات قضایی کابینه وی تجمع کرده و صحنه بی‌سابقه‌ای را رقم زدند. صدای معترضان به خوبی در خارج از مقر سازمان ملل به گوش می‌رسید.»
او در ادامه افزود: «نتانیاهو در همان زمان به بالای جایگاه سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل رفت تا سخنرانی کند. وی شعارهای معترضان را نمی‌شنید اما تجمع گسترده آنها خارج از سالن مجمع نتانیاهو را بسیار نگران کرد. هر کسی با وی طی روزهای اخیر درباره تظاهرات گفت‌وگو کرده باشد به خوبی این مطلب را متوجه می‌شود».
رافید همچنین اضافه کرد: «مجمع عمومی سازمان ملل بسیار خسته‌کننده و خواب‌آور بود چرا که تعداد کمی از دیپلمات‌ها برای شنیدن سخنرانی نتانیاهو در سالن حضور داشتند. اکثر صندلی‌ها خالی بود به طوری که تعداد دیپلمات‌های خارجی حاضر در سالن به تعداد همراهان نتانیاهو بودند».
وی نوشت: «مانند سخنرانی‌های گذشته نتانیاهو در سازمان ملل این بار نیز چند ده نفر از طرفداران نتانیاهو و حامیان مالی وی و خانواده‌اش حضور داشتند تا هر چند دقیقه یکبار بایستند و مانند گروه تشویق برای وی دست بزنند».
این تحلیلگر صهیونیست اضافه کرد: نتانیاهو فراموش کرد در سخنرانی خود به اوضاع داخلی اسرائیل و اعتراضات علیه اصلاحات قضایی کابینه‌اش اشاره کند و به جای آن بیشتر دوست داشت موضوع سخنرانی را به سمت عربستان ببرد. دفتر نتانیاهو از زمان ورود وی به نیویورک تاکنون ۳ بیانیه توضیحی بعد از گاف نخست وزیر مبنی بر تهدید هسته‌ای ایران منتشر کرده است.
در حالی که نتانیاهو روز جمعه در سازمان ملل حضور داشت هزاران صهیونیست و امریکایی با حضور مقابل ساختمان این سازمان در نیویورک با در دست داشتن پلاکاردهایی علیه نتانیاهو فریاد زدند.
این در حالی است که اراضی اشغالی از ۳۷ هفته قبل تاکنون شاهد برگزاری تظاهرات هفتگی علیه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو و فساد وی است.
جستجو
آرشیو تاریخی