امنیت مدارس را جدی بگیریم

با آغاز سال نو تحصیلی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، در گفت و گو با ایسنا، برای ارتقای ایمنی دانش‌آموزان و محیط‌های آموزشی نکات مهمی را به مسئولان و والدین گوشزد کرد.
سید جلال ملکی گفت: اماکن آموزشی بویژه مدارس ابتدایی و مهدهای کودک از جمله نقاطی هستند که همواره در معرض خطرات مختلف قرار دارند. از آنجا که کودکان به تنهایی از عهده تأمین ایمنی خود بر نمی‌آیند، مسئولان و مدیران مجموعه وظیفه دارند که با اتخاذ تدابیر خاص، محلی ایمن و عاری از خطر را برای آنان فراهم کرده و بدانند که مسئولیت هر حادثه و اتفاقی که در آن محل رخ دهد با آنان بوده و باید پاسخگو باشند.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه ایمنی در مدارس را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد، گفت: بخش اول اصول ایمنی در ساختمان است که مصالح به کار رفته در ساختمان مدارس باید از انواع مقاوم در برابر شعله و حرارت باشد و تمام طبقات نیز باید دارای راه‌پله‌ها و مسیرهای خروجی متناسب با جمعیت حاضر در ساختمان باشد، این امر سبب می‌شود تا امکان تخلیه اضطراری همه حاضران در زمان کوتاه میسر شود.
ملکی ادامه داد:‌ همچنین طبقه‌بندی کلاس‌های درس دانش‌آموزان در مدارس هم باید به گونه‌ای باشد که مقاطع کلاس اول و دوم در طبقه همکف بوده و سایر مقاطع در طبقات بالاتر حاضر شوند. لازم است از برگزاری کلاس در طبقات منفی نیز خودداری شود. تمام پله‌ها باید دارای نرده حفاظ کناری باشد و از نصب نرده‌های افقی خودداری شود. همچنین توصیه دیگر این است که لبه پله‌ها با ورق‌های لاستیکی یا همان ترمز پله پوشانده شود که مانع لیز خوردن کودکان شود.
تمام پنجره‌ها و نورگیرها باید نرده‌های فلزی با قابلیت باز شدن در زمان اضطراری را داشته باشند. از نگهداری هرگونه ضایعات بویژه مواد قابل اشتعال در راهروها و زیرپله‌ها خودداری شود. همچنین مدیران و مسئولان مدارس باید دقت کنند که هیچ‌گونه چاه و گودالی در محوطه مدارس نباید وجود داشته باشد و درصورت بودن، حتماً باید اطراف آن کاملاً محصور شده و روی آن درپوش تعبیه شود.
 همچنین بهتر است اتاق تأسیسات و موتورخانه در بخشی از حیاط و دور از کلاس‌های آموزشی و سالن اجتماعات باشد. لازم است که از نگهداری ضایعات و مواد قابل اشتعال در قسمت تأسیسات نیز خودداری شود.
ملکی با بیان اینکه برای گرم کردن کلاس‌ها باید از وسایل گرمایشی استاندارد بدون شعله مانند شوفاژ استفاده شود، گفت:‌ تا حد امکان نباید از وسایل شعله‌دار و برقی برای گرمایش کلاس‌ها و محل‌های حضور دانش‌آموزان استفاده شود.
ملکی سومین بخش را مربوط به تجهیزات آتش‌نشانی اعلام کرد و گفت: در تمام بخش‌ها و طبقات مدارس باید به تعداد لازم و کافی و از انواع مختلف خاموش‌کننده‌های دستی وجود داشته باشد و تمام پرسنل آن مجموعه باید طرز کار این وسایل را بدانند.
به گفته وی، بهتر است در مدارس بویژه مدارس بزرگ سیستم اعلام اتوماتیک فعال موجود باشد و دقت شود که پس از پایان ساعت کار مدارس، تمام وسایل گرمایشی و برقی اضافه خاموش شود.
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران چهارمین بخش را نیز آموزش مسئولان و معلمان مدارس دانست و گفت: از مهم‌ترین نکات در زمان حوادث، تخلیه فوری افراد است که معلمان و مسئولان باید با احتیاط کامل نسبت به انجام آن اقدام کنند.
 ملکی با بیان اینکه کارشناسان و مربیان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران هر ساله با مراجعه به مدارس، نسبت به ارائه آموزش اصول ایمنی لازم به دانش‌آموزان در مقاطع مختلف اقدام می‌کنند، گفت: طرح پایش زمستانی مدارس نیز همزمان با آغاز سرما و تقریباً از اوایل آذرماه با رویکرد بازدید از تجهیزات گرمایشی مدارس انجام شده و نکات لازم به مسئولان مدارس ارائه می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی