صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

اخبار

صدور ۵۳۸ هزار مجوز کسب‌و‌کار در یک سال
براساس آمار طی یک سال گذشته بیش از ۵۳۸ هزار مجوز کسب‌وکار به صورت برخط صادر شده که ۲۴۲ هزار و ۷۱۳ مجوز مشاغل خانگی است و ۸۱ درصد این فعالان به دنبال گسترش کسب‌وکار خود هستند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز ملی پایش کسب‌و‌کار وزارت اقتصاد، طی یک سال گذشته (شهریورماه ۱۴۰۱ تا ۱۵ شهریورماه امسال) در مجموع یک میلیون و ۱۳۱ هزار و ۲۴۰ درخواست صدور مجوز ثبت و ۵۳۸ هزار و ۱۳۱ مجوز صادر شده است. بیشترین درخواست صدور مجوز مربوط به وزارت صمت (پروانه کسب با ۲۸۳ هزار و ۱۰۱ درخواست) و وزارت تعاون (مشاغل خانگی با ۲۴۲ هزار و ۷۱۳ درخواست) است. قوه قضائیه و وزارت کشور هنوز به درگاه ملی مجوزها متصل نشده‌اند. مطابق گزارش درگاه ملی مجوزها، وزارت نیرو و وزارت تعاون با ۰.۲ درصد تأخیر بالاترین شاخص صدور مجوز بدون تأخیر را دارند و وزارت کشور با ۵۳.۴ درصد تأخیر در صدور مجوز بالاترین میزان تأخیر را داراست. میانگین تأخیر در صدور مجوزها در بین کل دستگاه‌های متصل به درگاه ملی مجوزها ۱۰.۹ درصد است. وزارت اقتصاد و مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌وکار اقدام به پایش سطح رضایت دریافت‌کنندگان مجوزهای مشاغل خانگی کرده است.

 

گازرسانی در پیک برق در تابستان هم کم نیاورد
در حالی پیک تابستان را پشت سر گذاشتیم که تابستان امسال نه تنها خاموشی نداشتیم بلکه تأمین سوخت نیروگاه‌ها نیز با مشکل مواجه نشد و صنعت گاز ۹۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها را تأمین کرد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ صعودی بوده به‌طوری که میانگین گاز تحویلی به نیروگاه‌ها پارسال (از ابتدای تابستان تا پایان مردادماه) ۲۷۴ میلیون مترمکعب در روز بود که این مقدار امسال و در همین بازه زمانی، به روزانه ۳۰۶ میلیون مترمکعب رسیده و نشانه افزایش ۱۲ درصدی این شاخص است.
بیشترین حجم گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان پارسال مربوط به اول مردادماه و حدود ۳۰۲ میلیون مترمکعب بود که امسال و در روز ۲۰ تیرماه با ۳۱۸ میلیون مترمکعب گازرسانی به نیروگاه‌ها، رکوردی تازه در این بخش ثبت شد.
از ابتدای سال‌جاری در شش ماهه اول سال‌جاری تا تاریخ ۱۰ شهریورماه نیروگاه‌های کشور ۲ میلیارد و ۳۵۴ میلیون لیتر سوخت مایع شامل گازوئیل و نفت کوره مصرف کرده‌اند.

 

فروش فوق‌العاده برای تأمین نیازهای فصلی مردم
با طرح‌های فروش فوق‌العاده در مناسبت‌های مختلف، اتحادیه‌ها با نظارت بر کیفیت و دریافت فاکتورهای خرید، به هر واحد صنفی تا ۴ بار اجازه فروش فوق‌العاده برای فروش بیشتر را می‌دهند. قاسم نوده فراهانی عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های فصلی بهاره و پاییزه همواره مورد اعتراض کسبه واقع می‌شد، گفت: فروش فوق‌العاده راهکاری برای فروش بیشتر کسبه، جلوگیری از سودجویی واحدهای صنفی بدون مجوز و کمک به تقاضای مردم در فصل‌ها و مناسبت‌های مختلف است، همچنین اتحادیه‌ها با ارائه بنرهای فروش فوق‌العاده یا برچسب‌های تخفیف بر این طرح نظارت خواهند داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی