صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۷

در 3ماهه نخست امسال صورت گرفت

چشم‏پوشی دولت از 13.5 همت درآمد برای کاهش تورم

گمرک جمهوری اسلامی در سه ماه نخست امسال از 13.5 هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی و مالیاتی خود به دلیل اعمال معافیت‏ها و تخفیفات چشم‏پوشی کرد.
به گزارش وزارت اقتصاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکلیف مقرر در بند (ن) تبصره (6) قانون بودجه سال 1402 کل کشور (موضوع معافیت‏ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی)، گزارش عملکرد 3ماهه نخست سال 1402 گمرک جمهوری اسلامی ایران را به تفکیک «اسامی صاحبان کالا، کوتاژ، حقوق ورودی، میزان تخفیفات معافیت‏ها و بخشودگی‏های ارائه‏شده» منتشر کرد.
میزان درآمدهای گمرکی و مالیاتی چشم‏پوشی شده بر اثر اعمال این معافیت‏ها و تخفیفات در 3ماهه سال 1402 برابر با 135 هزار و 210 میلیارد و 500 میلیون و 147 هزار و 691 ریال به شرح جدول زیر است:
بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم در راستای کنترل قیمت و کاهش تورم در سال‏جاری مجموعه‏ای از سیاست‏ها را در حوزه حقوق ورودی گمرکی، کاهش سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده بر کالاهای اساسی، مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ماشین‏آلات خطوط تولید اعمال کرده است؛ به عنوان مثال در بند ب تبصره هفت بودجه امسال حقوق ورودی مواد اولیه و دارو از چهار به یک کاهش داده شد.
بر اساس لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرد و مورد تصویب قرار گرفت، مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی که 9 درصد بود به یک درصد کاهش پیدا کرد و در مصوبه هیأت دولت در مورخه 21 خرداد ماه بیش از 350 کالا شاهد کاهش حداکثری سود بازرگانی بودند یا به کمترین مقدار رسیدند یا عدد صفر را تجربه کردند و دولت با کاهش این تعرفه از درآمد هنگفتی به نفع مردم چشم‏پوشی کرده است.
همچنین مجموعه‏ای از تخفیف‌ها و معافیت‏های گمرکی نیز از مصوبات بوده است و بر اساس بند ن تبصره 6 قانون بودجه و به منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‏گذاری در معافیت‏های مالیاتی؛ موارد زیر در نظر گرفته شده است.
وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‏های مالیاتی و گمرکی و شفاف‏سازی حمایت‏های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‏های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‏های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمام معافیت‏های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آنها را مشخص کند. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه نشده در اثر این معافیت‏ها و استناد قانونی این معافیت‏ها باشد.
دستگاه‏های اجرایی نیز موظف هستند معافیت‏ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی‐خرجی در حساب‏های مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‏ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی محسوب می‏شود.
درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده 139. قانون مالیات‏های مستقیم تا معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده 84. قانون مالیات‏های مستقیم معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‏های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت‏های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و مؤسسات رسانه‏ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان از معافیت مندرج در بند «ل» ماده 139. قانون مالیات‏های مستقیم برخوردار خواهند بود.
جستجو
آرشیو تاریخی