صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

فناورانه

ذخیره داده‌ها در ماه با کمک بلاکچین
ناسا قصد دارد با کمک استارتاپ لون‌استار(Lonestar) و شرکت Isle of Man از فناوری بلاکچین برای ذخیره اطلاعات در کره ماه استفاده کند به این امید که در صورت غیرقابل زندگی شدن زمین، از اسرار این سیاره محافظت شود.
به گزارش ایسنا، با استفاده از بلاکچین، اطلاعات فضاپیما، محموله و اهداف مأموریت در ماه نگه داشته می‌شود. این روش می‌تواند دقت و شفافیت داده‌ها را برای سازمان‌ها و آژانس‌های فضایی درگیر در اکتشاف ماه بهبود بخشد. دانشمندان با آزمایش ظرفیت ذخیره‌سازی با مکعب مخصوص شرکت Isle of Man شروع خواهند کرد. در فوریه ۲۰۲۴، یک مکعب داده قمری به ماه پرتاب خواهد شد. این مکعب مخصوص، یک مستطیل سیاه خواهد بود که یک ترابایت داده را روی خود حمل و از انرژی خورشیدی تغذیه می‌کند. این مکعب می‌تواند برای همیشه در ماه باقی بماند که همین امر باعث می‌شود پایدارتر از راه حل‌های ذخیره‌سازی در زمین باشد.

 

پیوند قلب خوک به انسان برای دومین بار
مرکز پزشکی دانشگاه مریلند اعلام کرد برای دومین بار در تاریخ، قلب یک خوک اصلاح ژنتیکی شده را به یک گیرنده انسانی زنده پیوند زده است.
به گزارش ایسنا، نخستین پیوند قلب خوک به انسان در ژانویه ۲۰۲۲ با موفقیت انجام شد، اما بیمار بعد از چند ماه جان سپرد. اکنون برای دومین بار این جراحی حیرت انگیز توسط همان تیم پیوند انجام شده است. گیرنده این قلب، لارنس فوست ۵۸ ساله است که در حال حاضر بدون کمک هر دستگاهی به تنهایی نفس می‌کشد و قلبش بدون دریافت کمک از دستگاه‌های حمایتی، به خوبی کار می‌کند.
قلب مورد استفاده در این جراحی، از یک خوک اصلاح شده ژنتیکی تهیه شد. این حیوان دارای ۱۰ ژن ویرایش شده از جمله سه ژن غیرفعال شده برای از بین بردن قند آلفا گال در سلول‌های خون خوک است که می‌تواند واکنش شدیدی در سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد کند و باعث رد پیوند شود.
همچنین یک ژن اضافی برای کنترل رشد قلب خوک اصلاح شد، در حالی که ۶ ژن انسانی به ژنوم حیوان اضافه شد تا پذیرش توسط سیستم ایمنی انسان افزایش یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی