صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تولید نفت یک میلیون بشکه افزایش یافت

میانگین ضریب بازیافت در میدان‌های نفتی ۲۵ درصد و در گازی حدود ۷۰ درصد است

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به بازگشت رتبه ایران در تولید اوپک به پیش از تحریم‌ها، گفت: تولید نفت ایران در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش داشته است.
محسن خجسته‌مهر در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بیمه‌ای با اشاره به اینکه امروز صنعت بیمه در مقایسه با گذشته تحولات اساسی داشته است، افزود: این صنعت در سال‌های اخیر پای ثابت قراردادهای نفتی است.
وی ادامه داد: به‌دلیل ماهیت کار سرمایه‌گذاری روی بیمه حساسیت‌های زیادی وجود دارد و بیمه پشتیبان صنعتی که ریسک بالایی دارد نقش‌آفرینی می‌کند.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در دهه‌های گذشته نظام پیمانکاری در صنعت نفت حکمفرما بود، گفت: باید جریانات پولی را در صنعت نفت هدایت می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم وجوه سرگردان از صنعت نفت خارج شود. وی افزود: امروز نسبت به سال گذشته تحولات زیادی در تأمین مالی و سرمایه‌پذیری ایجاد شده، زیرا متفاوت فکر و عمل می‌کنیم.
معاون وزیر نفت با اشاره به سالروز آغاز جنگ تحمیلی و در آستانه هفته دفاع مقدس، ادامه داد: اگر شهدا و رزمندگان نبودند ما امروز تنها کارمند بودیم و اختیاری در مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی نداشتیم و امروز اگر دوامی هست از شهدا، جانبازان و آزادگان عزیز داریم.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: این صنعت علمی و انحصاری است و مهم‌ترین فناوری‌های جهان مربوط به صنعت نفت است، زیرا دوره تولید آسان نفت به‌ پایان رسیده است. خجسته‌مهر با بیان اینکه میانگین تولید از هر چاه کشور در سال‌های ۴۳ تا ۹۰ حدود ۲۶ هزار بشکه بوده است اما سال ۹۰ به تولید ۲ هزار و ۱۰۰ بشکه در هر چاه رسیده بودیم، ادامه داد: اکنون باید از لایه‌های بسیار نازک نفت تولید کنیم.
وی تصریح کرد: در بخش بالادستی نفت مهم‌ترین وظیفه تولید ثروت است. ایران در مجموع نفت و گاز معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه نفت در ۴۰۰ مخزن نفت و گاز دارد و رتبه نخست دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه میانگین ضریب بازیافت در میدان‌های نفتی ۲۵ درصد و در گازی حدود ۷۰ درصد است، گفت: این ثروت در زیر زمین باید به ثروت روی زمین تبدیل شود.
خجسته‌مهر با اشاره به اینکه رتبه ایران در اوپک در زمینه تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشت، افزود: تا پیش از دولت سیزدهم تولید نفت کشور ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بود و اکنون به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است و تا ۱۰ روز دیگر به روزانه ۳.۴ میلیون بشکه می‌رسد.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم بیش از یک میلیون بشکه تولید نفت را افزایش دادیم، زیرا معتقدیم تولید در کشور ثروت‌آفرین است.‌ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: تا 8 سال آینده تولید نفت به ۵.۷ میلیون بشکه و تولید گاز به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.
خجسته‌مهر مهم‌ترین رکن برای رسیدن به اهداف تولیدی را جذب سرمایه‌گذار اعلام کرد و گفت: باید جریان مالی را به سمت نفت هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز به ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم، افزود: در گذشته نگاه به بیرون داشتیم که نگاه انفعالی است، اما در دولت سیزدهم رویکرد فعال را با ظرفیت‌های داخل کشور در پیش گرفتیم و با پیشبرد اهداف و برنامه‌ریزی، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و استفاده از مقدورات بین‌المللی تلاش خواهیم کرد.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه افزایش تولید نفت و گاز تأثیر بالایی در رشد اقتصادی کشور دارد، ادامه داد: این پول باید در خدمت تولید به گردش درآید.
خجسته‌مهر تأکید کرد: وظیفه بخش پایین‌دستی مانند پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها ایجاد ارزش‌افزوده و کاهش خام‌فروشی است، بنابراین برای ایجاد ثروت در کشور باید خوراکشان تضمین شود.
 وی گفت: به شرکت‌های پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی مانند توسعه میدان‌های نفت و گاز یا جمع‌آوری گازهای همراه پیشنهاد شد و اکنون ۱.۱ میلیارد دلار در شرق کارون برای جمع‌آوری گاز 52 مشعل در حال اجراست که ضامن تأمین خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: همچنین تلاش کردیم نقش بانک‌ها را از تسهیلات‌دهنده به سرمایه‌گذار تغییر دهیم.
خجسته‌مهر ادامه داد: در آینده نزدیک قرارداد چند میلیارد دلاری برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان امضا خواهد شد و همه مجوزها دریافت شده است.
وی با اشاره به اینکه بخش فولاد نیز برای توسعه میدان‌های گازی وارد شده است‌، گفت: گاز مورد نیاز این صنایع با این اقدام تضمین می‌شود.
معاون وزیر نفت تأکید کرد: بیمه‌ها نیز منابع مالی زیادی در اختیار دارند و تلاش کردیم این منابع به سمت اقتصاد مولد هدایت شود.
خجسته‌مهر با بیان اینکه آمادگی کامل داریم صنعت بیمه در بخش بالادست صنعت نفت وارد شود، افزود: آمادگی داریم فرصت‌های این بخش را معرفی کنیم.
 وی ادامه داد: در هفته‌های آینده کنفرانسی در تهران برگزار خواهیم کرد که ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری در مخازن نفت و گاز معرفی خواهد شد.
 
سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری ایران برای افزایش تولید نفت و گاز
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با تأکید بر اینکه حدود ۵۰ میلیارد دلار پروژه جاری برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور در حال اجراست، گفت: ۳۳ میلیارد دلار پروژه نیز در آینده اجرا خواهد شد.
 رضا دهقان هم در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بیمه‌ای با اشاره به اینکه تا سال ۱۴۰۸ ظرفیت تولید نفت از ۴ میلیون بشکه کنونی به ۵.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد، افزود: ظرفیت تولید گاز نیز از یک میلیون مترمکعب در روز با افزایشی ۵۰ درصدی به ۱.۵ میلیارد مترمکعب در روز خواهد رسید.
وی ادامه داد: برای این منظور ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که دوسوم آن باید از منابع خارجی تأمین شود.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین طرح‌ها برای افزایش ظرفیت تولید گاز کشور، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که ماه گذشته بعد از ۲۰ سال نخستین تولید را داشت، گفت: برای تکمیل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ۲.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
دهقان افزود: تکمیل چاه‌های فازهای دیگر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلار نیز در دستور کار است، همچنین حفاری ۳۵ حلقه چاه در پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱.۱ میلیارد دلاری با هدف جلوگیری از مهاجرت گاز انجام خواهد شد.
وی تأکید کرد: ایجاد ایستگاه‌های فشارافزایی در پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلار نیز انجام خواهد شد. توسعه فاز نخست کیش با سرمایه‌گذاری ۹۳۰ میلیون دلار، میدان بلال با سرمایه‌گذاری ۴۴۰ میلیون دلار و میدان فرزاد B با سرمایه‌گذاری ۱.۸ میلیارد دلار در دست توسعه قرار دارد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه در مجموع برای افزایش تولید گاز در کشور ۲۲ میلیارد دلار پروژه‌ در حال اجراست، گفت: ۳.۶ میلیارد دلار قرارداد در قالب ۱۴ طرح برای افزایش تولید گاز مانند احداث ایستگاه‌های تقویت فشار، توسعه میدان‌های گازی مانند خارتنگ، مدار، توس و... نیز اجرا می‌شود.
دهقان با بیان اینکه برای افزایش تولید نفت نیز حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در دست اجراست، افزود: این طرح‌ها شامل توسعه میدان آزادگان جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار، توسعه میدان‌های سپهر و جفیر با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار، تکمیل و نگهداشت و افزایش تولید نفت (۳۳ طرح) با سرمایه‌گذاری ۵.۸ میلیارد دلار، توسعه میدان یادآوران با سرمایه‌گذاری ۳.۸ میلیارد دلار و... است.
وی ادامه داد: 7 طرح نفتی با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیارد دلار برای افزایش تولید از میدان‌های گازی در آینده اجرا خواهد شد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اجرای 7 طرح توسعه میدان‌های نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۸ میلیارد دلار در سال‌های آینده گفت: توسعه یکپارچه میدان آزادگان، توسعه میدان اروند، دارخوین، منصوری، آب‌تیمور، دهلران و سوسنگرد شامل این طرح‌ها خواهد بود.
دهقان با تأکید بر اینکه حدود ۵۰ میلیارد دلار پروژه جاری برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور در حال اجراست، افزود: ۳۳ میلیارد دلار نیز پروژه در آینده اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: فرصت سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ میدان نفت و گاز در هفته‌های آینده رونمایی خواهد شد.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: اگرچه قراردادهای الگوهای قراردادهای نفتی ایران (آی‌پی‌سی) وجود دارد، دیگر قراردادها نیز امکان استفاده خواهد داشت.دهقان گفت: تاکنون ۱۰ قرارداد الگوی قراردادهای نفتی ایران امضا و تنفیذ شده و 8 قرارداد نیز در حال مذاکره است که تا سال آینده به ‌نتیجه می‌رسد.

امضای قرارداد توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان تا یک‌ ماه آینده
مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران با اشاره به امضای تفاهمنامه تشکیل شرکت دشت آزادگان اروند، گفت: این شرکت با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری ایجاد شده و قرارداد آن تا یک ماه آینده امضا می‌شود.
«فریدون کردزنگنه» در نشست هم‌اندیشی شرکت ملی نفت ایران با شرکت‌های بیمه‌ای با اشاره به اینکه رشد و توسعه اقتصادی هر کشور در گرو مدیریت مطلوب پروژه‌هاست، اظهار داشت: صنعت نفت به‌عنوان بازوی اقتصادی کشور است و طرح‌های آن به تأمین مالی مناسب و بهینه نیاز دارد.
 وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم، سرمایه‌گذاری خارجی محدود شده است، افزود: در جریان توسعه، شرکت ملی نفت حداکثر تلاش را برای استفاده از توان داخلی برای اجرای پروژه‌ها داشته است.
 مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این شرکت همسو با اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر بهره‌گیری از منابع خدادادی کشور در جهت توسعه متوازن، عدالت‌محوری و فقرزدایی حرکت کرد، گفت: نخستین نشست شرکت ملی نفت ایران با فعالان بازار پولی و بانکی کشور بهمن‌ سال ۱۴۰۰ با حضور فعالان این عرصه برگزار شد.
 کردزنگنه تصریح‌کرد: مذاکرات در سطوح کارشناسی و مدیریتی بین شرکت ملی نفت ایران و بانک‌ها برای تأمین مالی بانک‌های داخلی در طرح‌های نفتی کشور آغاز شد.
 وی ادامه‌داد: برای تشکیل شرکت دشت آزادگان اروند با مشارکت هشت بانک و ۲ شرکت اکتشاف و تولید ایرانی، با هدف توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان تفاهمنامه‌ای امضا شد. این شرکت با سرمایه‌گذاری هفت میلیارد دلاری ایجاد شده است و قرارداد آن تا یک ماه آینده امضا می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی