صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

دیلی صباح
ترکیه

بیش از 1200 کودک در کمپ پناهجویان سودان از ماه مه تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. براساس پیش‌بینی ناظران با توجه به رشد مرگ و میر کودکان از زمان آغاز جنگ داخلی در این کشور میان ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان، احتمال افزوده شدن آمار مرگ هزاران نوزاد تازه متولد شده به این عدد تا پایان سال دور از ذهن نخواهد بود.

 

لو پی نیو
فرانسه

فرانسه با‌وجود محدودیت‌های اکولوژیکی و بودجه‌ای به فکر کاهش قیمت بنزین افتاده است. تعلیق «ممنوعیت فروش بنزین به ضرر» گرچه صدای اعتراض توزیع کنندگان مواد نفتی و افراد خویش‌فرما را درآورده است اما از سوی الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه و مشاوران مکرون تأیید و 27 سپتامبر برای تصویب در شورای وزیران بررسی می‌شود.

 

واشنگتن پست
امریکا

تلاش جو بایدن، برای جلب حمایت رهبران جهان به حمایت از اوکراین در جنگ علیه روسیه در حالی بخش اصلی سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل را به خود اختصاص داده بود که به باور ناظران ولع دولت‌ها برای سرمایه‌گذاری در جنگ رو به کاهش است. بایدن همچنین با دعوت کشورها به مشارکت با واشنگتن، پیام امریکا اول است را نیز زیر سؤال برد.
این در حالی است که سلف او، دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری اش در مجامع بین المللی به آن تأکید داشت.

 

ایندیپندنت
بریتانیا

فرانسه و آلمان مصر هستند، طرح عضویت انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به‌عنوان عضو همیار اتحادیه اروپا را به نتیجه برسانند و از این طریق بتوانند روابط اتحادیه اروپا را بهبود بخشند. مقامات ارشد دولت انگلیس از این پیشنهاد استقبال کرده‌اند و معاون نخست‌وزیر سابق این کشور معتقد است لندن باید از این ایده برای جلب حمایت مخالفان داخلی برگزیت بهره گیرد. اما در عین حال حامیان برگزیت اتحادیه اروپا را به تلاش برای گسترش این بلوک متهم کرده اند.

جستجو
آرشیو تاریخی