صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران مطرح کرد

مولدسازی شفاف‌ترین مصوبه است

جلسه روز گذشته هیأت وزیران به دلیل سفر رئیس‌جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد. با وجود این، در پایان این جلسه برخی از اعضا میان خبرنگاران حاضر شده و ضمن تشریح اقدامات و تصمیمات حوزه مسئولیت خود به پرسش‌های آنان پاسخ گفتند. اعلام منطقه‌ای شدن قیمت نان از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی و تشریح زمان‌بندی چندین افتتاح از سوی وزیر راه‌و‌شهرسازی از مهم‌ترین بخش‌های این رویداد بود که گزارش آن را می‌خوانید؛
 
خاندوزی: قیمت نان منطقه‌ای می‌شود
 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه قیمت‌گذاری نان به صورت منطقه‌ای انجام می‌شود و قیمت آن در سراسر کشور یکسان نیست، گفت:استان‌ها نان‌های منطقه‌ای و محلی‌شان را با وزن و قیمت‌های متفاوت می‌فروشند، به‌عنوان مثال در سیستان و بلوچستان وزن یک چانه نان در حدود یک کیلو و در سایر استان‌ها 4۰۰-3۰۰ گرم است.
سید احسان خاندوزی در تشریح چگونگی انجام این فرایند افزود: وزارت کشور درخواست افزایش قیمت نان از سوی مقامات استانی را پس از بررسی، اعلام می‌کند و پلتفرم‌ها و نانوایی‌ها نیز موظف به رعایت قیمت مصوب این وزارتخانه هستند. وی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های پی‌درپی و غافلگیرکننده از گلایه‌های صاحبان حرف و مشاغل بود، اظهار کرد: براساس دستور رئیس‌جمهور، در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بخش زیادی از بخشنامه‌های حوزه تجاری و گمرکی را کاهش دادیم. به گفته خاندوزی، در مدت مشابه سال گذشته روزی یک بخشنامه و در مجموع ۱۸۰ بخشنامه صادر می‌شد که این عدد در 6 ماهه امسال به ۱۰۳ آیین‌نامه و بخشنامه کاهش یافت.
خاندوزی هدف از اجرای این طرح را کنترل سرمنشأ رانت‌های اطلاعاتی و مبارزه با رانت و فساد اعلام کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تأکید بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار برای اولین‌بار با کارمزد پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از ۴ درصد فعلی به اعداد پایین‌تر، موافقت کرد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌عنوان اولین بانک درخواستش را به بانک مرکزی اعلام کرد و ان‌شاءالله این اقدام از این بانک شروع می‌شود و در آینده سایر بانک‌ها نیز قانون را اجرا خواهند کرد.
خاندوزی در واکنش به شائبه‌ها درباره مولدسازی نیز با بیان اینکه این مصوبه، شفاف‌ترین مصوبه است، تأکید کرد: یک‌به‌یک املاک با مختصات و قیمت‌گذاری دقیق و یک‌به‌یک پروژه‌هایی که تأمین مالی می‌شود با اعداد کامل شفاف به اطلاع عموم خواهد رسید. وی اضافه کرد: بیانات غیردقیق و غیرکارشناسی با اعداد و ارقام دقیق و درست قابل محک خوردن و راستی‌آزمایی است. دولت سیزدهم به شکل ویژه‌تری هر گونه امکان برای سوءاستفاده مسئولان اجرایی دستگاه‌ها را از بین برده است و از مسئولان قضایی دعوت می‌کنم روند انجام شده را راستی‌آزمایی کرده و به اطلاع عموم مردم ایران برسانند.
 
بذرپاش: بهره‌برداری از متروی پرند با حضور رئیس‌جمهور
وزیر راه‌و‌شهرسازی هم با بیان اینکه متروی پرند به‌عنوان آرزوی دیرینه مردم این شهر ظرف دو هفته آینده بهره‌برداری خواهد شد، گفت: در همین روز ۴ هزار مسکن مهر پرند را هم با حضور رئیس‌جمهور تقدیم متقاضیان خواهیم کرد. مهرداد بذرپاش افزود: همچنین در دو هفته آینده مراسم بهره‌برداری از۱۰ هزار مسکن مهر پردیس برگزار می‌شود که برخی از متقاضیان آن ۱۲ تا ۱۳ سال قبل پول و آورده خود را واریز کرده بودند. وی ادامه داد: ۶۰۰ مسکن مهر شهر جدید هشتگرد هم بزودی تحویل می‌شود، ۲۴۰ هزار مسکن مهر از دولت گذشته باقی مانده بود که تاکنون ۱۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده را در این دولت تکمیل کرده‌ایم. وزیر راه‌و‌شهرسازی از رشد 2 درصدی سرمایه‌گذاری در ساختمان و مسکن در بهار امسال خبرداد و اظهار کرد: در قالب طرح جوانی جمعیت از هفته آینده در همه استان‌ها تحویل اراضی به افراد واجد شرایط آغاز می‌شود که به ۳۲۰ هزار نفر می‌رسد.
بذرپاش همچنین از افتتاح آزادراه ۲۳۰ کیلومتری اصفهان-شیراز در مهرماه با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و با بیان اینکه همدان-سنندج بزودی به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود، بیان کرد: پروژه ریلی رشت به بندر کاسپین نیز در آبان‌ماه افتتاح می‌شود که اتصال ریلی بندرعباس به بندر کاسپین رقم می‌خورد و در امتداد کریدور شمال-جنوب، مسیر رشت-آستارا هم در دست احداث است. وی ادامه داد: تا پایان سال هر ماه یک پروژه بزرگ ملی در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به مردم تقدیم می‌شود. وزیر راه‌وشهرسازی از زمینه‌سازی برای امضای قرارداد بلندمدت بهره‌برداری از بندر چابهار با هندی‌ها خبر داد و در زمینه ساماندهی بازار مسکن هم گفت: ۵ هزار مشاور املاک که قانون را رعایت نمی‌کردند، پلمب شدند. بذرپاش گفت: سامانه املاک و مستغلات هم در خصوص اعطای رایگان کد رهگیری برای موجر و مستأجر ایجاد شد که تاکنون ۳۰ هزار قرارداد اجاره ثبت شده است.
وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه توسعه ناوگان هوایی در دستور کار است، اظهار کرد: توسعه ناوگان هوایی به دلیل تحریم‌های سنگین بسیار سخت است، اما به هر حال خرید هواپیما انجام می‌شود و به دلیل اینکه کشورهای فروشنده هواپیما تحریم نشوند، میزان خرید هواپیما اعلام نمی‌شود.
 
دهقان: کره‌جنوبی مابه‌التفاوت پول آزاد شده را بپردازد
 معاون حقوقی رئیس‌جمهور نیز با اشاره به اینکه بعد از آزادی وجوه ما از کره‌جنوبی، این مسأله مطرح شد که منابع کاهش یافته و جمهوری اسلامی از این بابت خسارت دیده است، اظهار کرد: نظر اولیه ما این است که کره‌جنوبی باید مابه‌التفاوت پول را بپردازد، زیرا موجب شده ارزش پول ما که ۷ میلیارد دلار بوده، کاهش پیدا کند. محمد دهقان البته اضافه کرد که این فرضیه اولیه است و اگر نظر کارشناسان و وکلای بین‌المللی مثبت بود، در این زمینه اقدام می‌کنیم.
وی درباره پرونده استرداد منافقین گفت: در این دولت با پیگیری‌هایی که انجام شده تعداد ۱۰۵ پرونده منافقان آماده و در دادگاه است تا رأی صادر شود. دهقان افزود: اقدامات حقوقی بعد از صدور رأی انجام خواهد شد، خسارات مادی و معنوی‌‌ای که مردم -بابت ترورهایی که منافقین در ایران انجام دادند- متحمل شدند و پرونده‌های کیفری بابت این جنایات در دستور کار است.
 
 تشریح مصوبات دولت
همچنین سخنگوی دولت در تشریح مصوبات جلسه روز گذشته هیأت وزیران از تصویب طرح تشویقی دولت در حوزه فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: بر این اساس هزینه‌های نهادهای دولتی و عمومی و اشخاص در زمینه ساخت اماکن فرهنگی، هنری و گردشگری به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود. علی بهادری‌جهرمی افزود: در واقع با این تصمیم، دولت از درآمدهای خود برای ترغیب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چشم‌پوشی می‌کند تا این اماکن فرهنگی و هنری مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
وی مصوبه دیگر هیأت وزیران را در راستای برخورد مؤثرتر با اقدامات ضد رقابتی اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، مبلغ جریمه‌هایی که بنگاه‌های بزرگ انحصارگر به دلیل اقدامات ضد رقابتی و انحصاری از سوی شورای رقابت، به پرداخت آن محکوم می‌شوند و همچنین جریمه‌هایی که بنگاه‌های انحصاری باید به دلیل عدم رعایت مصوبات شورای رقابت پرداخت کنند، متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا خواهد کرد. بهادری‌جهرمی اظهار کرد: این تصمیم برای آن گرفته شد که در قیمت‌گذاری و رسیدن محصولات نهایی به دست مردم نظارت مؤثرتری داشته باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی