صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ضرب‌الاجل ایران برای اجرای توافق امنیتی تهران- بغداد به پایان رسید

تخلیه کامل مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب

روز گذشته با پایان ضرب‌الاجل ۲۸ شهریور اعلام شده از سوی تهران به بغداد، مقامات امنیتی عراقی از تکمیل فرایند اجرای این توافقنامه خبر دادند. کمیته عالی اجرای توافق امنیتی ایران و عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب در مرزهای مشترک ایران و عراق تخلیه شده و این افراد به محلی دور از مرزها منتقل و خلع سلاح شده‌اند تا مطابق با ضوابط کمیته پناهندگان، پناهنده تلقی شوند. این کمیته همچنین با اشاره به اینکه نیروهای مرزی فدرال در این مناطق به طور دائمی مستقر شده‌اند و پرچم عراق در این مناطق برافراشته شده است، خبر داد که «نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه با امکان تعامل با این گروه‌ها در صورت برخورداری از عنوان غیرنظامی اعلام کرد». کمیته مشترک خارج کردن گروهک‌های تروریست از غارها و پناهگاه‌ها در مجاورت مرزها و انتقال آنها را گامی مهم و بزرگ توصیف کرد که نیازمند حفظ و تکمیل اجرای مراحل بعدی توافق است.

اعزام تیم بررسی به کردستان
«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق نیز در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور در حاشیه نشست مجمع عمومی اجرای توافق امنیتی تهران و بغداد را مورد توجه قرار داد و از خلع سلاح و انتقال گروه‌های کردی تجزیه‌طلب از خط مرز ایران و عراق به ۵ اردوگاه در خاک عراق خبر داد. وزیر خارجه عراق به همکاری بین بغداد و اربیل درباره چگونگی برخورد با این گروه‌ها اشاره کرد و یادآور شد که دولت محلی اقلیم کردستان در شمال عراق با همکاری دولت فدرال عراق توانست بعضی از گروه‌های فعال در مرز را متقاعد و آنها را به پنج اردوگاه پناهجویان که به این منظور احداث شده، منتقل کند». او افزود: «ما با آنها به عنوان پناهجو برخورد می‌کنیم».
«محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در بغداد نیز در گفت‌وگو با شبکه «العالم»، تصریح کرد که اراده‌ای جدی از سوی دولت مرکزی و منطقه کردستان عراق برای اخراج گروه‌های مسلح از مقرهای مرزی‌شان شکل گرفته است. سفیر ایران با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی مسأله خلع سلاح گروه‌های تروریستی را در سایه توافقنامه امنیتی با عراق پیگیری می‌کند، خبر داد که «یک تیم مشترک از ایران و عراق به منظور ارزیابی نتایج این توافق میان دو کشور عازم منطقه کردستان می‌شود».
توافقنامه همکاری‌های مشترک امنیتی ایران و عراق 6 ماه پیش در ۲۸ اسفند سال گذشته در نشستی با حضور «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق در بغداد به امضا رسید.
این توافقنامه مواردی همچون انحلال پایگاه گروهک‌های تروریستی مستقر در مرز ایران و عراق، خلع‌سلاح تجزیه‌طلبان بویژه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و انتقال آنها به عمق خاک این کشور در اقلیم کردستان، جلوگیری از نفوذ غیرقانونی افراد مسلح به مرزها، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور احکام بازداشت در چهارچوب قانون و همچنین از بین بردن اردوگاه‌های آموزشی آنها را شامل می‌شود. مقام‌های ایران اجرای این توافقنامه را به دلیل رعایت حسن همجواری به دولت و نیروهای امنیتی عراق واگذار کرده اما در عین حال هشدار داده‌اند در صورت عدم اجرای کامل توافق از سوی طرف عراقی، حق خود می‌دانند برای تأمین امنیت مرزهای خود وارد عمل شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی