صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

در سفر وزیر فرهنگ به تبریز چه گذشت؟

رشد ۱۰۰ درصدی شاخص‌های فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دوشنبه عصر به آذربایجان شرقی سفر کرده بود در جریان بازدید از اماکن فرهنگی تبریز ابتدا به مناسبت روز شعر و ادب فارسی به موزه استاد شهریار رفت و با حضور در جمع خبرنگاران، این شاعر بزرگ آذربایجان را یکی از ستون‌های وحدت ملی و ستاره تابناک شعر و ادب معاصر دانست. او جایگاه استاد شهریار را در پهنه بیکران شعر فارسی جایگاهی تابناک و ارزنده ارزیابی کرد و گفت: اگر حوزه شعر فارسی معاصر چند ستاره تابناک داشته باشد، قطعاً یکی از آنها مرحوم استاد شهریار است. استاد شهریار فقط به دلیل شعر نیست که در بین مردم ایران محبوب شده است، بلکه به واسطه اخلاص، محبت و مودتی که به اهل بیت(ع) داشت، یکی از ستون‌های وحدت ملی در آذربایجان و کشورمان است و ما از چند جهت به این شخصیت بزرگ احترام می‌گذاریم. برای تربیت افرادی مثل استاد شهریار حتماً تزکیه و تربیت بر کار آموزشی مقدم است. اول باید آن دل‌های پاک و زلال پیدا بشود تا بعدها شهریارها از آن پدید بیاید.

مقبرة‌الشعرای تبریز
به‌زودی بازسازی می‌شود
محمدمهدی اسماعیلی در همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت مقام استاد شهریار در سالن پتروشیمی تبریز با بیان اینکه پروژه‌های فرهنگی عمرانی استان آذربایجان شرقی با شتاب خوبی در جریان است، گفت: یک مکان باشکوه در شأن بلندای شعر در تبریز در حال آماده‌سازی است که امیدواریم به‌زودی شاهد بازسازی مقبرة‌الشعرا به بهترین شکل باشیم. تبریز فقط یک شهر و جغرافیا نیست بلکه مردمان این خطه در تمام تاریخ پرعظمت ایران یک نقش بی‌بدیل و تمدن‌ساز داشته‌اند. تبریز و آذربایجان نقش مهمی در داشته‌های فرهنگی و تمدنی ایران باعظمت ما دارد. وقتی از تبریز سخن می‌گوییم، منظورمان فقط میراث گرانقدر تاریخی نیست بلکه نام‌آوران و مردمان بافضیلت تبریز، گواه عظمت فرهنگی این خطه هستند.
وی با اشاره به مقبرة‌الشعرای تبریز نیز گفت: تدفین ۴۰۰ شاعر در یک مجموعه، عظمت فرهنگی این شهر را به رخ جهانیان می‌کشد. آذربایجان و تبریز قلب تپنده ایران اسلامی است و در تاریخ ۵۰۰ ساله تأسیس ایران نوین، این خطه، مرزهای هویتی خود را تعریف کرده و در این مرزها، مذهب و ارادت به خاندان آل‌الله در محوریت این گفتمان جدید قرار گرفت. در این دوران، حوزه فرهنگ و ادب جلوه جدیدی یافته و تولیدات مهم فرهنگی و هنری صورت گرفت و دوره زایش تمدنی در این منطقه آغاز شد. اگر ما امروز از مواریث تبریز و آذربایجان سخن می‌گوییم، از مواریث ایران حرف می‌زنیم، همه داشته‌های این خطه مفاخر
 ایران زمین هستند.
اسماعیلی با بیان اینکه امروز در حوزه فرهنگ و ادب کشور، تبریز و آذربایجان می‌درخشد، گفت: در هنرهای نمایشی و تجسمی، فهرست بلندی از مفاخر تبریز در ذهن نقش می‌بندد که هر کدام نماینده مکتب ادبی و فرهنگی کشور هستند. امروز فرزندان تبریز باید با مواریث بی‌نظیر خود آشنا شده و با مفاخر ارجمند بیش از گذشته انس بگیرند. امسال دولت گام‌های بلندی را برای توسعه فرهنگ و هنر در کشور برداشته و گره‌های کوری نیز باز شده و راه برای شکوفایی هرچه بیشتر فرهنگ و هنر فراهم است. یک مکان باشکوه در شأن بلندای شعر در تبریز در حال آماده‌سازی است که امیدواریم به‌زودی شاهد بازسازی مقبرة‌الشعرا به بهترین شکل باشیم.

اصلاح آیین‌نامه نظام توزیع یارانه‌ها و درج آگهی‌ها دغدغه وزارت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شامگاه دوشنبه در نشست صمیمی با اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی در تبریز گفت: شاخص‌های فرهنگ و هنر در دولت سیزدهم رشد
 ۱۰۰ درصدی داشته است. در ابتدای شروع به کار دولت، چهار هزار نفر تحت پوشش صندوق اعتباری هنر بودند که هم‌اکنون این رقم به بیش از هشت هزار نفر افزایش یافته است. امروز بحث اخبار جعلی و سواد رسانه‌ای یکی از مباحث‌ مهم کشور است و ما باید در ۲ سال آینده همه موانع و مشکلات حوزه فرهنگ و رسانه را حل کنیم. نگاهی به تعداد مخاطبان برنامه‌های فرهنگی و اجرا شده اعم از سینما و تئاتر و نیز تعداد بلیت‌های فروخته شده و تعدد اجراهای صحنه‌ای گویای این مطلب است.
او با بیان اینکه در روزهایی که کار را تحویل گرفتیم، میزان فروش فیلم‌های سینمایی ۷۷۰ میلیارد ریال بود، در حالی که این رقم امروز به ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است، تأکید کرد: تعداد تماشاگران اجراهای صحنه‌ای سال گذشته ۴۰۰ هزار ایرانی در کشورهای همسایه بود، در حالی که تماشاگران صحنه‌ای داخل کشور امسال یک میلیون نفر بودند.
اسماعیلی با بیان اینکه ما در وزارتخانه بنای اصلاح رویه‌های موجود را داریم، یادآور شد: اصلاح آیین‌نامه نظام توزیع یارانه‌ها، اصلاح آیین‌نامه درج آگهی‌ها و نیز مسأله کاغذ را به صورت شفاف پیگیر هستیم و در مراحل آخر قرار داریم. همچنین به‌دنبال روشن کردن تمام مسائل و شفاف‌سازی همه امور حوزه فرهنگ، هنر و رسانه بوده و در این راستا به‌دنبال این هستیم همه روزنامه‌نگاران پروانه روزنامه‌نگاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه به دنبال صدور پروانه روزنامه‌نگاری هستیم و می‌خواهیم لایحه آن را نیز به مجلس بفرستیم که با توجه به ترافیک کاری مجلس و اینکه به چهار سال بعدی هم نمی‌رسد، افزود: ظرفیت آیین‌نامه‌های مرتبط مصوب ۱۳۵۴ را اصلاح کردیم تا هویت صنفی مشخصی را به خبرنگاران بدهیم. باید همه کانال‌ها و پایگاه‌های مجازی که بیش از پنج هزار نفر عضو دارند، ثبت شوند، اما متأسفانه بسیاری از آنها هنوز ثبت نشده‌ و در انتشار اخبار آزادانه به نشر برخی اخبار دروغ نیز می‌پردازند.

بیمه خبرنگاران را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم
اسماعیلی رسیدگی به مشکلات معیشتی، مسکن و بیمه اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر را جزو دغدغه‌های خود برشمرد و افزود: پیامکی برای ثبت‌نام مسکن به ۹۸ هزار نفر عضو صندوق هنر ارسال کردیم؛ همچنین بیمه خبرنگاران را بشدت دنبال می‌کنیم و به‌دنبال این هستیم هر کسی که پروانه روزنامه‌نگاری دارد، باید بیمه نیز داشته باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه یک گفت‌و‌گوی ۲۰۰ ساله در کشور داریم و آن در رابطه با اولویت‌ها و بن‌مایه‌های جامعه است، گفت: هویتی که جامعه
ایرانی - اسلامی بر مبنای آن شکل گرفته آن است که انقلاب اسلامی یک مقاومت بزرگ فرهنگی در برابر اتفاقات دو سده اخیر بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دوره‌ای نگاهی وجود داشت که جامعه ایرانی یک جامعه متحد به هم پیوسته با نظام ارزشی هنجاری مبتنی بر آداب و سنن بومی بود که تلاش می‌کرد فضای حاکم را بر‌اساس خوانش‌های غربی تبیین و تفسیر کند، افزود: نظام رسانه‌ای ما در دو سده اخیر درگیر این مشکل بود و تلاش می‌کنیم فاصله بین عمق باورهای مردم و نگاه روشنفکران را کاهش دهیم. طی ۲ هفته اخیر چند نشریه سراسری در کشور به موضوع خودکشی و افسردگی تمرکز کرده بودند در صورتی که این موضوع در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است.
وی با بیان اینکه رسانه‌ها با پرسشگری و دغدغه حل مسأله می‌توانند خود را به قله برسانند؛ تأکید کرد: ما از جامعه بزرگ رسانه‌ای تبریز توقعمان ناظر به حل مشکلات کشور و استان است و همان‌طور که تبریز پیشتاز بسیاری از حوزه‌های تحولی و فرهنگ و تمدنی در کشور بود، امروز نیز انتظار داریم مشکلات و دغدغه‌های جامعه را نمایندگی کرده و به دنبال نقش‌آفرینی در حل مسائل کشور باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی