صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و سه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

بازی‌های جذاب در لیگ قهرمانان اروپا

شیاطین سرخ میهمان هالیوودی ها!

حامد جیرودی
خبر‌نگار

اگر چه دیشب تمام نگاه‌ها معطوف به کریستیانو رونالدو و حضور این فوق ستاره پرتغالی در ایران برای دیدار برابر پرسپولیس بود ولی شب گذشته فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا نیز آغاز شد؛ رقابت‌هایی که همین رونالدو با 140 گل زده طی سال‌های 2003 تا 2021 بهترین گلزن تمام ادوار آن است و با اینکه این بازیکن به همراه بازیکنان مطرح دیگری مانند نیمار و کریم بنزما به فوتبال آسیا آمده‌اند ولی باز هم کیفیت لیگ قهرمانان اروپا با مسابقات باشگاهی آسیا قابل مقایسه نیست و بازی‌هایی به مراتب زیبا و جذاب را در آن شاهد هستیم تا به گواه اکثر کارشناسان فوتبال جهان، لیگ قهرمانان اروپا، معتبرترین رقابت باشگاهی دنیا در سطح بین‌المللی باشد؛ مسابقاتی که هشت بازی گروه‌های E تا H آن شب گذشته برگزار شد و امشب نیز، هشت بازی دیگر از گروه‌های A تا D برگزار می‌شود و علاقه مندان به فوتبال اروپا می‌توانند از تماشای بازی‌هایی جذاب سیراب شوند. خصوصاً دیدار بایرن مونیخ و منچستریونایتد که گل سر سبد بازی‌های این هفته است.
گروه A
گالاتاسرای – کپنهاگن 20:15/ بایرن‌مونیخ - منچستریونایتد 22:30
بازی گالاتاسرای و کپنهاگن در حالی در ورزشگاه ترک تلکام آرنا استانبول برگزار می‌شود که آمارها بیشتر به سود تیم پرطرفدار ترکیه‌ای است. شاگردان اوکان بروک در 10 بازی آخرشان هشت بار پیروز شده‌اند ولی دانمارکی‌ها به پنج برد دست یافته‌اند.
21 گل زده گالا و 7 گل خورده در مقابل 18 گل زده و 10 گل خورده پرطرفدارترین و مهم‌ترین تیم باشگاهی دانمارک است که هدایت آن را جاکوپ نیستروپ بر عهده دارد. این دو تیم در فصل 14-2013 با هم دیدار کردند که بازی رفت را 1-0 کپنهاگن برد ولی بازی برگشت با نتیجه 3-1 به سود گالا خاتمه یافت. با این حال، تمام نگاه‌ها به بازی بعدی این گروه است که در ورزشگاه آلیانز آره نای مونیخ برگزار می‌شود. اریک تن‌هاخ سرمربی منچستریونایتد در حالی به ایالت باواریا سفر کرده که مقطعی در بایرن مونیخ کنار پپ گواردیولا فعالیت می‌کرد و روی نیمکت هالیوودی‌ها به «پپ کوچولو» معروف شده بود. او حالا باید به عنوان سرمربی تیم رقیب به آلیانز سفر کند. او دو بار با این تیم جدال داشته که هر دو بازی بدون برنده بوده است. در سمت مقابل، توماس توخل ماجرایش کمی متفاوت است.
 او هم در قامت سرمربی چلسی و هم به عنوان سرمربی پاری‌سن‌ژرمن، هفت بار با شیاطین سرخ نبرد داشته که حاصل آن دو برد، دو شکست و سه تساوی بوده است. نکته دیگر این دیدار، تقابل کاپیتان انگلیس با هموطنانش است؛ هری کین که بسختی چمدان‌هایش را از تاتنهام بست و حالا یکی از ستاره‌های بایرن است. البته کین همیشه در جدال با یاران منچستریونایتد در سایه بوده و در بین شش تیم مدعی لیگ برتر انگلیس، دو تیم شهر منچستر با دریافت ۵ گل، کمتر از دیگر رقبا با تیزی تیغ کین روبه رو
شده‌اند.

گروه B
سویا – لانس / آرسنال – آیندهوون 22:30
سویا در شرایطی در ورزشگاه رامون سانچز پیس‌خوان به میدان می‌رود که این تیم متخصص قهرمانی در لیگ اروپاست. تیمی که هفت بار فاتح این جام شده که آخرین آن را فصل گذشته به دست آورد و پس از آن قهرمان سوپرجام باشگاه‌های اروپا نیز شد. آنها حالا پا به لیگ قهرمانان اروپا گذاشته‌اند و باید با تیم فرانسوی لانس دیدار کنند. اما یکی از بازی‌های جذاب این گروه را دو تیم مطرح آرسنال و آیندهوون در ورزشگاه امارات برگزار می‌کنند. آخرین حضور توپچی‌ها در چمپیونزلیگ به فصل 17-2016 بود و حالا شاگردان میکل آرتتا دوباره می‌توانند در این رقابت‌ها به میدان بروند. آرسنال و آیندهوون 28 مهر ماه سال گذشته در لیگ اروپا با هم مسابقه دادند که آن بازی با گل گرانیت ژاکا به سود آرسنال به پایان رسید.
 
گروه C
رئال مادرید – یونیون برلین 20:15 / براگا – ناپولی 22:30
رئال مادرید در بازی خانگی امشب برابر یونیون برلین به دنبال ششمین برد متوالی خود است. شاگردان کارلو آنچلوتی در آخرین بازی لیگ، رئال سوسیه‌داد را 2-1برده و برلین با همین نتیجه مغلوب ولفسبورگ شده است. البته رئال تا اینجای فصل تیم فوق‌العاده‌ای نبوده اما عالی نتیجه گرفته و با پنج برد و 15 امتیاز در صدر جدول لالیگا قرار دارد. اما سفیدها در شرایطی پا به UCL گذاشته‌اند که 14 بار قهرمان آن شده‌اند که رکوردی دست نیافتنی به نظر می‌رسد. در مقابل برلین در حالی به ورزشگاه سانتیاگو برنابئو سفر کرده که شاگردان اورس فیشر در دو بازی قبلی شان به لایپزیگ و ولفسبورگ باختند و حالا هم با شش امتیاز در رده هشتم لیگ آلمان قرار دارند. در دیگر دیدار، تیم ناپولی در حالی میهمان تیم پرتغالی براگا است که فصل گذشته با لوچیانو اسپالتی به قهرمانی سری A رسید اما حالا این مربی هدایت تیم ملی ایتالیا داده و به جای او، رودی گارسیا روی نیمکت ناپولی می‌نشیند.
 
گروه D
بنفیکا – سالزبورگ/ رئال سوسیه داد
 اینتر22:30
بنفیکا و سالزبورگ در حالی برابر هم قرار می‌گیرند که این دو تیم پرتغالی و اتریشی، از 10 بازی قبلی شان صاحب هفت برد شده‌اند و شرایط تقریباً مشابهی دارند اما اینتر در شرایطی این فصل از لیک قهرمانان اروپا را آغاز می‌کند که شاگردان سیمونه اینزاگی فصل گذشته تا فینال لیگ قهرمانان هم پیش رفتند اما با شکست برابر منچستر سیتی دست شان از رسیدن به جام کوتاه ماند و حالا باید دید افعی‌ها در این فصل چه عملکردی را در این رقابت‌ها از خود به نمایش می‌گذارند.

 

آمار بازی‌های بایرن و منچستر


بایرن‌مونیخ و منچستریونایتد از سال 1998 تا امروز در 11 بازی به مصاف هم رفته‌اند که همه بازی‌ها در لیگ قهرمانان اروپا بوده است. در این 11 دیدار، بایرن پنج پیروزی داشته، پنج بازی مساوی شده و منچستریونایتد دو بازی را برده است. یکی از دو برد شیاطین‌سرخ، پیروزی و کامبک تاریخی در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 1999 است که در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به عنوان یک بازی نوستالژیک باقی مانده است.

 نکته جالب و عجیب اینکه بایرن و یونایتد 4 مرتبه در مرحله گروهی لیگ قهرمانان به مصاف هم رفته‌اند که هر 4 بازی مساوی شده است. در واقع اگر این بازی برنده داشته باشد، نخستین مرتبه‌ای خواهد بود که در مرحله گروهی یکی از دو تیم پیروز می‌شود.

 منچستریونایتد هیچ‌گاه در مونیخ پیروز نشده است. در 5 دیدار قبلی بین این دو تیم در باواریا، بایرن 3 برد داشته و 2 بازی مساوی شده است.
6. بایرن‌مونیخ با 6 قهرمانی سومین تیم پرافتخار لیگ قهرمانان اروپاست و آخرین قهرمانی‌شان سال 2020 در دوران کرونا به‌دست آمد.

 منچستریونایتد با 3 قهرمانی دومین تیم پرافتخار انگلیس بعد از لیورپول در لیگ قهرمانان اروپا به شمار می‌رود. شیاطین‌سرخ از سال 2008 به بعد قهرمان نشده‌اند.

 بایرن‌مونیخ 63 مرتبه مقابل تیم‌های انگلیسی قرار گرفته که حاصل کارش 26 برد، 19 تساوی و 18 شکست بوده است. بایرن بیش از یونایتد مقابل آرسنال قرار گرفته که 12 مرتبه بوده و امشب در این آمار یونایتد با آرسنال برابر خواهد شد. آخرین رقیب بایرن، منچسترسیتی بود که این تیم را در مرحله یک‌چهارم نهایی فصل قبل کنار زد.

 منچستریونایتد در 33 بازی اروپایی به مصاف تیم‌های آلمانی رفته که حاصل کارش 16 برد، 8 تساوی و 9 شکست بوده است. آخرین رقیب یونایتد، لایپزیش بود که مقابل آن 3-2 شکست خوردند.

این اولین نبرد توماس توخل و اریک تن‌هاخ سرمربیان آلمانی و بایرن و هلندی منچستریونایتد است.

 توماس توخل یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا همراه چلسی دارد. اریک تن‌هاخ هنوز خارج از مرزهای هلند و انگلیس جامی نگرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی