صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

صادرات ۱۴۰ میلیون دلاری محصولات آبزی طی 5 ماه

صادرات محصولات آبزی در 5 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشت

 تولید محصولات آبزی در سال‌های اخیر در ایران رونق خوبی پیدا کرده تا جایی که بسیاری از گونه‌ها که تا چند سال پیش در کشور قابل پرورش نبودند، اما حالا در مناطق مختلف در حال بهره‌‌برداری و استفاده هستند. صنعت شیلات در ایران یک میلیون و 352 هزار تن محصولات شیلاتی تولید می‌کند که با تولید ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۶۰۱ هزار تن درحوزه آبزی‌پروری در غرب آسیا رتبه نخست را داراست و به عنوان پیش‌رو در حوزه تولید پروتئین آبزیان در این منطقه شناخته می‌شود.
وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای تحقق رشد تولید و صادرات، سرمایه‌گذاری در زیربخش‌های شیلات را از اولویت‌های مدیریت کلان کشاورزی کشور عنوان کرده است تا منجر به بهبود اقتصاد بخش آبزی‌پروری شود. به همین منظور با همت دولت سیزدهم در سال گذشته ۳۶۵ میلیون قطعه ماهی با اعتبار ۴۵ میلیارد تومان تکثیر و رها‌سازی شد و برای سال 1402 نیز ۹۰ میلیارد تومان برای این اقدام اعتبار در نظر گرفته شده است.
با افزایش تولید، صادرات محصولات شیلاتی در پنج ماهه اول سال‌جاری در قیاس با سال قبل به کشورهای روسیه، عراق، چین و ترکیه با رشد قابل قبولی همراه بوده است، به‌طوری که بیش از ۸۳ هزار تن محصولات آبزی به ارزش معادل ۱۴۰ میلیون دلار در پنج ماهه ابتدای سال‌جاری صادر شده است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با اشاره به رشد صادرات افزوده است: میزان صادرات محصولات آبزی در 5 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشته است. در این بازه زمانی صادرات میگو به مقدار ۱۱ هزار و ۱۰۴ تن و به ارزش ۳۷.۶ میلیون دلار بوده که نسبت به پنج ماهه ۱۴۰۱ از نظر مقدار ۴۶ درصد و از لحاظ ارزشی ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.
عباس مختاری در تشریح انواع محصولات صادراتی در این بخش گفته است: انواع خوراک آماده آبزیان از ۱۵ هزار و ۲۳۶ تن به ارزش ۱۰.۲ میلیون دلار در پنج ماهه سال ۱۴۰۱ به ۲۸ هزار و ۶۲۸ تن به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار در پنج ماهه سال‌جاری رسیده است. این میزان صادرات خوراک آماده آبزیان ۸۸ درصد از لحاظ وزنی و ۱۳۲ درصد به لحاظ ارزشی افزایش نشان می‌دهد.
وی اضافه کرده است: صادرات انواع تن ماهیان در مدت یاد شده به مقدار ۳ هزار و ۳۴۷ تن و به ارزش ۲.۹ میلیون دلار طبق آمار گمرک ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از نظر وزنی ۱۴۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۱۹۸ درصد رشد داشته است.
طبق آخرین آمارهای ارائه شده صادرات محصولات آبزی در 12 ماهه سال 1401 از نظر وزنی به 181 هزار تن و از نظر ارزشی به بیش از 605 میلیون دلار رسید، درحالی که صادرات این محصولات در 12 ماهه سال 1400 به 166 هزار تن و از نظر ارزشی به 554 میلیون دلار رسیده بود.
بر‌اساس آمارهای موجود تا پایان سال 1401، 4.650 تن گوشت ماهی و 18.460 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده است. در سال 1400،
 3.128 تن گوشت ماهی و 16.104 کیلوگرم خاویار تولید شد که رشد 48 درصدی در تولید گوشت ماهی و 15 درصدی در تولید خاویار نسبت به سال قبل از آن را نشان می‌دهد.

قزل‌آلا و کپور، پرمصرف‌ترین انواع ماهی
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره میزان مصرف ماهی در تابستان و ماه‌های گرم سال گفت: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی که طی سالیان اخیر انجام گرفته است، میزان مصرف ماهی هم در تابستان و هم در زمستان مشابه است و بیشترین ماهی مورد استفاده در داخل ماهی‌های قزل‌آلا و کپور هستند.
علی اکبر خدایی با اشاره به افزایش صادرات محصولات شیلاتی و انواع ماهی در یک‌سال گذشته افزود: میزان صادرات در 5 ماهه امسال در قیاس با سال قبل با رشد همراه بوده است به‌طوری که از 51 هزار تن در سال قبل به 81 هزار تن رسیده است. صادرات آبزیان غیرماکول رتبه اول صادرات را داشته و بعد از آن میگو، کپور و قزل‌آلا قرار دارند.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اضافه کرد: بیشترین میزان صادرات ماهی از کشور ما به ترتیب به کشورهای عراق، روسیه و چین هستند.
خدایی با اشاره به صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای روسیه و چین افزود: استقبال این کشورها از محصولات آبزی بسیار زیاد بوده است به‌طوری که سال 1400 میزان صادرات میگوی ایرانی به روسیه 4 هزار و 150 تن و در سال 1401 به 17 هزار و 500 تن رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی