صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

خبرسازی مقامات اوکراینی دردسرساز شد

کی یف در گرداب فریب و دروغ

 
دولت کی‌یف به دنبال انتصاب وزیر دفاع جدید اوکراین، از برکناری ۶ معاون این وزارتخانه از جمله «هانا مالیار» خبر داد. هرچند دولت اوکراین تا عصر دیروز علت این برکناری را مشخص نکرد اما یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین خبر داده، علت آن دروغ گفتن این افراد درباره پیشروی‌های ارتش بوده است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، از جمله کسانی که از سمت خود برکنار شدند، هانا مالیار بود که به طور پیوسته اخبار جنگ اوکراین را منتشر و از سال ۲۰۲۱ به عنوان معاون وزیر دفاع اوکراین خدمت می‌کرد. بجز مالیار، «ولادیمیر گاوریلوف»، «روستیسلاو زاملینسکی»، «دنیس شاراپوف»، «آندری شفشنکو»، «ویتالی دینیگا» و «کنستانتین واشچنکو» دیگر معاونان وزارت دفاع اوکراین هستند که اخراج شدند.
تا زمان تهیه این خبر دولت اوکراین هیچ توضیحی درباره این برکناری‌ها نداد. اما به گزارش فارس به نقل از ریانووستی، «الکسی گونچارنکو» یکی از نمایندگان پارلمان اوکراین در پیامی در کانال تلگرامی خود نوشت که دولت اوکراین تمامی معاونین وزارت دفاع را که اخیراً مدعی شده بودند، نیروهای مسلح اوکراین «آندریفکا» را تصرف کرده‌اند و ارتش اوکراین مجبور شد این خبر را تکذیب کند، اخراج کرده است. مالیار هفته گذشته نیز پس از گزارش این خبر که نیروهای اوکراینی یک روستای شرقی را از روسیه بازپس گرفتند، با انتقاد مواجه شد. همزمان با این خبرها، «دنیس پوشلین»، سرپرست موقت جمهوری خلق دونتسک، اظهارات مالیار را یک دروغ دیگر توصیف کرد و گفت که نبرد شدید همچنان در منطقه آندریفکا و کلاشچیفکا ادامه دارد و پس از آن مالیار اظهارات خود را یک اشتباه ارتباطاتی توصیف کرد. در نهایت نیز مالیار اعلام کرد که گزارش او صحت نداشت و درگیری در اطراف روستای کلاشچیفکا همچنان ادامه دارد.
برکناری این افراد در حالی صورت می‌گیرد که حدود ۲ هفته پیش ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع این کشور را برکنار و رستم اومروف را جانشین او کرد. این تصمیم بزرگترین تغییر در تشکیلات دفاعی اوکراین پس از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) بود. اتهام‌های فساد مالی در وزارت دفاع اوکراین و به درازا کشیده شدن جنگ مقابل روسیه از عواملی بود که منجر به برکناری وزیر دفاع این کشور شد و آینده‌ای نامشخص را پیش روی کی‌یف برای مقابله با مسکو قرار داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی