صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

نرخ تمدید بیمه‏پردازان به 90درصدافزایش یافت

3‏برابرشدن بیمه‏شدگان روستایی

مازیار شریف‏کیان
خبرنگار

در سال‏های گذشته به‏طور متوسط سالانه 100هزار نفر بیمه اجتماعی صندوق روستاییان می‏شدند، اما این رقم در دولت سیزدهم سه‏برابر شده است. نشان به آن نشان، قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم فقط یک میلیون و 300‏هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بودند که حالا با سپری‏شدن 2 سال از عمر این دولت، 580‏هزار نفر بیمه‏شده جدید جذب این صندوق شدند.
از هنگامی که دولت سیزدهم در مردادماه سال 1400، روی کار آمد کاهش فقر و رفاه دهک‏های کم‏درآمد جامعه رویکرد آن بوده است. به‏طوری که در این دوسال اخیر، چتر بیمه‏ای برای همه دهک‏ها بخصوص دهک‏های کم‏درآمد گسترش یافته و این دولت به مقوله تأمین‏اجتماعی از دولت‏های گذشته سبقت گرفته است. نشانی آن رکوردشکنی در جذب بیمه‏شدگان روستایی بوده است.
صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یکی از صندوق‏های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که 17 سال از عمر آن سپری می‏شود.
از طرفی، جذب بیمه‏شدگان در راستای عمل به اصل 29 قانون‏اساسی و همچنین اجرایی‏کردن ماده (20) آیین‏نامه صندوق درخصوص تعمیم و گسترش پوشش بیمه اجتماعی، جذب بیمه‏شده در طول این مدت به‏واسطه یک اقدام جهادی و انقلابی با پشتوانه دقیق علمی و کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و یکی از مهم‏ترین نتایج این اقدام تحولی، ثبت رکورد جذب 318هزار و 895 نفر بیمه شده جدید در سال 1401 برای اولین‏بار از زمان تأسیس صندوق بوده است.
بالاترین رکورد جذب بیمه‏شدگان روستایی در دولت سیزدهم رقم خورد، این درحالی است که در طول سال‏های گذشته به‏طور متوسط سالانه 100هزار نفر عضو این صندوق شده‏اند، اما این رقم در دولت سیزدهم سه‏برابر شده که نشانگر رویکرد حمایتی دولت از اقشار کم‏درآمد و ضعیف جامعه است.
اکنون هشت هزار و 755 نفر تحت عنوان شاغلان فصلی تحت پوشش بیمه هستند، همچنین ساکنان روستایی یک میلیون و 724 هزار و 793 نفر، ساکنان مناطق عشایری 60 هزار و 554، کشاورزان غیرساکن 222 هزار و 47 نفر، شاغلان شهرهای زیر 250 هزارنفر، 156 هزار و 964 نفر، رانندگان 250 هزار و 122 نفر، مربیان مهد 106 نفر، سازمان دامپزشکی 363 نفر، مددجویان 50 هزار و 451 نفر ومددجویان بهزیستی 47 هزار و 520 نفر بیمه‏شده هستند.
سهم 70درصدی دولت در پرداخت حق بیمه روستاییان، عشایر، کشاورزان ساکن و غیرساکن روستاها و ساکنان شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت با دارا بودن سن بین 18 تا 50 سال می‏توانند با مراجعه به هر یک از این کارگزاری‏ها و پرداخت حق بیمه در قالب هشت سطح از خدمات این صندوق بهره‏مند شوند. به‏طور مثال در سطح اول که کمترین میزان پرداخت به شمار می‏رود بیمه شده ماهانه پنج درصد درآمد خود یعنی 50 هزار تومان را به صندوق پرداخت می‏کند و سهم دولت 2برابر حق بیمه فرد است که افراد می‏توانند آن را سالانه به صورت یک‏جا یا در 2 قسط پرداخت کنند. در این صندوق 70درصد حق بیمه را دولت به‏عنوان کارفرما و بیمه‏شدگان 30درصد پرداخت می‏کنند، رقم ناچیزی که هر بیمه‏شده پرداخت می‏کند درحال حاضر به‏ازای هر 10بیمه شده جدید یک نفر بازنشسته می‏شود.
نرخ تمدید بیمه‏پردازان در سال 1401 به 83درصد در دولت سیزدهم رسید. تمدید بیمه‏پردازی، یکی از مهم‏ترین شاخص‏های وفاداری بیمه‏شدگان به صندوق بیمه‏اجتماعی است و نقش تعیین‏کننده‏ای در ثبات و پایداری منابع مالی صندوق دارد. در این دوره میانگین نرخ تمدید بیمه‏پردازی بیمه‏شدگان به دلایلی از جمله اتخاذ سیاست‏های تشویقی، تنوع‏بخشی به خدمات، آگاهی‏بخشی و اطلاع‏رسانی و تلاش برای جلب رضایتمندی بیمه‏شدگان، محقق شد.این نرخ امسال به 90درصد رسیده است که این آمار نشانگر اطلاع و آگاهی مردم از خدمات صندوق در دولت سیزدهم است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی