صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

رکوردشکنی خرید گندم از کشاورزان
با عبور از ۱۰ میلیون تن

 وزیر جهاد کشاورزی در هشتمین جلسه شورای اقتصاد که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، گزارشی از پرداخت مطالبات گندمکاران ارائه کرد و گفت: در سال‌جاری ۱۰,۳۱۹ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و از ۱۵۴.۸ همت مطالبات گندمکاران تاکنون ۱۱۰ همت به آنها پرداخت شده است و مابقی مطالبات نیز پرداخت خواهد شد.
به گزارش ایسنا، طرح «حمایت از تولید خودروهای دوگانه سوز، تبدیل کارخانه‌ای خودروهای بنزینی به CNGسوز و کمک به احداث جایگاه‌های هوشمند عرضه سوخت CNG» و «تقاضای افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی مشترک یادآوران تا سقف ۱۵۲ هزار بشکه در روز» نیز از جمله پیشنهادات مصوب در جلسه شورای اقتصاد بود.
همچنین در ادامه این جلسه دو درخواست وزارت نیرو مبنی بر انتشار اوراق مالی اسلامی برای اجرای طرح‌های انتقال نیروی برق ۱۶ شرکت برق منطقه‌ای به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان و اجرای ۹ طرح نیروگاهی به مبلغ ۲۲۷۰ میلیارد تومان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که پس از توضیحات وزیر نیرو، شورای اقتصاد با این درخواستها موافقت کرد.

 

پیشنهاد ایران برای امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ با «روزنامه الوفاق» عنوان کرد: در آخرین نشست چهارجانبه میان وزرای خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو پیشنهاد ما این بود که ابتدا ترکیه متعهد شود که نیروهای نظامی‌اش را از خاک سوریه خارج کند و دوم اینکه سوریه متعهد شود که نیروهایش را در مرزها قرار دهد تا خاک ترکیه تهدید نشود و ایران و روسیه نیز طرف‌های ضامن در این توافق باشند.
 وی همچنین درباره موضع ثابت ایران در قبال تلاش‌های امریکا برای قطع راه‌های ارتباطی در منطقه خاطرنشان کرد: امریکایی‌ها از خیلی وقت پیش به دنبال این هدف هستند و زمان جنگ عراق و سوریه با داعش نیز فشارهای زیادی آوردند تا مرز بوکمال بسته بماند؛ اما به لطف برنامه‌ریزی‌هایی که بر اساس منافع مشترک عراق و سوریه صورت گرفت، این مرزها بازگشایی شد.
امیرعبداللهیان همچنین اظهار داشت که در جریان سفرش به دمشق و بیروت بر این امر تأکید کرده که هیچ طرفی نمی‌تواند مرزها و خطوط ارتباطی میان کشورها را ببندد، این مسأله درخصوص گذرگاه زنگزور نیز صدق می‌کند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه تأکید کرد
فراهم ساختن زیرساخت‌های ضروری برای اجرای مکانیزم تهاتر

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشست روز گذشته یازدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی استقبال از ایده تهاتر پایاپای وجه گفت: در حال حاضر با بسیاری از کشورهای دنیا روابط بسیار خوبی وجود دارد که می توان  با فراهم ساختن زیر ساخت‌های مورد نیاز و طرح برنامه روشن و مدون برای اجرایی شدن این مکانیزم  اقدام کرد.
صفری، استفاده از فرصت حضور در نمایشگاه‌ها و ارائه محصولات تولید داخل جهت ارز آوری برای کشور را مهم‌ترین نیاز و مأموریت اصلی متولیان اقتصادی کشور دانست و افزود: «در این برهه از زمان هیچ فرصتی نباید از دست برود و نتایج تصمیمات و اقدامات اقتصادی باید به صورت ملموس در دسترس عموم قرار گیرد.»
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین از آمادگی کامل این وزارتخانه برای هر گونه حمایت، کمک  و تسهیل امور جهت اجرایی شدن اهداف اقتصادی خبر داد .

جستجو
آرشیو تاریخی