صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در همایش سراسری مدیران مدارس تأکید کرد

عدالت آموزشی، مسأله محوری دولت

آیت‌الله رئیسی: هرگونه هزینه برای آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای کشور است

روز گذشته همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، به عنوان طلیعه‌ای برای آغاز سال تحصیلی جدید با حضور و سخنرانی رئیس جمهور برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این مراسم، شکل‌گیری مدارسی در تراز انقلاب را انتظار جامعه از مدیران برشمرد و درعین حال، تأکید کرد که نگاه دولت سیزدهم، تعالی تعلیم و تربیت بر مبنای عدالت است.
رئیس جمهور همچنین خطاب به معلمان گفت که اجرای طرح رتبه بندی، بیانگر کف نگاه و خواسته دولت نسبت به معلمان و هدف نهایی، ارتقای شأن و جایگاه این قشراست.

نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان
آیت‌الله رئیسی در بخشی از این مراسم نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان در تعلیم و تربیت را بی‌بدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سه‌گانه تحول شامل تحول شناختی، فرایندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در این راستا نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول، بسیار اهمیت می‌یابد.
اخلاق، نمود تعلیم و تربیت
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر تمام گفتار، کردار و رفتار افراد جنبه تربیتی و آموزشی دارد، اضافه کرد: آموزش منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس، محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.

مدارس، محور تحول
رئیس جمهور با تأکید دوباره بر این نکته که محور تحول، مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گرفته و اداره شوند؛ مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و بویژه در مدارس به‌عنوان مجموعه‌ای انسان‌ساز، جامعه‌ساز و شکل‌دهنده شخصیت کسانی که می‌خواهند در جامعه ایفای نقش مؤثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصه‌ها قابل قیاس نیست.

رتبه‌بندی، کف برنامه‌ها است
آیت‌الله رئیسی، مدیران، مربیان و معلمان را عهده‌دار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با اشاره به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان کف هدف‌گذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده نه سقف آن، چرا که در اجرای این طرح بخش مالی و معیشتی معلمان مورد توجه قرار داشته و در واقع این قانون مقدمه‌ای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.

آینده در گرو تربیت نیروی کارآمد و متعهد
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دست‌اندرکاران آموزش، عهده‌دار مسئولیت خطیر هدایت، انسان‌سازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه  امروز از پیشرفت‌های کشور در پیش‌روی ماست محصول آموزش و پرورش و دانشگاه است و تحقق چشم‌انداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، چرا که آینده کشور با تربیت نیروهای کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و به دست  معلمان و مربیان گرانقدر رقم می‌خورد.

ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد ارتقا یابد
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان، نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: سازکارهایی نظیر انجمن‌های اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.
رئیس جمهور در ادامه تجلیل از خیرین مدرسه‌ساز گفت: اگر امروز 5 هزار طرح آموزشی تحویل و 2 هزار طرح دیگر در حال آماده‌سازی است، به برکت تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و باانگیزه بوده است.

عدالت آموزشی و دولت
آیت‌الله رئیسی در ادامه عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه بدین معناست که هر منطقه‌ای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهرها و روستاهای مختلف کشور مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور در ادامه هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایه‌گذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید نسبت به آن نگرانی داشت موضوع مهم بهره‌وری است.

درخواست رئیس جمهور از مدیران آموزش و پرورش
وی در ادامه خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهارکرد: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهره‌وری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیت‌های در اختیار شماست. آیت‌الله رئیسی عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته قدردانی دانست و گفت: قطعاً این شیوه جدید که مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بوده است بدون اشکال نیست و لازم است با جدیت از سوی شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید مورد ارزیابی قرار گیرد. رئیس جمهور در ادامه مطالبات فرهنگیان بویژه معلمان در پرداخت به‌موقع حق‌الزحمه و مسکن را خواسته‌ای بحق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه این مطالبات و خواسته‌ها را پیگیری و به نتیجه برسانند. رئیس جمهور توجه به مهارت‌آموزی با تقویت هنرستان‌ها را نیز مورد تأکید قرار داد و اظهارکرد: مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی دانش‌آموزان با تقویت هنرستان‌ها و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مورد نیاز، مورد توجه دولت است که باید با جدیت دنبال شود.

جستجو
آرشیو تاریخی