صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مرور

در برنامه مهارت آزمایی سال 2023
انستیتو پاستور ایران
درجه عالی گرفت

در برنامه مهارت آزمایی که با هدف بررسی و ارزیابی توانایی آزمایشگاه‌های مرجع کشورها در تشخیص و شناسایی آبله میمون توسط آزمایشگاه مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی در آلمان برگزار شد، نمونه‌های مجهول از نظر آلودگی به ویروس‌ آبله میمون مورد بررسی قرار گرفتند.  آزمایشگاه تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی انستیتو پاستور ایران، به عنوان یکی از آزمایشگاه‌های برتر در این حوزه، توانست در برنامه مهارت آزمایی سال 2023 با کسب درجه عالی (صحت 100 درصد) کیفیت و اعتبار خود را در سطح جهانی نشان دهد. آزمایشگاه تیم پاسخ سریع بیماری‌های عفونی انستیتو پاستور ایران مسئولیت راه‌اندازی و پایش 14 آزمایشگاه قطب انجام دهنده آزمایش غربالگری ویروس‌های خانواده اورتوپاکس را برعهده دارد.

 

سامانه «نام»
کار اسم گذاری را آسان کرد

محمدباقر عباسی، معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور، از ایجاد سامانه تعاملی «نام» در این سازمان خبر داد و گفت: این سامانه تحت وب برای مشاهده اسامی مجاز با امکان جست‌وجوی اسامی بر اساس معانی و فراوانی نام‌ها، معیارهای انتخاب نام و مطابق با گویش‌های رایج کشور، همچنین امکان ارائه مشاوره برخط در زمینه انتخاب «نام» ایجاد شد.

 

سلامت کلیه‌هایتان را دوره‌ای
بررسی کنید

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ثبت حدود ۷۴ هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از این بیماری باید از خوردن غذاهای پرنمک که آسیب‌رسان کلیه‌ها و تشدیدکننده فشارخون هستند خودداری شود.
محسن نفر به ایرنا گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد علل بروز نارسایی کلیه در ایران و جهان، سه عامل دیابت، فشارخون و بیماری‌های نفروتیک یا آسیب رسان به کلیه است. افراد بالای ۵۰ سال حتماً بررسی‌های دوره‌ای سلامت کلیه‌ها را در زمان مناسب انجام دهند تا خیلی زودتر اقدامات لازم درمانی آغاز شود.

جستجو
آرشیو تاریخی