صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

شهردار تهران در صحن شورای شهر:

ناوگان اتوبوسرانی را تکمیل می کنیم

قرارداد تأمین 2هزار و 500 دستگاه اتوبوس و 500 دستگاه مینی بوس منعقد شده است

روز گذشته در یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، شهردار تهران به صحن شورای شهر آمد تا گزارشی از عملکرد خود در حوزه حمل و نقل عمومی بدهد.
دیروز گزارش شهردار در شرایطی مطرح شد که زمان زیادی تا شروع مدارس و فرا رسیدن ماه مهر باقی نمانده، خطوط بی ‌آر تی مثل همیشه پر ازدحام است و مترو علاوه بر ازدحام مسافر، از مشکلات قدیمی رنج می‌برد. با این همه اما چشم‌اندازی که شهردار تهران از وضعیت ناوگان حمل‌ونقل ترسیم می‌کند، زیبا و رؤیایی است.
اگر هر روز مجبور باشید برای رسیدن به محل کار از اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنید، احتمالاً شما هم به این نکته فکر کرده‌اید که «وقتی می‌گویند کمتر با ماشین شخصی در شهر تردد کنید، باید امکانات حمل و نقل عمومی را زیاد کنند تا وقت و انرژی‌مان در این منتظر ایستادن‌ها و ازدحام جمعیت از دست نرود.»
این نکته را یک شهروند که هر روز از مترو و اتوبوس استفاده می‌کند، عنوان می‌کند. او می‌گوید: «واقعاً گاهی دلم می‌خواهد هر طور شده یک وسیله نقلیه بخرم، حتی شده یک موتور. اما ترافیک خیابان‌ها که یادم می‌افتد، واقعاً احساس ناخوشایندی پیدا می‌کنم.
این سرسام‌آور است. چرا باید این همه زمان برای رفت و آمد از دست بدهیم و چرا باید این همه شلوغی و ترافیک را تحمل کنیم؟» گلایه‌های شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی کم نیست. خطوط مترو بخصوص در ساعات پیک سفر درون شهری، بیش از اندازه شلوغ است و شهروندان تقاضا دارند که حتماً فاصله حرکت قطارها کمتر شود تا هم از ازدحام مسافران و شلوغی واگن‌ها کاسته شود و هم زمان انتظار کاهش یابد. اتوبوس‌ها هم همین شرایط را دارند.
 
باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد
علیرضا زاکانی، کاهش ترافیک، ایجاد آسایش و آرامش برای مردم، کاهش آلودگی زیست محیطی، نظم بخشی و ساماندهی عمومی و نوسازی و ایمنی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را پنج موضوعی عنوان کرد که در حوزه حمل و نقل دنبال می‌کند و گفت: «مهمترین بخش، کاهش تقاضای سفر است که از طریق مناسب‌سازی و هوشمندسازی و در دسترس قرار دادن خدمات به این مهم می‌رسیم.»
شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر استفاده از حمل و نقل عمومی ۳۴ درصد و وسایل شخصی ۶۶ درصد است، تأکید کرد: «باید استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به ۷۰ درصد برسد که در این جهت افزایش ناوگان، ایجاد زمینه سفرهای ترکیبی و کمک به مردم برای انتخاب درست‌تر وسایل نقلیه در دستورکار قرار دارد.»
 
۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال
زاکانی با بیان اینکه قبلاً «۶ هزار و ۱۷۶ اتوبوس در تهران وجود داشت» افزود: «هزار و ۸۷۶ دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل داده شد و ۲ هزار و ۸۳۵ اتوبوس فعال در این دوره داریم و سیر سقوط دوره قبل را جبران کردیم.»
این در حالی است که بنا به گفته شهردار تهران، دولت ۲۷۱ دستگاه اتوبوس در دو سال اخیر به شهرداری تحویل داده است. او در ادامه به انعقاد قرارداد سه هزار دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری اشاره کرد: «قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس منعقد شده و امیدواریم بتوانیم ناوگان خود را تکمیل کنیم.»
شهردار تهران عملکرد این دو سال را بیش از چهار سال دوره قبل عنوان کرد و گفت: «قرارداد یک هزار دستگاه اتوبوس برقی منعقد شده و مبلغ ۲۵۰ دستگاه نیز پرداخت و ضمانتنامه دریافت شده است.
برای ۷۵۰ دستگاه دیگر منتظر ضمانتنامه هستیم.» او همچنین از نوسازی یک هزار و ۶۶۰ دستگاه اتوبوس تا پایان امسال خبر داد و گفت: «همچنین تعهد دولت پرداخت برای ۶۴۰ دستگاه است که به تدریج پرداخت می‌شود.»
زاکانی با بیان اینکه باید ۲۵ هزار دستگاه ون در سطح شهر فعال باشد، گفت: «پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه ون انجام و تعدادی نیز دریافت شد اما این تعداد پاسخگو نیست.»
 شهردار درباره وضعیت تاکسی‌ها با اشاره به اینکه از ۷۲ هزار دستگاه تاکسی در شهر بالغ بر ۷۰ درصد نیاز به نوسازی دارند، خاطرنشان کرد: «بر اساس تفاهم دولت، ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی در نظر گرفته شده است.»
 
هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان
زاکانی با بیان اینکه عملکرد توسعه خطوط در مدت اخیر و اقدامات برنامه‌ریزی شده تا پایان سال شیب افزایشی دارد، گفت: «۴۲ رام قطار DC در ناوگان داریم؛ ۱۲۹ رام قطار AC نیز در خطوط فعال هستند و در مجموع هزار و ۱۹۷ واگن در خدمت شهروندان است.»
او با بیان اینکه ۱۰۸ رام قطار AC و ۳۵ رام قطار DC تا پایان سال در دستور اورهال است، تأکید کرد: «موضوع بسیار جدی که افتخار آن به این دوره مدیریت شهری رسید، قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگنی است که از سال ۱۳۹۵ معطل مانده بود.»

کیف پول شهروندی و رفع مشکلات پرداخت هزینه مترو و اتوبوس
شهردار تهران درباره طرح کیف پول شهروندی گفت: «از ابتدای سال تحصیلی جدید شیوه جدیدی تحت عنوان کیف پول شهروندی آغاز به کار می‌کند و به این ترتیب مشکلات شهروندان در شیوه پرداخت هزینه مترو و اتوبوس با اجرای این طرح رفع خواهد شد.»
 
تلاش‌هایی که نتیجه‌شان هنوز ملموس نیست
موضوع این است که ثمره این تلاش‌ها هنوز برای مردم ملموس نیست. به عبارتی، هنوز آنقدر ازدحام مسافر در اتوبوس‌ها و مترو بالاست که اضافه شدن چند ده دستگاه نمی‌تواند تغییر چندانی در شرایط استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ایجاد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی