صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۹

واردات روزانه 230 تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار

امین محمودی/خبرنگار
طی دو ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار گوشت قرمز کشور به طور همزمان چهار اقدام را در دستور کار خود قرار داده است.
 4 برنامه برای تنظیم بازار گوشت
در گام اول مهم‌ترین برنامه وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید داخل گوشت قرمز می‌باشد که در این راستا جلسات متعددی با اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدی برگزار شده به طوری که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این وزارتخانه از نیمه دوم سال 1402 شاهد افزایش تولید این محصولات و به دنبال آن کاهش التهابات بازار خواهیم بود.
در گام دوم با توجه به کمبودهای فعلی بازار، واردات گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) صورت می‌گیرد به طوری که در این راستا قراردادهای متعددی منعقد شده و محموله‌های وارداتی در حال ورود و توزیع در بازار هستند.
در گام سوم بازار‌رسانی توزیع بهینه گوشت قرمز با قیمت مصوب به مصرف کنندگان از طریق میادین میوه و تره‌بار شهرداری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کاسبان امین و خرده‌فروشان می‌باشد. در این راستا، سهمیه‌های مشخصی از انواع گوشت (گوساله و گوسفندی) برای عاملین فروش فوق‌الذکر در نظر گرفته شده و روزانه جهت توزیع مویرگی بین مصرف‌کنندگان به عاملین مذکور تحویل داده می‌شود. با این حال وزارت جهاد کشاورزی افزایش نظارت‌ها و بازرسی‌های بازار برای مقابله با گرانفروشی را نیز در دستور کار قرار داده که در این زمینه بازرسین وزارت جهاد کشاورزی و بسیج اصناف در حال نظارت بر تمام حلقه‌های زنجیره تأمین و توزیع گوشت قرمز می‌باشند.
  واردات گوشت قرمز از کنیا
در پی سفر رئیس‌جمهور به قاره آفریقا، نخستین محموله گوشت گرم گوسفندی از کنیا به ایران ارسال شد که این اتفاق پس از سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور و عقد قرارداد با کنیا انجام شده است. اکنون در منطقه «نایروک» (یکی از ایالات کنیا) تعداد ۲ هزار رأس دام گوسفندی در قرنطینه قرار دارد که آماده کشتار است و در این زمینه، همه پروتکل‌ها و آزمایشات لازم انجام شده است. در حال حاضر دامپزشکان ایرانی با همکاری دامپزشکی کنیا توانسته‌اند همه گوسفندان را پلاک‌کوبی کنند و کارشناسان امیدوارند گوشت گرم گوسفندی کیفی به بهترین شکل وارد کشور شود.
توزیع روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم
«علیرضا پیمان‌پاک» قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی نیز درباره وضعیت تولید و تأمین کسری گوشت قرمز از محل واردات، گفت: با توجه به نیاز کشور به گوشت قرمز، از آنجا که پارسال بحران‌هایی در حوزه تولید به وجود آمد، در حوزه جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شد تا میزان کسری تولید کشور را بتوانیم از محل واردات به موازات برنامه‌ریزی برای ترمیم زنجیره‌های تولید دام دنبال کنیم.
پیمان‌پاک با بیان اینکه در 3 ماه گذشته به طور متوسط روزانه حدود 180 تن گوشت گرم گوسفند و گوساله وارد شده است، افزود: در روز‌های پیش رو هم میزان واردات گوشت افزایش یافته و به 230 هزار تن می‌رسد.
وی گفت: هم‌اکنون در میادین میوه و تره بار، لاشه گوسفند از قرار هر کیلوگرم 280 هزار تومان عرضه می‌شود که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت قیمت‌ها مقداری بیشتر است. پیمان‌پاک گفت: با این حجم از واردات امیدواریم تا اواسط آبان ماه بازار گوشت به ثبات برسد.  قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر کشاورزی افزود: تاکنون 2 محموله 10 تنی گوشت گرم گوسفندی وارد شده است که برنامه‌ریزی شده تا یک روز در میان از کشور کنیا واردات داشته باشیم.
 پیمان‌پاک گفت: تا اواخر آبان ماه 150 هزار رأس گوساله پایه پرواری که 2 تا 6 ماه برای پرواربندی زمان نیاز دارند، از پاکستان وارد می‌شود.
وی افزود: گوشت‌های وارداتی به صورت قطعه‌بندی شده در سه مسیر میدان بهمن، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود و طی دو تا سه هفته گذشته با تأمین مالی انجام شده توسط بانک مرکزی، روند واردات به اندازه کافی بوده و حتی در برخی موارد ظرفیت جذب تکمیل بوده است؛ با این حال برنامه‌های مختلفی داریم که هر زمان نیازمند افزایش واردات بودیم بتوانیم به سرعت این کار را انجام بدهیم.
پیمان‌پاک اضافه‌کرد: اکنون گوشت مورد نیاز کشور از مبادی متنوعی همچون حوزه اوراسیا و سی آی اس، شرق اروپا، استرالیا و مغولستان تأمین و وارد می‌شود.
 قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه بر پایه ۲۶۰ تا ۲۷۰ هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران و سردست زیر ۳۹۰ هزار تومان است و سایر قطعات بر اساس قیمت‌گذاری معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تعیین شده و به فروش می‌رسد.
 قیمت گوشت‌های تنظیم‌بازاری
 قیمت‌های تنظیم‌بازاری هر کیلوگرم گوشت ران و سردست گوسفندی با ماهیچه ۳۹۰هزار تومان، گردن ۲۶۵هزار تومان، راسته با استخوان ۳۱۰هزار تومان، قلوه‌گاه بدون استخوان ۲۴۰هزار تومان و مخلوط ۳۱۶هزار تومان اعلام شد
وزارت جهاد کشاورزی قیمت گوشت‌های تنظیم‌بازاری وارداتی را اعلام کرد، بر این اساس قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز، ران گوسفندی و سردست گوسفندی با ماهیچه 390 هزار تومان، گردن گوسفندی 265 هزار تومان، راسته با استخوان گوسفندی 310 هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی بدون استخوان 240 هزار تومان، مخلوط گوسفندی 316 هزار تومان است.
 جریمه ۲۷ میلیارد ریالی
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از ثبت تخلف و جریمه ۲۷ میلیارد ریالی یک واحد بسته‌بندی گوشت خبر داد.
مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با کشف تخلف گرانفروشی گوشت توسط یکی از شرکت‌های بسته‌بندی اظهار کرد: این شرکت بسته‌بندی گوشت‌های وارداتی یارانه‌ای را بسته‌بندی و توزیع می‌کرد که اقدام به گرانفروشی محصول کرده است و بخشی از گوشت را خارج از شبکه توزیع به بازار و واحدهای دیگر عرضه کرده است. وی افزود: با وجود تأکید بازرسان به عدم تولید و بسته‌بندی گوشت‌های خارج از مصوبه تنظیم بازار، این شرکت از این امر سر باز زده و به دلیل اینکه تفکیک این گوشت با گوشت تنظیم بازاری امکان‌پذیر نیست، توانستند گوشت را با قیمت بالاتر به بازار عرضه کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی