صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

سه فینالیست و سه سهمیه المپیک برای کشتی آزاد

کولاک ستاره های ایران در صربستان

مسابقات چهار وزن نخست رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان دیروز در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و 3 نماینده کشورمان به دیدار فینال راه یافتند. کشتی گیران ایرانی چهار وزن نخست رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر بلگراد صربستان به روی تشک رفتند که بجز رضا اطری سه کشتی گیر دیگر امیرمحمدیزدانی در وزن 70 کیلوگرم، حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن 125 کیلوگرم فینالیست شدند. در وزن 61 کیلوگرم، رضا اطری پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 1 بر 1 (اخطار 30 ثانیه) مغلوب کودای اوگاوا از ژاپن شد و با توجه به شکست این حریف ژاپنی مقابل کشتی گیر امریکایی، نماینده کشورمان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

امیر محمد یزدانی: یک قدم فقط مانده!
در وزن 70 کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی در دور اول با نتیجه 11 بر 1 پاتریک اولنزین از لهستان را مغلوب کرد. وی در دور دوم با نتیجه 6 بر صفر ماگومد خانیف از جمهوری آذربایجان را از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این دیدار ارنظر آکماتالیف دارنده مدال نقره و برنز جهان از قرقیزستان را با نتیجه 10 بر صفر از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این دیدار با نتیجه 13 بر 2 مقابل رمضان رمضان اف کشتی گیر روسی الاصل و دارنده مدال نقره اروپا از بلغارستان پیروز شد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار به مصاف زاین رترفورد دارنده مدال نقره جهان از امریکا می‌رود.
او پس از برتری مقتدرانه و صعود به فینال مسابقات جهانی، گفت: در ماه‌های‌ گذشته خیلی سختی کشیدم و تمرینات سنگینی داشتم تا با بهترین‌ شرایط در مسابقات جهانی شرکت کنم. خدا را شکر در تمامی دیدارها به آنچه می‌خواستم‌ دست یافتم اما هنوز یک قدم مانده و باید در فینال هم موفق شوم. باید از مربیان تیم ملی و مربی شخصی‌ام‌ تشکر کنم که زحمات زیادی کشیدند. از حالا تمرکزم‌ به فینال است.»

حسن یزدانی: می‌دانم هنوز چیزی تمام نشده است
در وزن 86 کیلوگرم، حسن یزدانی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه 8 بر 2 و ضربه فنی جایدن لاورنس از استرالیا را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم با نتیجه 11 بر صفر بات اردن بیامباسورین از مغلوستان را شکست داد و به مرحله یک چهارم نهایی رفت. وی در این مرحله مایلز ناظم امینه دارنده مدال برنز المپیک از سن مارینو را با نتیجه 7 بر 2 مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. یزدانی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر جاورایل شاپیف از ازبکستان را از پیش رو برداشت و به دیدار فینال راه یافت. نماینده کشورمان در دیدار فینال به مصاف دیوید تیلور قهرمان جهان و المپیک از امریکا می‌رود.حسن یزدانی نماینده پرافتخار وزن ۸۶ کیلوگرم کشورمان هم پس از صعود دوباره به فینال این وزن بیان می‌کند: «خوشبختانه توانستم با کنترل شرایط کشتی‌ها، به فینال صعود کنم. تیم بسیار خوبی داریم و از مردم می‌خواهم تمامی ملی‌پوشان را دعا کنند تا بهترین نتایج را کسب کنیم. نسبت به سال گذشته شرایطم تغییر کرده و می‌دانم هنوز چیزی تمام نشده است.»
کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد ایران ضمن صعود به فینال مسابقات جهانی، سهمیه المپیک پاریس را کسب کرد.

انتقام سخت زارع از طاها آکگول
در وزن 125 کیلوگرم، امیرحسین زارع پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 7 بر 2 دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم مقابل یونووان اسمیت از پورتوریکو با نتیجه 10 بر صفر به پیروزی رسید و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله با نتیجه 11 بر 4 دانیل لیگتی از مجارستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. زارع در این مرحله با نتیجه 4 بر صفر از سد طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه گذشت و با جبران شکست سال گذشته، راهی دیدار فینال شد. وی در دیدار پایانی با گنو پتریاشویلی قهرمان جهان و دارنده مدال نقره و برنز المپیک از گرجستان مبارزه می‌کند.

زارع: امیدوارم مدال طلا برای مردم ایران به ارمغان بیاورم
آزادکار وزن 125 کیلوگرم ایران بعد از المپیکی شدن گفت:«به مردم ایران و آنهایی که منتظر این پیروزی بودند تبریک می‌گویم. سال گذشته، کشتی با آکگول‌ به دلیل یک اشتباه از دستم خارج شد و نتیجه را واگذار کردم. با تلاش مربیان و آنالیز خوبی که داشتیم، برنامه‌های‌ کادر فنی را با توجه به آمادگی‌ بالایی که داشتم اجرا کردم و به برتری رسیدم. امیدوارم امروز نیز بخوبی کشتی بگیرم، بدون اشتباه کار کنم و مدال طلا برای مردم ایران به ارمغان بیاورم.»

امروز، شروع کشتی‌های والی‌زاده، امامی، نخودی و آذرپیرا
مسابقات 4 وزن دوم کشتی آزاد رقابت‌های جهانی 2023 امروز در 4 وزن دوم 57، 74، 79و 92 کیلو شروع می‌شود. میلاد والی‌زاده، یونس امامی، محمد نخودی هر سه نفر بعد ازاستراحت دور اول به ترتیب با رومانی، بلغارستان و برنده ترکیه و ژاپن کشتی می‌گیرند. امیرعلی آذرپیرا نیزدور اول با ورزشکاری از کره جنوبی کشتی می گیرد.

 

برش

خداحافظی احتمالی اطری، با دنیای قهرمانی!
رضا اطری نایب قهرمان کشتی آزاد جهان، مقابل اوگاوا کشتی‌گیر ژاپنی 1 – 1 مغلوب شد و بعد از شکست این سامورایی برابر امریکا، اطری تنها ملی‌پوش حذف شده کشورمان از گردونه رقابت‌های 4 وزن اول در روز نخست پیکارهای جهانی، لقب گرفت. باتوجه به این شکست و حضور جوانان زیادی که برای تصاحب دوبنده تیم ملی صف کشیده‌اند، شاید اطری باتجربه، مجبور به خداحافظی با دنیای قهرمانی و کناره‌گیری از جمع مدعیان تیم ملی شود!

 

جستجو
آرشیو تاریخی