صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

۳۱۵ هزار زائر پیاده در عزاداری امام هشتم (ع) شرکت کردند

مشهد میزبان بیش‌از 5 میلیون زائر رضوی

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

این روزها حرم رضوی، میزبان میلیون‌ها عزاداری است که با پای پیاده یا در قالب کاروان‌های زیارتی خود را به مشهدالرضا رسانده و در شهادت ثامن‌الحجج(ع) همنوا با مجاوران حضرتش به سوگ نشسته و نگاه پرمهرشان را به گنبد امام رئوف دوخته‌اند. همه صحن‌های حرم رضوی مملو از جمعیت است، پیر و جوان فرقی نمی‌کند؛ همه چونان کبوترانی بر گرد حرم رضوی طواف کرده و «رضا رضا» گویان بر سر و سینه خود می‌زنند. آنگونه که معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی به «ایران» می‌گوید:«‌تا روز شنبه (25 شهریورماه) بیش‌از پنج‌میلیون زائر رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی و وسیله شخصی، خود را به مشهد مقدس رسانده و در عزاداری امام هشتم(ع) شرکت کرده‌اند.»
تداوم خدمتگزاری
حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد با پیش‌بینی سفر حدود 700 هزار زائر پیاده در دهه پایانی صفر به مشهدالرضا، می‌گوید: «حرکت زائران پیاده، از 20 روز قبل آغاز شده و روز جمعه (25 شهریورماه) شاهد بیشترین تردد زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد بودیم. این در حالی است که تا پایان روز جمعه بیش از 315 هزار نفر زائر پیاده، خود را به شهر مقدس مشهد رسانده‌اند.»
آنگونه که معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان‌رضوی به «ایران» می‌گوید:«در حال حاضر تمام ورودی‌ها به مشهدالرضا مملو از جمعیت بوده و جریان خدمتگزاری به زائرین تا پایان شهریورماه ادامه دارد.» وی با اشاره به تداوم خدمتگزاری به زائرین امام رضا(ع) از آنها درخواست می‌کند به منظور مواجه نشدن با تراکم جمعیتی، برای بازگشت به شهرهای خود برنامه‌ریزی کنند.
اسکان 70 هزار زائر امام رضا(ع)
در همین حال محسن هوشمند، رئیس مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی نیز به «ایران» می‌گوید:«در حوزه خدمت‌رسانی به زائرین امام مهربانی‌ها، 150 موکب پذیرایی تا 5 محور منتهی به مشهد راه‌اندازی کرده‌ایم.»
وی می‌افزاید:«بخشی از موکب‌ها امدادرسانی به خدام، کفشداران و دربانان را و بخشی دیگر نیز امکانات زیرساختی به موکب‌دارانی که از شهرهای مختلف به مشهد سفر کرده بودند را برعهده گرفته و اقلامی نظیر برنج، گوشت و... را در اختیار آنها قرار دادند.»
محسن هوشمند به اقداماتی نظیر ایجاد اسکان ارزانقیمت برای زائرین نیز اشاره کرده و می‌گوید:«در داخل حرم مطهر امکان اسکان برای 70 هزار نفر را ایجاد کرده‌ایم. پارکینگ‌های حرم و مسیرهای زیرگذر حرم را تبدیل به محل اسکان کرده و 6 هزار نفر را در هر شب اسکان داده‌ایم. همزمان 30 هزار نفر را در 27 موکبی که در اطراف حرم پیش‌بینی کرده بودیم مستقر کرده و به آنها خدمت‌رسانی کردیم. بجز آن در طرحی به نام دارالکرامه، مکان‌هایی مانند ورزشگاه امام رضا و باغ اردوگاه خاتون را تبدیل به مکان اقامتی کرده و 24 هزار نفر را اسکان دادیم. حتی ساختمان مرکزی آستان قدس در نبش چهارراه شهدا که مکانی اداری بود را در ایام تعطیلات به مکان استراحتی زائرین تبدیل کرده و در مجموع 70 هزار زائر امام رضا(ع) را اسکان دادیم.»
طبق گفته رئیس مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی به «ایران»، تمام چایخانه‌های حرم رضوی با کمک هیأت‌های استان‌های مختلف به صورت 24 ساعته فعال بوده و در هر چایخانه 300 هزار پذیرایی (چای، شربت و...) میان زائرین توزیع شده است.
خدمت‌رسانی به ۳۱۵ هزار زائر پیاده
همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، بیش از ۳۱۵ هزار زائر پیاده از ساکنان روستاهای اطراف شهر از ۶ مسیر منتهی به مشهد وارد حرم رضوی شده و در مراسم سوگواری شهادت امام هشتم(ع) حضور پیدا کردند.
طبق گفته حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)، زائران پیاده در مسیر‌های سرخس، فریمان، نیشابور و قوچان به سمت مشهد حرکت کرده و بیشترین تردد زائران مربوط به مسیر‌های نیشابور و قوچان است.
وی می‌افزاید:«320 ایستگاه صلواتی برای پذیرایی از زائران پیاده در مسیر‌های منتهی به مشهد فعال شده و در مجموع 20 هزار خادم به زائران پیاده در طول مسیر‌های منتهی به مشهد خدمت‌رسانی کردند. افزون بر این طبق روال هر ساله، اهالی روستای اهل سنت «جمال‌زاده» واقع در 45 کیلومتری مشهد، از 2 روز قبل تا پایان روز جمعه به صورت رایگان از زائران پذیرایی کردند.»
پذیرایی در ۳۲۰ ایستگاه صلواتی
در همین حال بخشعلی بیاتی، معاون بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به خدمت‌رسانی بیش از ۳۲۰ ایستگاه صلواتی در ۶ مسیر منتهی به شهر مشهد به زائران پیاده می‌گوید:«بزرگ‌ترین ایستگاه خدمت‌رسانی به زائران پیاده در مسیر مشهد به نیشابور متعلق به خادمان کفشدار حرم مطهر رضوی است. همچنین ایستگاه صلواتی حضرت جوادالائمه(ع) به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه در مسیر جاده مشهد به نیشابور، به زائران خدمت‌رسانی کرده و خادمان آن را کفشداران و نمایندگان آستان قدس رضوی تشکیل می‌دهند.»
ترافیک نیمه‌سنگین و سنگین
 با پایان عزاداری شهادت امام رضا(ع) آنگونه که پیش‌بینی می‌شود از عصر روز شنبه و با آغاز موج بازگشت زائران، ترافیک در خروجی‌های مشهد نیمه‌سنگین و سنگین خواهد شد. سرهنگ حسین میش‌مست، رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی با اشاره به استقرار ٢ هزار دستگاه اتوبوس برای بازگشت زائران در پایانه مسافربری مشهد می‌گوید:«رانندگان و زائران باید زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و حتی‌المقدور بازگشت را به روزهای آتی موکول کنند. رئیس پلیس راه خراسان‌رضوی از رانندگان خواست از رانندگی در زمان خستگی پرهیز و با رعایت سرعت مطمئن تردد کنند.»

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در سفر به خراسان‌رضوی:
تسهیل حمل‌و‌نقل زائرین در اولویت است

«آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» در دیدار با مدیران کشوری، استانی و دستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران رضوی، راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد- تهران و تسریع در ساخت آزادراه حرم تا حرم را جزو اولویت‌های کشور دانست و تصریح کرد: باید نیازهای مشهد و زائران را به‌درستی احصا و برای رفع آنها برنامه زمان‌بندی مشخصی داشته باشیم.
وی یکی از نیازهای حوزه حمل‌و‌نقل مشهد را احداث پارکینگ‌های جدید در مسیرهای منتهی به حرم مطهر دانست و تأکید کرد: برای احداث حداقل چهار پارکینگ در مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی یک بررسی فوری نیاز داریم. در استان، کارگروهی تشکیل و مکان‌یابی لازم در یک فرصت یک‌ماهه انجام شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: مسأله  تسهیل حمل‌ونقل زوار دارای اولویت است و باید در حوزه ناوگان هوایی، ریلی و زمینی در مشهد ظرفیت‌ها تقویت شود، شهر فرودگاهی‌ای که استاندار خراسان رضوی درباره آن نکاتی را گفتند جزو نیازهای استان بوده و لازم است این کار هرچه سریع‌تر انجام شود.
آیت‌الله‌ رئیسی خاطر نشان کرد: قطار سریع‌السیر تهران- مشهد از اولویت‌های کشور است، استاندار خراسان رضوی هم پیگیری‌های خوبی در این‌باره داشته‌ است، پیگیری بودجه و اعتبارات آن انجام می‌شود ولی وزارت راه و شهرسازی آن را در چند جبهه باید پیگیری کند که این جزو کارهای ضروری است.
آیت‌الله رئیسی بیان کرد: همان‌طور که گزارش دادند بیش از ۸۰درصد زائران مشهد از طریق جاده‌ها به زیارت، مشرف می‌شوند و لزوم تسریع پروژه آزادراه حرم تا حرم بر کسی پوشیده نیست. این طرح درصورتی که به نتیجه برسد می‌تواند بستر بسیاری از ترددهای زمینی باشد. در همین راستا، باید زمان‌بندی لازم انجام شود تا مأموریت بخش‌های مختلف در ارتباط با پیشبرد طرح مزبور نیز مشخص شود.

جستجو
آرشیو تاریخی