صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

السودانی نسبت به ادامه حضور نظامی امریکا در کشورش هشدار داد

حرکت خزنده پنتاگون در عراق

 حسین فاطمی/ در حالی محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق از عدم نیاز این کشور به نظامیان (امریکایی) می‌گوید که در سوی دیگر برخی نمایندگان پارلمان نسبت به افزایش معنادار و چراغ خاموش تعداد این نظامیان هشدار داده‌اند؛ طوری که یکی از نمایندگان پارلمان این کشور با افشای تعداد «سؤال‌برانگیز» نیروهای امریکایی مستقر در عراق، قرارداد منعقد شده بین واشنگتن و بغداد را نیازمند «نظارت و پیگیری» دانست.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری المعلومه، جاسم العطوانی در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری عراقی صراحتاً عنوان داشته، «اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد نظامیان امریکایی مستقر در داخل عراق افزایش قابل توجهی داشته است.» او تأکید کرده: «هدف از حضور این نیروها آموزش نیروهای امنیتی عراق نیست، بلکه می‌خواهند از سفارت امریکا حفاظت کنند.»
این عضو پارلمان عراق با اشاره به اینکه فرماندهی عملیات مشترک که شامل همه نیروهای امنیتی اعم از خارجی یا امریکایی یا عراقی می‌شود، از ماهیت نیروهای نظامی و تعداد آنها در داخل این کشور اطلاع دارد، تأکید کرد: «پارلمان با حضور نیروهای امریکایی که به تازگی معلوم شده تعدادشان داخل کشور افزایش هم یافته، مخالف است.» علاوه بر العطوانی، محمود مرعی از رهبران ائتلاف فتح از دولت و پارلمان عراق هم خواست که به نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند. وی تأکید کرد، تصمیم اخراج نیروهای نظامی امریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است‌. این عضو ائتلاف فتح اعتقاد دارد که تحرکات نیروهای امریکایی در تعدادی از استان‌ها همچنان ادامه دارد و دلیلش مشخص نیست. لذا به گفته مرعی، توافقنامه استراتژیک که منجر به خروج نیروهای نظامی می‌شود، باید اجرا شود.
این نماینده پارلمان تأکید داشت، نیروهای نظامی خارجی که داخل خاک عراق پرسه می‌زنند به پایگاه‌های امریکا برمی‌گردند که همچنان در برخی از استان‌ها وجود دارند. تصمیم اخراج نیروهای نظامی امریکا از کشور هنوز اجرایی نشده است. وی تصریح کرد، یکی از دلایل این تحرکات تلاش واشنگتن بر کنترل برخی از مناطق سوریه است. دولت و پارلمان باید به این نقض‌های حاکمیتی واشنگتن در عراق پایان دهند. اخیراً فیلم‌های ویدیویی از تحرکات نیروهای امریکایی در داخل عراق منتشر شده؛ تحرکاتی که جامعه جهانی را نگران کرده است، زیرا از انجام عملیات نظامی یا توطئه‌های محرمانه علیه عراق هراس دارد.
پیش‌تر نیز علی الفتلاوی از اعضای ائتلاف «فتح» عراق به رهبری هادی العامری اعلام کرده بود که امریکایی‌ها درباره حضور نیروهایشان در این کشور دروغ می‌گویند و برخلاف ادعاهای آنها این حضور صرفاً در سطح مستشاران نظامی نیست، بلکه واشنگتن نیروهای رزمی قابل‌توجه و بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی در عراق مستقر کرده است.
به نیروهای جنگی خارجی نیاز نداریم
در مقابل این هشدارهای نمایندگان پارلمان عراق پیرامون افزایش حضور نظامیان امریکایی، نخست‌وزیر این کشور (عراق) تأکید کرد، این کشور به واشنگتن اطلاع داده که به نیروهای جنگی خارجی نیاز ندارد. به گزارش روزنامه القدس العربی، محمد شیاع السودانی اذعان دارد: «تحرکات مربیان نظامی کشورهای عضو ائتلاف امریکا در پایگاه‌های عراقی با موافقت دولت عراق و با اطلاع فرماندهی عملیات مشترک صورت می‌گیرد.» نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: «ما به اطلاعاتی دست یافتیم که کمک کرد پایگاه‌های مهم رهبران داعش را مورد هدف قرار دهیم که یکی از آنها در صحرای الانبار بود.»
با این وجود السودانی از سفر هیأت عراقی به امریکا خبر داد که در جریان آن، مذاکراتی با طرف امریکایی صورت گرفت و در مذاکرات به واشنگتن صراحتاً اعلام شد، عراق به نیروهای جنگی نیاز ندارد. البته نخست‌وزیر عراق بیان داشت که ما با واشنگتن برای تشکیل کمیته‌ای توافق کردیم و این کمیته مشترک عراق و امریکا در اواسط سپتامبر نشست خود را برای تعیین شکل روابط با ائتلاف بین‌المللی برگزار می‌کند. پیش از این فرماندهی امریکا از اجرای ۲۸ عملیات نظامی مشترک داخل خاک عراق طی یک ماه خبر داده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی