صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرق، امریکا و ناتو را به چالش کشید

افشا گری پوتین از سیاست های پوسیده غرب

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


روز سه‌شنبه شهر استراتژیک و بندری ولادی وستوک روسیه، در حالی میزبان برگزاری هشتمین مجمع اقتصادی شرق (EEF) با بیش از 7 هزار نفر از 68 کشور و ممالک خارجی شامل هیأت‌های اقتصادی، بانکی، دانش‌بنیان، تحلیلگران سیاسی و مقامات مرتبط با این حوزه‌ها بود که ولادیمیر پوتین در سخنان خود در این نشست 4 روزه بر اینکه روسیه هرگز یک کشور استعمارگر نبوده است، از روند رو به رشد دلارزدایی حمایت کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در نشست مجمع اقتصادی شرق 68 کشور همچون چین، هند و کره‌جنوبی در قالب بیش از 7 هزار میهمان حضور داشتند. در حالی که برخی ناظران این اجلاس اقتصادی - بین‌المللی، ابتکار عمل روسیه و برنامه عملیاتی آن (به سوی همکاری، صلح و رفاه) را در راستای سیاستگذاری اجلاس‌هایی چون بریکس بر مبنای دوری گزیدن از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه امریکا ارزیابی می‌کنند، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی خود که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت به مهم‌ترین مباحث نظم جدیدی که شرق نویسنده آن است، پرداخت.
 
غرب در تکاپوی کاهش سرعت پیشرفت چین
پوتین رئیس‌جمهور روسیه سطح توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین مسکو و پکن را در رتبه بالایی بویژه حوزه امنیت بین‌الملل عنوان کرد و آن را ناشی از روابط نزدیک حوزه سیاسی دانست. او ادامه داد که دو کشور هیچ اتحادیه نظامی ایجاد نمی‌کنند و دوستی آنها به نفع مردم خودشان است نه علیه شخص دیگری. او تأکید کرد، غرب به دنبال کاهش سرعت توسعه چین است، زیرا می‌بیند که چین در حال پیشرفت است. پوتین دلیل تقابل با چین و روسیه را قوی‌تر شدن آنها نامید و گفت: «به محض اینکه روسیه قوی‌تر می‌شود، به یک رقیب واقعی ژئوپلیتیک تبدیل می‌شود و اینجاست که سیاست مهار روسیه و چین بلافاصله آغاز می‌شود، زیرا می‌بینند چین به رهبری شی جین پینگ، در حال پیشرفت است. این تکان‌دهنده است و آنها هر کاری که می‌توانند برای کاهش سرعت توسعه چین انجام می‌دهند، اما قادر به انجام آن نیستند.»
 
سیاست های نو استعماری در آفریقا
رئیس‌جمهور روسیه سپس با نگاه به مسائلی که درغرب آفریقا در حال رخ دادن است، افزود: «کشورهای غربی همچنان در تلاش برای فرماندهی و دنبال کردن یک سیاست نواستعماری در آفریقا هستند.» او یکی از روش‌ها را بدهی‌های تحمیلی چند تریلیون دلاری کشورهای آفریقایی عنوان کرد و گفت که غرب چنین سیستم اعتباری و مالی را با کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌ است که در چهارچوب آن، کشورهای آفریقایی هرگز نتوانند وام‌های صادر شده به خود را بازپرداخت کنند. وی خاطرنشان کرد: «در نقطه مقابل کشورهای آفریقایی کمک روسیه را در مبارزه خود برای استقلال به یاد دارند. روسیه هرگز و هیچ کجا برخلاف کشورهای غربی به عنوان یک استعمارگر عمل نکرده است.»
 
جنگ بی‌فایده اوکراین
او فرمان بسیج عمومی خود را در جنگ اوکراین موفق دانست و خبر داد، روزانه 1000 تا 1500 نفر برای امضای قرارداد با نیروهای مسلح روسیه مراجعه می‌کنند. پوتین همچنین با اشاره به نقش انگلیس در آموزش خرابکاران اوکراینی برای حمله به نیروگاه‌های هسته‌ای روسیه فاش کرد که سرویس امنیت فدرال روسیه چندین خرابکار اوکراینی را که وظیفه آسیب رساندن به نیروگاه هسته‌ای روسیه را داشتند، دستگیر کرد.
او در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به کی‌یف و اشتباه آن به ادامه جنگ زیر سایه ناتو هشدار داد و گفت: «دولت اوکراین می‌تواند به جنگ خاتمه ندهد اما در این صورت مسئول مشکلات اقتصادی کشور خود خواهد بود. ضمن اینکه مادامی که آینده کشورشان را در عضویت در ناتو یا اتحادیه اروپا می‌بینند، تنها وابستگی کامل خود در حوزه دفاعی را ثابت می‌کنند.»
او با اشاره به عملیات ضدحمله اوکراین عنوان کرد که کی‌یف هیچ نتیجه‌ای از آن نمی‌گیرد و تنها ضرر می‌کند. از آغاز این ضدحمله، 71500 نظامی [توسط یگان‌های روسی] کشته و 543 تانک و تقریباً 18هزار خودرو زرهی از کلاس‌های مختلف منهدم شده‌اند. همچنین از منظر او تحویل تسلیحات جدید به اوکراین، از جمله مهمات خوشه‌ای، گلوله‌های اورانیوم ضعیف شده و جت‌های جنگنده 16-F، وضعیت را در خط مقدم تغییر نخواهد داد.
 
سیاست داخلی و خارجی امریکا
پوتین در سخنان خود روند محاکمه ترامپ را آزار و شکنجه و یک حرکت کاملاً سیاسی علیه کسی که دوباره سعی دارد رئیس‌جمهور شود، دانست و آن را نشانه‌ای از پوسیدگی سیستم امریکایی معرفی کرد و با اشاره به عدم تغییر در سیاست امریکا در قبال مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2024 گفت: «فکر می‌کنم هیچ تغییر اساسی در رابطه با روسیه در سیاست خارجی امریکا، صرفنظر از اینکه چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، ایجاد نخواهد شد. ترامپ می‌گوید که مشکلات حاد از جمله بحران اوکراین را در چند روز حل خواهد کرد، شاید خوشحال‌کننده باشد اما او نیز در دوران ریاست‌جمهوری‌اش تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرد.» او ضمن تأکید بر استانداردهای دوگانه امریکا در جهان تصریح کرد که با وجود اینکه استفاده از مهمات خوشه‌ای را یک جنایت جنگی می‌داند اما اکنون آشکارا از آن در جنگ اوکراین استفاده می‌شود.»
 
بحران قره‌باغ
پوتین با اشاره به بحران قره‌باغ نیز گفت: «نخست‌وزیری ارمنستان اساساً حاکمیت جمهوری آذربایجان بر قره‌باغ را به رسمیت شناخت و آن را به سادگی در بیانیه پراگ اعلام داشت. ما این را می‌دانیم، اینجا چیزی برای گفتن وجود ندارد، حالا الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به من می‌گوید آیا می‌دانید که ارمنستان مالکیت آذربایجان بر قره‌باغ را به رسمیت شناخته؟ هیچ مشکلی در مورد وضعیت آن وجود ندارد، یعنی مسأله حل شده است؟» او همچنین ابراز امیدواری کرد: «رهبری جمهوری آذربایجان - همان‌طور که به ما گفته‌اند و همچنان به ما می‌گویند - علاقه‌ای به پاکسازی قومی ندارند. پوتین درباره روابط امریکا و ارمنستان و اینکه آیا چرخشی در سیاست‌های ایروان نسبت به واشنگتن ایجاد شده نیز چنین چرخشی را بعید دانست.
رئیس‌جمهور روسیه در مورد مسائل داخلی کشورش نیز ضمن تفسیر اهداف و عملکرد دولتش برای بهبود شرایط اقتصادی و زندگی در این کشورگفت: «من بسیار خوشحالم که روند رشد بانک‌های روسیه به این شیوه مثبت ادامه می‌یابد.» در همین راستا، روز گذشته تاس از سقوط دلار و یورو در مقابل روبل گزارش داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی