صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

آئین افتتاحیه و بازگشایی آرامگاه کلنل علینقی خان وزیری ( پدر موسیقی نوین ایران) پس از 45 سال!

نخستین مقبره-موزه تاریخ موسیقی در ایران

فرهنگی/ روز جمعه ۱۷ شهریور ماه ۱۴۰۲ جمعی از موسیقی‌دانان پیشکسوت ایران به مناسبت فرا رسیدن ۱۸ شهریورماه چهل و چهارمین سالروز درگذشت کلنل علینقی خان وزیری(پدر موسیقی نوین ایران) در محل مقبره خانوادگی ایشان به شماره ۱۰۵۳ واقع در بهشت زهرای تهران گرد هم آمده و ضمن گل باران و غبارروبی آرامگاه، یاد و نام این اسطوره ایران ساز را گرامی داشتند.
دراین مراسم که به همت  بهنام موحدان(پندار) مرمت کننده و تنها متولی مقبره استاد علینقی وزیری برگزار شد، چهره های درخشان موسیقی کشور از جمله  استادان نادر مشایخی و بهرام گودرزی و میلاد کیایی و کامبیز روشن روان و... حضور داشتند.
نادرمشایخی (موسیقیدان و رهبر ارکستر) پیرامون اهمیت بازگشایی مقبره کلنل وزیری و تأثیر بازشناسی این اسطوره ملی-میهنی کشور گفت: «وقتی به اینجا آمدم از شور و شعف بسیار بغض کردم و نمی توانستم حرف بزنم. آقای موحدان به عنوان یک ایرانی که می داند فرهنگ ایران چقدرمهم است زحمات بسیاری برای این کارانجام دادند. برتولت برشت می گوید، بدبخت ملتی که احتیاج به قهرمان داشته باشد. خب من موافق چنین حرفی نیستم، اتفاقاً ملت ها به قهرمان احتیاج دارند، مردم ما به قهرمان هایی نظیر کلنل وزیری نیاز دارند تا آنها را الگوی زیستن خود قرار دهند و خالقان تاریخ سرزمین خود و رگ و ریشه شان را بشناسند و طریق انسان بودن را از آنها بیاموزند. قهرمانان و اسطوره های هرملت آینه تمام نمای تاریخ آن سرزمین اند و سمبل هویت ملی آن ملت، پس مردم باید قهرمانان حقیقی خود را بشناسند نه آن چیزی که تبلیغات جهت دار رسانه ای می سازد.»
میلاد کیایی (موسیقیدان و آهنگساز) کلنل وزیری را بنیانگذار موسیقی نوین ایران و نقطه عطف تاریخ موسیقی کشور نامید و دستاوردهای هنری وی را میراث بزرگ فرهنگی کشورعنوان کرد  که الهام بخش همه موسیقیدانان یک قرن اخیر کشور است.  او در ادامه گفت:« باعث کمال خوشحالی و خوشبختی است که یکبار دیگر ما توانستیم به مزار این بزرگمرد تکرارناپذیر موسیقی ایران کلنل علینقی وزیری بیاییم که چقدر خدمات ارزشمند و تأثیر گذاری در موسیقی ایران بنیان گذاشت و نهادینه کرد و شاگردان بزرگی که تربیت نمود؛ روح الله خالقی و ابوالحسن صبا و بسیاری دیگر از نوابغ موسیقی کشور که هر کدام در هنر خویش اسطوره ای بودند. کلنل وزیری کسی بود که برای نخستین بار در تهران پایتخت این مملکت، هنرستان موسیقی را تأسیس نمود و بزرگانی مثل اسماعیل مهرتاش و مهدی برکشلی و حسین صبا و فرامرز پایور و مهدی خالدی و علی تجویدی و همایون خرم را تحویل جامعه هنری ایران داد، از دیگر خدمات بنیادین کلنل وزیری تأسیس اولین هنرستان موسیقی در گیلان و در شهر رشت بود که مدیریت آنجا را به ابوالحسن صبا سپرد که مسبب بزرگترین آفرینش های موسیقایی صبا شد. در طول چند دهه آثار و شاهکارهای بسیاری در موسیقی ایرانی پدید می آید که مجموع آن گنجینه فرهنگ موسیقی ملی کشور را می سازد که سر نخ این میراث سترگ کلنل علینقی خان وزیری این اسطوره بی تکرار موسیقی کشور است.
بهرام گودرزی( خواننده آوازی ایران) بازگشایی آرامگاه استاد وزیری را اتفاقی امیدبخش دانسته و گفت:« بسیار خوشحالم که امروز به مقبره کلنل وزیری آمدم و همراه با دیگر اساتید حاضر یاد و نام این بزرگمرد تاریخ موسیقی کشور را که همه موسیقیدانان کشور مدیون وی هستند، گرامی داشتیم.
کامبیز روشن روان(موسیقیدان و آهنگساز) بازگشایی آرامگاه کلنل وزیری به عنوان نخستین مقبره-موزه تاریخ موسیقی در ایران را ستود و فرصتی مغتنم برای بازشناسی زوایای نهان گذشته پر بار موسیقی کشور دانسته و افزود: امروز مایه مباهات و خوشحالی من است که در مقبره بزرگمرد و پدر موسیقی ایران استاد علینقی وزیری هستم، گویی به سال‌های دوری سفر کرده ام که لحظه لحظه اش کنار بزرگان موسیقی درس انسانیت بود و هنر ناب و آنچه را که می‌بینم. نوادری همچون کلنل وزیری بزرگان فرهنگ و موسیقی این سرزمین هستند و لازم است که نهادهای مسئول چنین کاری را انجام دهند.
جستجو
آرشیو تاریخی