صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فیلم سینمایی شهدای مرزبانی ساخته می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هشتصد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با تقدیر از مردم ایران و دولت عراق در برگزاری باشکوه حماسه بزرگ اربعین حسینی به ارتقای کمی و کیفی مراسم امسال اشاره کرد و گفت: امسال شواهد نشان داد که عزم ملی برای برگزاری این مراسم اتفاق افتاده و با تشکیل ستاد اربعین در دولت مردمی چنین انتظاری هم می‌رفت. در حماسه اربعین و ایام مشابه کار دولت حمایت و تسهیلگری است و کار اصلی در دست مردم است. امسال اتفاق مهمی رقم خورد و مردم استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های اهل سنت مشارکت عظیمی در برگزاری این مراسم داشتند. حتی استان‌های سنی‌نشین عراق مثل اربیل، سلیمانیه و کرکوک و حتی پیروان ادیان الهی دیگر مثل آشوری‌های ارومیه نیز با برپایی موکب‌ در مسیر راهپیمایان اربعین، حضور جدی و فعالی داشتند.
تدوین نهایی سند موسیقی
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش، به برگزاری جلسه روز گذشته شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، اشاره کرد و گفت: در این جلسه ۹ دستور جلسه به تصویب رسید و مصوبات سال گذشته نیز اجرایی شد. طبق مصوبات امسال همه انجمن‌های سینمایی در شهرهای مختلف در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که قرار است در روزهای آینده به حساب این انجمن‌ها واریز شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تدوین نهایی سند موسیقی و ارسال آن برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارشی آماری از برنامه‌های فرهنگی و تأمین زیرساخت‌های کشور و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به این حوزه خبر داد که از نمونه برجسته آنها می‌توان به تأسیس بزرگ‌ترین کتابخانه خاورمیانه در اراک اشاره کرد.
اسماعیلی با اشاره به حمله ارتش شوروی در شهریور سال ۱۳۲۰ به شهر بیله‌سوار به قصد اشغال نظامی ایران که با مقاومت چند نفر از جوانان منطقه روبه‌رو شد، از ساخت فیلم سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای بزرگداشت مقام و جایگاه شهید بایندور و شهدای مرزبانی خبر داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای سوگ شفق نشست
«سوگ شفق» روایتی از حماسه کربلا در 5 پرده است که با همراهی ارکستر بزرگ متشکل از نوازندگان به رهبری عرفان وکیلی و خوانندگان کر به رهبری سرژیک میرزائیان روی صحنه رفت. اسماعیلی دوشنبه شب در حاشیه تماشای موسیقی آیینی «سوگ شفق» در مرکز همایش‌های برج میلاد اظهارداشت: «سوگ شفق» کار بسیار فاخر و ارزشمندی است که اجرا شد و در این برنامه، ارکستر بسیار هماهنگ و در سطح بسیار عالی ظاهر شد. خوانندگان نیز اجرای بسیار خوبی به نمایش گذاشتند. انتخاب اشعار نیز فوق‌العاده و هوشمندانه بود و این نگاه برگرفته از ایده آهنگساز اثر بوده است که توانسته اشعار قدیمی را در کنار اشعار جدید قرار بدهد و این تلفیق موجب شده اثر موسیقایی بسیار بدیع و کم‌نظیری شکل بگیرد.
اسماعیلی افزود: بر این اساس اجرای «سوگ شفق» بیانگر نویدی تازه در این حوزه است و با حضور این چهره‌های تحول‌آفرین، اتفاقات مبارکی در حوزه موسیقی شاهد خواهیم بود. مجموعه «سوگ شفق» به مناسبت اربعین حسینی بوده است و بیانگر همراهی جامعه موسیقایی کشورمان با تحولات جامعه و نبض فرهنگی جامعه و عمق ایمانی دینی جامعه است.
بسترهای لازم را برای حمایت از هنرمندان آیینی فراهم می‌کنیم
اسماعیلی با تقدیر از دست‌اندرکاران اجرای برنامه موسیقایی «سوگ شفق» درباره هدف از تولید و محتوای بیشتر در زمینه آثار آیینی از سوی هنرمندان و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: به معاونت امور هنری تأکید کردیم برنامه ویژه‌ای برای تقویت این موضوع در نظر بگیرند. اهالی هنر بخش مهمی از جامعه تأثیرگذار ما هستند و در تولید کارهای متناسب با ایام مختلف خوش‌ذوق عمل می‌کنند. ما نیز باید بسترهای لازم را در حمایت از کار این هنرمندان فراهم کنیم و قطعاً با این دیدگاه اتفاق مبارکی رخ خواهد داد.
وی افزود: امسال، سال بی‌نظیری در حوزه هنرهای آیینی بود که پشت سر گذاشتیم. در همین ایام برنامه‌های مختلف موسیقایی در تالار وحدت، تالار رودکی و مجموعه برج میلاد با اجرای سبک‌های مختلفی از موسیقی آیینی برگزار شد و این نشان از شور، عشق و علاقه هنرمندان عزیز ما نسبت به مسائل مذهبی است. در حوزه شادیانه‌ها و آیین‌های سور و شادی باید آثاری تولید شود و یکی از برنامه‌های مهم با همین نگاه و در این زمینه تقویت موسیقی مقامی و محلی است.

 

بــــرش

اسماعیلی در توئیتی به مناسبت روز ملی سینما نوشت: سینمای ملی در دهه ۶۰ و برخلاف انتظار عده‌ای که سودای شکست آن را داشتند، بالید و اکنون پس از۴۵ سال، روح ایرانی وهویت اسلامی با آن عجین شده است. عزم هنرمندان اصیل ما، نه تنها ارتقای سینمای ملی، بلکه توسعه سینمای تمدنی است و این مسیر بازهم برخلاف برنامه هنرستیزان پیش خواهد رفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی