صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

سعید فائقی در گفت‌و‌گو با«ایران»:

هزینه بداخلاقی‌ها بالاتر از درآمدهاست

محمدمحمدی سدهی
روزنامه‌نگار

فوتبال ایران در حوزه‌های مختلف با کمبودهایی روبه‌رو است؛ کمبودهایی که باعث شده تا فوتبال کشورمان با محرومیت‌های ریز و درشتی در رده باشگاهی و ملی روبه‌رو شود. یکی از این کمبودها را می‌توان در حوزه فرهنگی جست‌وجو کرد و فحاشی‌ها در داخل و خارج از زمین فوتبال همانند آفتی است که فوتبال ما را به حاشیه می‌برد. رضا درویش، مدیرعامل سرخپوشان دوشنبه‌شب در برنامه «فوتبال برتر» از بداخلاقی جدیدی رونمایی کرد. او اعلام داشت که فحاشی هواداران به همسر فیلیپه کایسدو در فضای مجازی مانع از پرسپولیسی شدن این بازیکن اکوادوری شد، این آبروریزی جدیدی برای فرهنگ و فوتبال ایران محسوب می‌شود.سعید فائقی، معاون سابق سازمان تربیت بدنی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص اخلاق در ورزش و فوتبال می‌گوید: «موضوعات اخلاقی از دو جنبه قابل بررسی است که اولین مورد آن اخلاق در فرهنگ ایرانی و اسلامی است که برای این موضوع اهمیت زیادی قائل نیستیم. دومین مورد، اخلاق به معنای بین‌المللی است که در دنیا فیرپلی نامیده می‌شود. متأسفانه سال‌هاست که جامعه ورزشی ما از نظر اخلاقی نزول داشته است. در واقع در صفحه حوادث روزنامه‌ها و در فضای مجازی مواردی می‌بینیم که باعث حیرت‌مان می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا از خود بپرسیم که آن فرهنگ بالنده ما کجا رفته است.»
او با اشاره به حضور افراد اخلاق‌مداری همچون پرویز دهداری، تختی و پوریای ولی در کشورمان می‌افزاید: «پیش از این مراکزی همچون زورخانه‌ها مکانی برای آموزش اخلاق بوده که البته امروزه این زورخانه‌ها تعطیل شده اند. در اطراف زورخانه‌ها به هیچ‌وجه افراد نیازمند حضور نداشتند و این به دلیل کمک افرادی بود که در زورخانه فعالیت می‌کردند اما حالا این موضوع به آفت تبدیل شده و به ورزش و فوتبال ما رسوخ پیدا کرده است. تا صحبت از اخلاق می‌شود، بلافاصله سراغ فحاشی هواداران می‌رویم در حالی که این موضوع تنها معطوف به هواداران فوتبال نیست و به تمامی رده‌ها مربوط می‌شود.»
معاون سابق سازمان تربیت بدنی در خصوص آموزش هواداران برای انجام رفتار مناسب در سایر کشورها این‌گونه صحبت می‌کند: «باید از خودمان بپرسیم که برای هواداران فوتبال‌مان چه کردیم که از آنها توقع اخلاق‌مداری داریم؟ این در حالی است که تیم‌های ورزشی در سراسر دنیا برای هواداران خود کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند چرا که مسائل فرهنگی برای آنها مهم‌تر از مسائل اقتصادی است. در این بین خود هواداران سهامداران باشگاه خود هستند و می‌دانند در صورت بداخلاقی با جرایم سنگینی مواجه می‌شوند که این جرایم به تیم ضربه می‌زند. نام باشگاه‌های ما فرهنگی-ورزشی است اما مدیران فرهنگ را فراموش می‌کنند و تنها به مسائل ورزشی اهمیت می‌دهند.»
فائقی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «یکی از کمیته‌هایی که باید در فدراسیون‌ها فعال باشد، کمیته فیرپلی است که ما حتی ترجمه فیرپلی را بلد نیستیم و فیرپلی را بازی جوانمردانه می‌دانیم در حالی که معنی فیرپلی بازی منصفانه است. بازی جوانمردانه با بازی منصفانه تفاوت زیادی دارد، در واقع بازی جوانمردانه بسیار بالاتر از بازی منصفانه است. ما در حالی فیرپلی را از لحاظ معنی به بالاترین سطح می‌رسانیم که پایین‌ترین اهمیت را برای آن قائل هستیم.»
او می‌گوید: «سال‌هاست که مدیران اخلاق‌مدار را کنار گذاشته‌ایم و بعضی از مدیران کنونی در عمل کار غیراخلاقی انجام می‌دهند. این مدیران دروغ می‌گویند و برای رسیدن به بالاترین حد مدیریتی، پا روی شانه سایر افراد می‌گذارند که این موضوع باعث ریزش اخلاق در فوتبال می‌شود. در مقطع کنونی نگرانی‌مان این است که آیا کریستیانو رونالدو می‌تواند با خوبی و خوشی به ایران بیاید و از کشورمان خارج شود؟ این در حالی است که ما پیش از این برای میهمانان‌مان ارزش زیادی قائل بودیم اما الان شرایط کاملاً متفاوت شده است.»
معاون سابق سازمان تربیت بدنی می‌افزاید: «هزینه‌های فوتبال ایران بابت بداخلاقی‌ها بیشتر از درآمدهاست و سال‌هاست که به دلیل عدم رعایت مسائل اخلاقی جریمه می‌دهیم. این در حالی است که بی‌اخلاقی‌ها فوتبال‌مان را نابود می‌کند.» فائقی چنین صحبتی در خصوص مسائل بداخلاقی دارد: «بداخلاقی تنها به فحاشی و درگیری مربوط نمی‌شود و عدم پرداخت دستمزد بازیکنان و مربیان خارجی که اکنون بسیار فراگیر شده است هم جزئی از این بداخلاقی‌هاست. باید برای بالا بردن فرهنگ هزینه کنیم. با آموزش، مسائل فرهنگی را یاد بگیریم و پس از آن به دیگران یاد بدهیم. متأسفانه ما در مراکز فرهنگی همانند مدارس بحث آموزش را داریم اما اهمیتی به پرورش نمی‌دهیم. این در حالی است که پرورش اهمیت زیادی دارد. باید کل جامعه فوتبال را مکلف به رعایت فیرپلی کنیم و در صورتی که به هنجار برسیم، ناهنجاری‌ها از بین می‌رود.»

جستجو
آرشیو تاریخی