صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

پرونده ۹ ذخیره‌گاه زیست‌‌کره ایران، دی‌ماه به یونسکو ارسال می‌شود

بررسی وضعیت میانکاله توسط یونسکو

 زیست‌بوم/ معاون محیط طبیعی اداره کل محیط‌زیست مازندران گفت: پرونده ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله تکمیل و به سازمان محیط‌‌زیست ارسال شده است و همراه با 8 پرونده دیگر دی‌ماه امسال برای بازنگری و تأیید به یونسکو ارسال می‌شود.
ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره، مناطق حفاظت‌شده‌ای هستند که از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون MAB قرار دارند و هدف اصلی تعیین این ذخیره‌گاه‌ها، ایجاد زمینه علمی مناسب در راستای هماهنگی بین کشورها و تبادل دانش علمی به منظور جلوگیری از کاهش روند رو به نابودی تنوع زیستی است.
ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله در سال ۱۳۵۵ به تأیید یونسکو رسیده است. پیش‌تر مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی کشور گفته بود: اگر صنعت پتروشیمی بخواهد در آنجا احداث شود، این ذخیره‌گاه از لیست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره دنیا حذف خواهد شد.
محمود یزدان‌دوست گفت: در هیچ ذخیره‌گاه زیست‌کره مجاز به انجام مطالعات زیست‌محیطی نیستیم، بنابراین صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است و دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ‌وجه برای آن مجوزی صادر نخواهد کرد، چون با قوانین ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره مغایرت دارد.
روح‌الله اسماعیلی، معاون محیط طبیعی اداره  محیط‌زیست مازندران به رکنا، گفت: پرونده بررسی آخرین وضعیت ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله طی ماه‌های اخیر تهیه و به معاونت طبیعی سازمان ارسال شده و قرار است دی‌ماه همراه با پرونده 8 منطقه دیگر برای بررسی‌های بیشتر به یونسکو ارسال شود.
وی تصریح کرد: این بررسی‌ها عمدتاً برای ثبت دوباره این مناطق در لیست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله با توجه به شرایط مناسب آن، دوباره در لیست مورد تأیید یونسکو قرار بگیرد.
پیش‌تر علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه 18 ذخیره‌گاه زیست‌کره در کشور وجود دارد که مدیریت تمام این مناطق با سازمان محیط‌زیست است، گفت: هر چند سال یک‌بار یونسکو این ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره را بررسی می‌کند و در صورت پایدار بودن شرایط، عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره برای آنها ابقا می‌شود که در این راستا سال گذشته اقدامات لازم را برای ثبت ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا انجام دادیم و به ثبت یونسکو هم رسید.
سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: موظف هستیم 9 منطقه دیگر  را تا دی‌ماه بازنگری آنها را انجام دهیم تا پرونده آنها به یونسکو ارسال شود که امیدواریم با توجه به استانداردهای بالای سطح حفاظت در کشور، آنها هم به تأیید یونسکو برسند.
جستجو
آرشیو تاریخی