صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

سفرهای تابستانه به پاییز می‌رسد

ایران در سفر تا ۱۵ مهر

زیست‌بوم/  معاون گردشگری کشور از احتمال ادامه سفرها در سراسر کشور تا 15 مهر خبر می‌دهد. به گفته علی اصغر شالبافیان، رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با توجه به در پیش بودن سه پیک سفر و اتمام تعطیلات دهه پایانی ماه صفر، سفرها از استان خراسان رضوی به سمت سایر استان‌ها بویژه استان‌های شمالی پراکنده می‌شوند.
با آغاز تعطیلات پایانی ماه صفر، بسیاری از زائران به مشهد مقدس سفر می‌کنند. به همین جهت استان‌های همجوار خراسان رضوی، مثل گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان نیز، به صورت پراکنده درگیر این سفرها خواهند بود. بر این اساس پنجاه و هفتمین جلسه ستاد خدمات سفر به ریاست علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور و با حضور نمایندگانی از حوزه‌های عضو برگزار شد.
از جمله مسائل مطروحه در این نشست، پویش هر خانه یک موکب بود؛ پویشی که بخصوص در مسیر برگشت مسافران ساماندهی شده است. به گفته رئیس ستاد خدمات سفر، این پویش به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که موکب‌های خدمات رسان تا روز یکشنبه در جاده‌ها حضور دارند. معاون گردشگری کشور می‌گوید: با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بیشترین حجم خروج از استان خراسان رضوی روز جمعه 24 شهریور خواهد بود، به همین جهت در مسیر بازگشت فعالیت دستگاه‌ها و خدمات‌رسانی به زائرین نیز تداوم خواهد داشت.

خراسان رضوی، استان معین
با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، پیک سفرهای تابستانی به اوج خود می‌رسد. امسال نیز با توجه به همزمانی پایان تعطیلات تابستانی و تعطیلات پایانی ماه صفر؛ پیش‌بینی ستاد اجرایی این است که زائرانی که از استان خراسان رضوی خارج می‌شوند در استان‌های گلستان، مازندران و سایر استان‌ها ماندگار خواهند داشت و تراکم جمعیت به استان‌های شمالی منتقل می‌شود. به گفته معاون گردشگری کشور، طبق آمار بیش از 76 درصد سفرهای هموطنان سراسر کشور به صورت زمینی انجام می‌شود، این موضوع نشان می‌دهد که اگر تمرکز و توجه جدی به مدیریت سفرهای زمینی و کنترل حوادث داشته باشیم گام بزرگی برای افزایش ایمنی و امنیت گردشگران برداشته خواهد شد.
این مسئول، اقداماتی از جمله برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی  یا کمپین سی- شصت را تمهیداتی به منظور ترغیب گردشگران به توقف و افزایش استراحت رانندگان عنوان می‌کند و می‌گوید: با وجود اینکه ستاد اجرایی خدمات سفر استان خراسان رضوی برای 700 هزار نفر - شب اقامت تدارک دیده است، اما لحاظ کردن تدابیر مذکور می‌تواند در مدیریت سفرها مؤثر واقع شود. به گفته شالبافیان؛ برپایی 1886 موکب در مسیر رفت و برگشت، پیشبرد طرح هر خانه - یک موکب و نیز برگزاری 18 نمایشگاه صنایع دستی در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها از جمله اقدامات شاخص در ایام خدمتگزاری اربعین بوده است.
 
تشکیل کمیسیون امنیت گردشگران خارجی
همچنین در این نشست مصطفی فاطمی فیروزآبادی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز با بیان اینکه در ایام پیش رو با پیک دوم سفرهای گردشگران خارجی نیز روبه رو هستیم، گفت: پیش‌بینی‌های ما حاکی از این است که بسیاری از تورهایی که برای ورود به ایران ثبت نام کرده‌اند بویژه از کشورهای همسایه، روسیه و چین در مهر و آبان ماه بیشترین حجم سفرها را سبب شوند.
وی افزود: پیرو پیش‌بینی مذکور تشکیل کمیسیون امنیت گردشگران خارجی در استان‌هایی که گردشگران خارجی وارد آن استان می‌شوند ضروری است. این اقدام باید با هماهنگی استاندار و معاون سیاسی – امنیتی استاندار و حضور دستگاه‌های امنیتی انتظامی، انجام و مصوبات آن ارسال شود. لازم است تدابیر لازم برای ایمنی و امنیت گردشگران خارجی که پیک دوم سفرهای آنها از مهرماه آغاز خواهد شد، مدنظر قرار گرفته شود. فاطمی همچنین برنامه‌ریزی برای مدیریت ترددها و خدمات‌رسانی در طول مسیر، تسهیل ترددها در مسیرهای ورودی و خروجی بویژه در استان‌های شمالی، مدیریت نوسانات دمایی، مواج بودن دریا و رعایت نکات ایمنی در سواحل را نیز مطرح کرد.

چالش سایر دستگاه‌ها
مهدی فرمهینی فراهانی، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با پیش‌بینی سفر تعداد زیادی از هموطنان به نوار ساحلی کشور می‌گوید:درصدد هستیم که با آمادگی بیشتری نسبت به ساماندهی شناورها و اسکله‌های مسافری و گردشگری اقدام کنیم.
محمد اصغری، کارشناس هوا نیز، از پاییز پربارش امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: احتمال وقوع سیلاب و روان‌ آب ها با توجه به جنس خاک در پاییز امسال زیاد است و افرادی که سفرهای خود را به مهر و آبان موکول می‌کنند ذهنیت پاییز پربارشی را در نظر داشته باشند.
احمدی، مسئول پایگاه‌های امداد و نجات کشور از آماده باش حدود 598 پایگاه ثابت خبر می‌دهد و می‌گوید: حدود 245 پایگاه سیار و موقت نیز در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس فعال هستند.  کبیری، نماینده سازمان هواپیمایی کشوری نیز از تشکیل ستادی برای پایان تعطیلات تابستان خبر می‌دهد و می‌گوید: برای این ایام 1200 پرواز به مشهد مقدس در نظر گرفته شده که 170 پرواز فوق‌العاده و مابقی پروازهای برنامه‌ای است.
به گفته غیبی نماینده سازمان اورژانس کشور، 26 دانشگاه برای این تعطیلات درنظر گرفته شده و کدهای لجستیک از 26 دانشگاه به مشهد مقدس اعزام می‌شوند که در همه مسیرهای مواصلاتی، در پوشش ما هستند. او می‌افزاید: 36 آمبولانس، 12 دستگاه اتوبوس و 10 دستگاه موتورلانس به مشهد مقدس اعزام می‌کنیم. 7 بالگرد در قطب مشهد آماده باش هستند و از 22 تا 25 شهریور نیز، بالگرد گناباد به بالگرد مشهد مقدس اضافه می‌شود.

۴ عامل حادثه‌ساز
سرهنگ تیموری، نماینده پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا نیز در این برنامه به 4 عامل حادثه‌ساز اشاره می‌کند و می‌گوید: سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و تجاوز به چپ در بروز سوانح رانندگی و تلفات رانندگی خیلی تأثیرگذار است.
غلام علی، نماینده وزارت کشور نیز، ظرفیت‌های ایجاد شده برای زائران را خوب توصیف می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های خوبی در بخش خدمات حمل و نقل، خدمات رفاهی و بهداشتی و خدمات اقامتی و اسکان اضطراری در استان خراسان رضوی و هم در استان‌های مجاور فراهم شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی