صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هشت - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

کره جنوبی از احتمال دیدار کم‌سابقه رهبر کره شمالی و پوتین خبر داد

قطار اون در مسیر ولادی وستوک

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


در بحبوحه تنش‌های شرق آسیا و رقابت‌ها برای برتری یافتن در جنگ اوکراین‌، کره جنوبی خبر داد، با توجه به  حرکت قطار ویژه کیم جونگ اون به سمت روسیه احتمال دارد، رهبران روسیه و کره شمالی دیداری استراتژیک را در بندر ولادی وستوک روسیه برگزار کنند.
رویترز گزارش داد با آنکه سفر قطعی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به روسیه تأیید نشده اما شبکه YTN کره جنوبی به نقل از یک منبع ناشناس از حرکت ‌قطار حامل او به سمت روسیه خبر داده است. رهبران دو کشور، پیشتر نیز در سال 2019 در بندر ولادی وستوک دیدار کردند، بندری که در 6500 کیلومتری شرق مسکو واقع شده و تنها 130 کیلومتر از مرز روسیه با کره شمالی فاصله دارد. بنا بر گزارش رسانه‌ها، در صورت سفر کیم جونگ، این دومین سفر شناخته شده او به روسیه و اولین سفر به خارج از کشور در بیش از چهار سال گذشته خواهد بود.
رسانه‌های روسیه پیشتر گزارش کرده بودند که پوتین سفری دو روزه را از دوشنبه به ولادی وستوک برای شرکت در مجمع اقتصادی شرق روسیه آغاز می‌کند. امریکا که این سفر را نقطه اتکای تقویت مسکو و پیونگ یانگ ارزیابی کرده و راهبرد تنش در شرق آسیا و تداوم جنگ اوکراین را پیگیری می‌کند، نگرانی خود را ابراز کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از کیم خواسته است، از ارسال تجهیزات نظامی به مسکو که منجر به کشتار اوکراینی‌ها می‌شود، ‌خودداری کند. در حالی این اظهارات از سوی کاخ سفید گفته می‌شود که ایالات متحده، کره شمالی را بارها بدون ارائه مستندات به ارسال تسلیحات به روسیه متهم کرده است. دو کشور مذکور نیز همواره با رد این ادعا به تعمیق روابط دفاعی و امنیتی تأکید کرده‌اند.
ناظران معتقدند، کره شمالی ذخایر عظیمی از گلوله‌های توپخانه، راکت و مهمات سلاح‌های سبک دارد که می‌تواند به روسیه کمک کند تا ذخایر عظیمی را که در بیش از 18 ماه جنگ در اوکراین خرج کرده است، پر کند. در مقابل، روسیه می‌تواند غلات، نفت و فناوری‌های نظامی ارائه دهد زیرا کیم به دنبال توسعه قابلیت‌هایی مانند زیردریایی‌های هسته‌ای و ماهواره‌های شناسایی نظامی است.
شورای امنیت ملی امریکا در گزارشی اعلام کرد، مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی به‌موقع در حال پیشرفت است. با این حال شورای امنیت ملی امریکا اشاره‌ای به جزئیات این مذاکرات نکرده است. طبق گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی (KCNA) رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ با یک هیأت نظامی روسیه به رهبری «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. برخی منابع گزارش دادند در این گفت‌و‌گو، پیشنهادی برای برگزاری رزمایش دریایی مشترک سه‌جانبه با چین و کره شمالی در اواخر ماه ژوئیه مطرح شده است.
گرچه روسیه و کره شمالی از دیرباز رابطه دوستانه‌ای دارند، ‌اما تحولات اخیر با بازیگری ایالات متحده و ناتو در شرق آسیا و همچنین در جنگ اوکراین موجب تقویت روابط در سطوح عالی‌تری همگام با چین شده است. در همین راستا، پوتین روز شنبه طی تماس تلفنی با کیم جونگ اون به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد روز تأسیس جمهوری خلق کره ضمن تأکید بر توسعه روابط دوجانبه گفت: «من مطمئن هستم که این تلاش‌های مشترک به طور کامل منافع مردم ما را تأمین می‌کند و در راستای تضمین امنیت و ثبات در شبه جزیره کره و شمال شرق آسیا است.» شی جین پینگ، رئیس جمهور چین نیز در پیام تبریک مشابهی به کیم نوشت: «چین آماده تقویت مبادلات استراتژیک با کره شمالی و همچنین تحکیم همکاری‌های تجاری و توسعه روابط برای کمک به صلح و ثبات منطقه است.» این در حالی است که چارلز سوم پادشاه انگلیس نیز به همین مناسبت، به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی تبریک گفت.
بعد از ائتلاف سازی‌های امریکا در منطقه شرق آسیا با کشورهای ژاپن و کره جنوبی، ‌تکاپو برای موازنه قوا با آن بین کره شمالی، روسیه و چین بالا گرفته است. گرچه تحلیلگران هدف اصلی را چین می‌نامند، اما آنچه مشخص است کاخ سفید راهبرد طولانی‌تر و عمیق‌تری را در این منطقه دنبال می‌کند.
در همین رابطه، گئورگی زینویف، مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع اقتصادی شرق (EEF) به تاس گفت: «تشدید تنش نظامی و سیاسی در اطراف شبه جزیره کره اخیراً نشان دهنده وقوع یک بحران جدید در این منطقه است، چرا که فعالیت‌های نظامی ایالات متحده و متحدان آنها، جمهوری کره و ژاپن از سال گذشته تشدید یافته است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی