صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اجلاس بین‌المللی گرد و غبار روز گذشته به کار خود پایان داد

گرد و غبار محور گفت‌وگوی ایران و عربستان

 زیست‌بوم/ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از گفت‌و‌گوی ایران وعربستان درباره معضل گرد و غبار‌های منطقه‌ای خبر داد. به گفته علی سلاجقه این گفت‌و‌گو برای نخستین بار در اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گرد و غبار اتفاق افتاد. اجلاس روز گذشته به کار خود پایان داد. ایران که بانی این اجلاس جهانی بود میزبانی بیش از 50 کشور و سازمان بین‌المللی را بر عهده داشت تا راه‌حلی برای چالش فرامرزی بر توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای پدیده گرد و غبار بیابد.
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک پیکره شدن جهان درخصوص مؤلفه‌های محیط زیستی را از اهداف این اجلاس می‌داند و می‌گوید: محیط زیست مرز نمی‌شناسد. هوا، آب، خاک، حیات وحش و پوشش گیاهی مرز نمی‌شناسد؛ همه مؤلفه‌‌های محیط زیستی فاقد مرز هستند. به گفته سلاجقه جهان یک پیکره واحد است و محیط زیست جهان کاملاً با هم در ارتباط هستند.
سلاجقه برگزاری این اجلاس را در شرایط تحریم کشور یک دستاورد بسیار بزرگ می‌داند و می‌گوید: وقتی شما ۵۰ کشور جهان را در این حالت در کشور جمهوری اسلامی ایران در تراز وزرا بالاتر از وزرا و رؤسای هیأت‌های مختلف می‌بینید که واقعاً حضور پیدا کرده‌اند بر سر یک مسأله محیط زیستی نشستند با هم توافق دارند و دارند با هم بحث می‌کنند و دنبال راهکارهایی هستند که این مشکل حل شود این یک دستاورد واقعاً بزرگی برای کشور است همچنین با کشور عربستان سعودی برای اولین بار وارد مذاکره شدیم. کشور مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز در این اجلاس حضور فعالی داشتند.
ایمن بن سالم، مدیر اجرایی مرکز ملی هواشناسی عربستان در اجلاس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها را برای مبارزه با گرد و خاک انجام می‌دهیم گفت: عربستان گام‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی از طریق ابتکارات محیط زیستی مانند ابتکار سبز عربستان برداشته است همچنین کمک می‌کنیم تا چالش‌های بین‌المللی را در حوزه محیط زیست کاهش دهیم.

همکاری ایران وعراق
به گفته سلاجقه؛در این راستا با کشور عراق صحبت کردیم و قرار شد که بعد از اجلاس تیم کارشناسی جهت انجام عملیات میدانی مجدداً به این کشور اعزام شوند. نظیر عبود فزع، معاون وزیر محیط زیست کشور عراق نیز با تأکید بر اینکه ما در آینده‌ای نزدیک آماده همکاری درخصوص کنترل گرد و غبار، مسأله آب، محیط زیست و... با کشور ایران و سایر کشورها خواهیم بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد استقبال خوبی از پیشنهادات ما کردند.
وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو نیز در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار بر نقش راهبردی ایران در مقابله با طوفان‌های گرد و غبار تأکید کرد. به گفته اوا بازایبا، وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو، آفریقا فقط مسئول چهار درصد آلودگی جهان است و ۸۰ درصد آلودگی از طرف کشورهای گروه ۲۰ تولید می‌شود. با وجود اینکه ۵۵ میلیون هکتار از جنگل‌های دنیا در کشور ما وجود دارد و بیشترین میزان جذب گاز کربنیک کره زمین را داریم اما از قربانی‌های آلودگی زیست محیطی در جهان شده‌ایم.

همکاری ژاپن با ایران
همچنین سفیر ژاپن در ایران نیز به حمایت ژاپن از کشورمان برای مقابله با این پدیده جوی اشاره کرد و گفت: دولت ژاپن متعهد شده است سالانه یک میلیارد دلار برای مقابله با طوفان‌های گرد و غبار اختصاص دهد که البته در سال‌های آینده این مبلغ را افزایش خواهیم داد. به گفته آیکاوا کازو توشی، در سال‌جاری شاهد طوفان‌های بیشماری در شرق دور بوده‌ایم و در ژاپن برنامه کنترل گرد و غبار از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است و ما برنامه‌هایی با کشورهایی همچون چین، کره و مغولستان داشته‌ایم همچنین سه برنامه عمل با کره و چین امضا کرده‌ایم و در حال حاضر هم انجام برنامه‌های مشترک با کشورهایی از جمله ایران برایمان بسیار حائز اهمیت است.سون تائو، رئیس آکادمی ملی جنگلداری و منابع طبیعی جمهوری خلق چین با بیان اینکه طرح «دیوار سبز بزرگ»، بزرگترین برنامه جنگل‌کاری اجراشده توسط بشر در جهان است، گفت: تا کنون در قالب این طرح، بیش از ۳۲ میلیون هکتار درخت بادشکن با هدف تثبیت خاک در کانون‌های گرد و غبار در بیابان‌های شمال چین کاشته شده و البته بیش از ۸۵ میلیون هکتار از مراتع تخریب‌شده این کشور نیز احیا شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی