صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

رکورد شکنی تولید 30 ساله گندم در 7 استان کشور

سال طلایی خوشه های گندم

شیما جهان بخش
خبرنگار

 در سال زراعی جاری با وجود کاهش 20 درصدی بارش‌ها، در کنار تلاش کشاورزان با اقدامات حمایتی دولت از جمله خرید تضمینی، توزیع بموقع و کافی بذر، ارائه تسهیلات خرید ادوات کشاورزی، اصلاح بذر و... خوشه‌های گندم بیش از سال‌های دیگر محصول داده‌اند و در 7 استان خوزستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد رکورد بلند مدت (۳۰ ساله) شکسته شده است. این رکوردشکنی حاکی از خودکفایی کشور در تأمین گندم نان و نویددهنده تأمین امنیت غذایی کشور است.
تداوم اجرای طرح‌های بهبود جواب داد
«سهراب سهرابی» مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم در گفت‌و‌گو با«ایران» اظهار داشت: در سال زراعی جاری(۱۴۰۲-۱۴۰۱) با وجود کاهش 20 درصدی بارش‌ها در کشور با تداوم اجرای طرح‌های بلند مدت بهبود تولید در کنار لطف خداوند، رکورد بلند مدت تولید گندم (30 ساله) و خرید تضمینی آن در 7 استان خوزستان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، ایلام، جنوب کرمان و کهگیلویه و بویراحمد شکسته شد.
وی ادامه داد: در این میان خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن، کردستان با خرید یک میلیون و 144 هزار تن و فارس با یک میلیون تن گندم 3 استان اول کشور شدند. از دیگر استان‌ها می‌توان به کرمانشاه با ۸۰۶ هزار تن، آذربایجان غربی با ۶۷۱ هزار تن و ایلام با ۳۲۴ هزار تن هم اشاره کرد.
مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه میزان خرید گندم در سال زراعی جاری ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است، افزود: میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد و نسبت به ۲ سال گذشته ۱۲۷ درصد رشد داشته که نشان از تلاش‌های محققان داشته است.
سهرابی مهم‌ترین دلیل این رشد تولید گندم را تداوم در اجرای طرح‌های بهبود تولید و توزیع بذرهای اصلاح شده عنوان کرد و افزود: امسال با تلاش‌های انجام شده در کنار توزیع به اندازه و بموقع بذر در کشور توانستیم ارقام متنوعی را در اختیار اراضی آبی و دیمزار قرار دهیم و همین موضوع سبب بالارفتن میزان عملکرد بوده است.
وی توجه به تغذیه گیاهی و مصرف متعادل‌تر کودهای شیمیایی را از دیگر دلایل افزایش تولید عنوان کرد و گفت: با توجه به آموزش‌های ارائه شده به کشاورزان امسال میزان مصرف کودهای شیمیایی نسبت به سال‌های گذشته متعادل‌تر بوده و شرایط بهتری داشته‌ایم، البته همچنان با شرایط ایده‌آل فاصله داریم و در تلاشیم در سال‌های آینده این فاصله را کمتر کنیم.

نوسازی ادوات کشاورزی با پرداخت تسهیلات
مجری طرح گندم با بیان اینکه امسال علاوه بر افزایش تولید، شاهد ارتقای کیفیت هم بوده‌ایم، ادامه داد: در این راستا با توسعه روش‌های نوین آبیاری و اجرای طرح جهش تولید در 4 میلیون و 200 هزار هکتار از گندمزار‌های کشور توانسته‌ایم شاهد این آمار رضایت‌بخش باشیم، البته با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) بخشی از حق بیمه کشاورزان پرداخت شد، همچنین از محل تسهیلات بانک ملی وام‌های خوبی برای خرید ادوات کشاورزی با سود 4 درصد در اختیار کشاورزان قرار گرفت و کشاورزی مکانیزه در بخش بزرگی از نیزار‌ها و اراضی آبی اجرا شد.
 مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سالانه بیش از ۲۰ هزار نمونه ژنتیکی گندم از مزارع کشور جمع‌آوری می‌شود، گفت: این تحقیقات منجر به افزایش ۱۲,۵۵ درصدی میزان پروتئین گندم‌ها بوده است. در سال‌جاری میزان خرید بذر گندم گواهی شده از مرز ۴۴۰ هزار تن گذشته است که در گندم آبی ۲۸۰ هزارتن و دیم ۱۶۶ هزار تن بوده است.
سهرابی با اشاره به تدوین سند امنیت غذایی کشور و ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های مربوطه خاطرنشان کرد: در این سند مصوب شده علاوه بر کاهش سطح اراضی گندم آبی کشور باید درصد خودکفایی گندم به ۱۰۵ درصد برسد، همچنین لازم است عملکرد تولید گندم آبی به طور میانگین به ۶ تن و گندم دیم به ۲ تن برسد.
 
معرفی ارقام جدید از مهم‌ترین عوامل رشد تولید
در همین حال «حسین جعفری»، معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج بخش تحقیقاتی غلات کشور با تأکید بر اینکه در آستانه خودکفایی در تولید غلات هستیم، اظهار داشت: سال گذشته بیش از 7 میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده که امسال با اجرای طرح‌های بهبودی و حمایت دولت، این میزان به بیش از ۱۰ میلیون تن رسیده است.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های فنی و دانشی در زمینه تولید گندم، افزود: هر زمانی که ما در کنار توجه به مسائل فنی به اقدامات علمی توجه کرده‌ایم با تولید مناسب و افزایش خرید تضمینی گندم روبه‌رو شده‌ایم. این موضوع نشان می‌دهد در کنار تلاش کشاورزان و تولیدکنندگان شرایط اقلیمی و عوامل حمایتی بسیار تأثیر‌گذار است.
 جعفری معرفی ارقام جدید را از مهم‌ترین عوامل رشد تولید سال‌جاری عنوان کرد و گفت: با تلاش‌های محققان توانسته‌ایم میزان کافی از بذر‌های اصلاح شده را برای کشاورزان تأمین کنیم. دراین زمینه تاکنون حدود ۳۵ رقم گندم دیم، ۱۴ رقم دوروم و ۱۱۴ رقم گندم آبی معرفی شده که ظرفیت خوبی در معرفی ارقام است.
 
افزایش 21 درصدی تولید گندم در فارس
در همین حال مجتبی دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به افزایش 21 درصدی تولید گندم در سال زراعی جدید، به «ایران» گفت: خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری 200 درصد و سطح زیرکشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری660 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در سال زراعی جدید یک میلیون و 410 هزار و 950 تن گندم تولید شده و حدود یک میلیون و 2 هزار تن گندم خرید تضمینی شده است.
«مهدی جمالی»، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس نیز گفت: امسال تا کنون ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم در کل کشور تحویل دولت شده است که حدود ۱۰ درصد از آن مربوط به استان فارس است. میزان مصرف گندم در این استان سالانه 600 تا 650 هزار تن است.
جمالی با بیان اینکه دولت امسال مبلغی حدود 150 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم کشاورزان هزینه کرده است، اضافه کرد: دولت هر کیلوگرم گندم را از کشاورز 15 هزار تومان خریداری می‌کند و به منظور حمایت از تأمین غذای مردم و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها با پرداخت حدود 80 درصد یارانه، گندم را به کارخانه‌های آرد می‌فروشد.

 

بــــرش

مجتبی دهقان پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به افزایش 21 درصدی تولید گندم در سال زراعی جدید، به «ایران» گفت: خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری 200 درصد و سطح زیر کشت قراردادی گندم در سال زراعی جاری660 درصد افزایش یافته است

جستجو
آرشیو تاریخی