صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و هفت - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

کاهش تلاطم نماگرهای بازار سهام

در معاملات روز یکشنبه تعداد نمادهای سبزپوش افزایش یافت

دومین روز معاملاتی هفته با کاهش شدت افت شاخص‌های بازار سهام به پایان رسید.
در جریان معاملات دیروز، هرچند روند انتقال مالکیت سهام از کدهای حقیقی به حقوقی ادامه داشت اما این روند به نسبت روز گذشته شدت کمتری داشت تا تعداد نمادهای سبز پوس بازار بیشتر شود و نماگرهای اصلی بازار نیز به آرامش برسند.
روز یکشنبه، شاخص کل بورس با کاهش 5 هزار و 975 واحدی همراه شد و در عدد 2 میلیون و 123 هزار و 633 واحد، ایستاد. شاخص کل هم وزن بورس نیز با وجود سبز پوشی 143 نماد از 433 نماد معامله شده، 2 هزار و 107 واحد کاهش یافت.
در فرابورس ایران نیز 158 نماد افزایشی در مقابل 166 نماد کاهشی قرار گرفتند تا شاخص کل این بازار حدود 60 واحد کاهش ارتفاع دهد.
با این حساب شاخص کل هم وزن به 714 هزار و 707 واحد و شاخص کل فرابورس به 26 هزار و 419 واحد تقلیل پیدا کردند.
کارشناسان حیطه بازار سرمایه، با توجه به ثبات نرخ ارز در 5 ماه گذشته و همچنین گشایش راه‌های تجاری جدید با کشورهای هدف صادرات محصولات ایرانی از جمله نفت و فرآورده‌های نفتی، کانی‌های معدنی و فلزات پر کاربرد و همچنین حمایت‌های دولت از بخش‌های مختلف تولیدی و بهبود نسبی در تأمین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه، آینده صنایع بزرگ فعال در بازار سهام و به تبع آن آینده بازار سهام را روشن ارزیابی می‌کنند.

ترین‌های بازار
دیروز، نمادهای «فولاد»، «تاصیکو» و «شپنا» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند. «آریا»، «خاور» و «بپاس» همین نقش را در فرابورس ایفا کردند. در میان نمادهای بورسی «وخارزم» و در میان نمادهای فرابورسی «وگستر» بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
نماد «بفجر» عنوان بیشترین افزایش ارزش بازار و نماد «شستا» عنوان بیشترین حجم معاملات را به دست آوردند. نماد «وخارزم» در کنار «سصفها» بیشترین ارزش خرید حقیقی را از آن خود کرد. نماد «شپنا» نیز شاهد بیشترین حمایت حقوقی بود. در میان گروه‌ها نیز «خودرو» و «شیمیایی» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
اکثر نمادها بین منفی 3 و مثبت 1 درصد نوسان قیمت داشتند و این موضوع منجر شد میانگین درصد آخرین قیمت به منفی 0.5 درصد کاهش یابد. تعداد صف خرید در بورس 10 و در فرابورس 42 عدد گزارش شد و تعداد صف فروش نیز به ترتیب 3 و 47 عدد بود.
همچنین خروج 405 میلیارد تومانی توسط حقیقی‌ها از معاملات خرد و خروج 43 میلیارد تومانی از معاملات سهام صندوق‌های با درآمد ثابت اتفاق افتاد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی