صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اختلافات یهودیان ارتدوکس با نتانیاهو ائتلاف آنها را به سمت فروپاشی برده است

تل آویو در آستانه انحلال کابینه

حسین فاطمی/ با توجه به مجموعه تحولات و بحران‌های بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی طی مدتی که از بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت می‌گذرد و به رغم همه اعتراضات و انتقادات صورت گرفته در برابر زیاده خواهی دولت ائتلافی و بشدت بنیادگرای بی‌بی، اکنون این افراطیون ارتدوکس هستند که می‌خواهند نگرش‌های سلفی گرایانه خود را بر رویه سکولاریستی نظام سیاسی رژیم صهیونیستی تحمیل کنند.
شدت این افراط‌گرایی به حدی است که اخیراً به بروز اختلافاتی در درون دولت منجر شده که در صورت تداوم می‌تواند سقوط کابینه ائتلافی را به دنبال داشته باشد. از این رو فضا برای قدرت‌گیری جریان ارتدوکس، همان خطری است که از منظر تحلیلگران، نه تنها کابینه رژیم صهیونیستی، بلکه امنیت منطقه خاورمیانه و به تبع آن جامعه جهانی را با تهدید روبه رو کرده است. لذا آنچه مشخص است آن که شکاف‌های عقیدتی - سیاسی درون ساختار تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی در حالی تشدید شده که اساساً تنش‌ها بین گروه‌های راست و چپ و نیز بین ارتدوکس‌ها و سکولارها در درون سرزمین‌های اشغالی به دلیل تلاش‌های کابینه نتانیاهو برای محدود کردن اختیارات دستگاه قضایی در حال افزایش است.
 
تغییرات معنادار ارتدوکس‌های صهیونیست
در میان جریان‌های متعدد افراطی در سرزمین‌های اشغالی، جریان دینی صهیونیستی و نیز جریان ارتدوکس موسوم به «حریدی» که جمعیت آنها حدود یک میلیون نفر در سرزمین‌های اشغالی است، طی بیش از چند ماه گذشته به دلیل حضور در ائتلاف حاکم در کابینه کنونی رژیم صهیونیستی، از چنان قدرتی برخوردار هستند که هر از گاهی تهدید می‌کنند در صورت برآورده نشدن خواسته هایشان، کابینه را منحل کرده و باعث فروپاشی آن خواهند شد.
با وجود این مشکل عمیق‌تر از تصورات جاری در تفسیر وقایع جاری این روزها در سرزمین‌های اشغالی است. چرا که در یک سناریو، یهودیان ارتدوکس در پی مهندسی تغییرات در ساختار و بافتار سیاسی – اجتماعی و نیز تغییر سیستم تصمیم‌گیری رژیم صهیونیستی هستند که این مهم در گام اول با تحمیل افراطیون ارتدوکس به دولت ائتلافی نتانیاهو صورت گرفت و در گام دوم، سعی شده با اصلاحات قضایی مدنظر خود، ذیل به گروگان گرفتن دولت ائتلافی، اراده خود را بر مخالفانشان غالب کنند. جالب آنجاست که به عقیده ناظران این روند با توجه به رویکرد توسعه طلبانه ارتدوکس‌ها نمی‌تواند محدود به این دو گام باشد. لذا این احتمال مطرح است که افراطیون ارتدوکس هرگز به آنچه دارند، تمکین نمی‌کنند و اصطلاحاً همه چیز را در یک کاسه می‌خواهند.
در همین راستا تأثیرات قدرت رو به فزونی جریان ارتدوکس بر سیاست خارجی رژیم صهیونیستی در حال اوج‌گیری است که تا اکنون چالش‌های متعددی را در منطقه و جهان و حتی در روابط با همپیمان استراتژیک آنها به وجود آورده است. پیرو این نکته روابط تل آویو با جامعه یهودیان امریکا احتمالاً بدتر خواهد شد زیرا اکثریت آنها لیبرال یا اصلاح‌طلب هستند.
 
نظم جدید یا فروپاشی از درون؟!
در تحلیل دقیق‌تر جریان افراطی ارتدوکس، پیشتر مرکز مطالعاتی موسوم به «اندیشکده جریان» در گزارشی تحلیلی عنوان داشته بود که از اوایل سال ۲۰۰۰ تعارضات در صحنه داخلی درباره هویت رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. «رئوون ریولین» این دیدگاه را درباره ظهور «نظم جدید در سرزمین‌های اشغالی» مطرح کرده است که «صهیونیسم سکولار قدرت منسجم خود را از دست داده و چهار گروه صهیونیست سکولار و مذهبی، اعراب اسرائیلی و افراط گرایان ارتدوکس در حال مذاکره درباره نظم اجتماعی جدید هستند.» افراط گرایان ارتدوکس نقش ویژه‌ای در این برخوردها دارند. آنها خود را یهودیان غیرمدرن و سنتی و نماینده یهودیان اصیل می‌دانند که این امر به تنش با دولت و جریان اصلی جامعه منجر شده است.
با در نظر گرفتن این جمله رئوون ریولین، اکنون جریان افراطی ارتدوکس بدون توجه به سه کلان جریان دیگر در حال ترسیم نظم جدید مدنظر خود است. اما در صحنه عمل چالش‌ها و بحران‌های بی‌سابقه در سرزمین‌های اشغالی که نتیجه مستقیم و فوری عملکرد این طیف افراطی است موجب شده در مجموع ارتدوکس‌ها به بزرگترین پاشنه آشیل رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شوند که هر چه زمان پیش می‌رود، از یک طرف بر قدرت آنها افزوده می‌شود و به موازاتش در سوی دیگر به همان اندازه بحران‌ها پررنگ‌تر خواهند شد. لذا ادامه این وضعیت باعث تشدید شکاف‌ها و گسست داخلی در بین شهرک نشینان شده و به تبعش نگرانی سران رژیم صهیونیستی را به همراه داشته است. بویژه که آنها نگران هستند، این شکاف‌ها در نهایت باعث درگیری و جنگ داخلی بین خود ساکنان اراضی اشغالی و فروپاشی آنها از درون شود.

 

خبر پلاس

هک موبایل‌ها در کنست
رسانه‌های عبری از هک شدن موبایل‌های ۱۵ عضو کنست از جمله رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی خبر دادند.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سما، رسانه‌های عبری اعلام کردند که این نمایندگان متعلق‌به حزب «آینده‌ای هست» به رهبری یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بودند. در جریان این هک، یائیر لاپید و دیگر اعضا به دلیل هک شدن موبایل‌های‌شان دسترسی به حساب‌های واتساپ خود را از دست داده‌اند.خبر هک نمایندگان حزب یائیر لاپید در حالی منتشر شد که همزمان برخی چهره‌های حقوقی و مسئولان سابق در فیسبوک در تحقیق جدید شبکه خبری الجزیره تأیید کردند که حملاتی علیه محتواهای عربی و فلسطینی بویژه در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در همین ارتباط مارلینا ویسنیاک، کارشناس حقوق دیجیتال به وجود محدودیت‌های افراطی علیه محتواهای عربی و فلسطینی اعتراف کرد و گفت: «موارد متعددی به ثبت رسیده که نشان می‌دهند بر خلاف مطالب عبری، محتواهای فلسطینی و عربی حذف و یا محدود می‌شوند.»در این تحقیق که با عنوان «فضای بسته» منتشر شد، به نقشی که لابی‌های اسرائیلی در اعمال فشار بر مدیریت فیسبوک ایفا می‌کنند، پرداخته شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی