صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

شدیدترین زلزله قرن در مغرب رخ داد

آوار مرگ در نیمه شب ترسناک مراکش

گروه حوادث/شدیدترین زلزله قرن در نخستین ساعات بامداد شنبه جنوب‌غربی مراکش را لرزاند و تا عصر روز شنبه بیش از 800 کشته و نزدیک به 700 مجروح بر جای گذاشت؛ آماری که قطعا طی ساعات و روزهای آتی تغییر خواهد کرد و بسیار بالاتر از این خواهد رفت. این زلزله که مرکز ژئوفیزیک مغرب قدرت آن را ۷.۲ ریشتر و مرکز آن را در ۷۱ کیلومتری جنوب‌غربی این کشور در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین اعلام کرد، ساعت 23 به وقت محلی جمعه‌شب و بامداد شنبه به وقت تهران، در منطقه الحوز رخ داد و حدود ۲۰ ثانیه زمین را لرزاند.

رئیس بخش مؤسسه ملی ژئوفیزیک مراکش در این رابطه گفت:زلزله‌ای که جنوب‌غربی مراکش را لرزاند شدیدترین زلزله در یک قرن گذشته بود. همچنین بنا بر اعلام سازمان زمین‌شناسی ایالات‌متحده، از سال ۱۹۰۰ میلادی تاکنون هیچ زلزله‌ای به این بزرگی در محدوده ۵۰۰ کیلومتری از منطقه وقوع این زمین‌لرزه در مراکش رخ نداده است.
تلویزیون رسمی مراکش به نقل از وزارت کشور آن اعلام کرد: بیشتر خانه‌های روستایی، مناطق کوهستانی و ساختمان‌های مناطق قدیمی شهر تخریب شده و مردم زیر آوار مانده‌اند. تعداد قربانیان زلزله تا ظهر شنبه 822 و شمار زخمی‌ها 672 نفر اعلام شده است.
به گزارش شبکه الجزیره، مقامات بهداشتی مراکش از شهروندان خواستند برای نجات مصدومان زلزله خون اهدا کنند.
 اتحادیه اروپا نیز آمادگی خود را برای حمایت از مراکش در این لحظات سخت اعلام کرده است.
براساس اعلام وزارت کشور مغرب، ۲۹۰ نفر در استان الحوز، ۱۹۰ نفر در تارودانت، ۸۹ نفر در شیشاوه، ۳۰ نفر در اورزازات، ۱۳ نفر در مراکش، ۱۱ نفر در ازیلال، ۵ نفر در اغادیر، ۳ نفر در دارالبیضاء و یک نفر در استان الیوسفیه جان خود را از دست داده‌اند.
مرکز ژئوفیزیک مغرب همچنین اعلام کرد تا‌کنون تعداد زیادی پس‌لرزه به وقوع پیوسته که قدرت بزرگ‌ترین آن 6 ریشتر بوده است.
ساکنان شهر اغادیر، نزدیک‌ترین شهر بزرگ به مرکز زمین‌لرزه گفتند: برخی از ساختمان‌ها در بخش قدیمی شهر که یکی از آنها جزو میراث جهانی یونسکو بوده فرو ریخته است. حمید افکار، معلم یک منطقه کوهستانی در غرب مرکز زمین‌لرزه نیز درباره شدت زلزله گفت: هنگام وقوع زمین‌لرزه درها خود به خود باز و بسته می‌شدند که من با عجله خود را از طبقه دوم خانه به پایین رساندم.
عید وزیر حسن، یکی دیگر از ساکنان مراکش نیز گفت: در این شهر برخی از خانه‌ها در بخش قدیمی و پرجمعیت شهر فروریختند و مردم در حالی که منتظر تجهیزات سنگین هستند، با دست برای آواربرداری تلاش می‌کنند.
در سال ۱۹۶۰ نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر نزدیکی اغادیر رخ داد که هزاران نفر را کشت.
به گفته مقامات محلی، بیشتر قربانیان در منطقه صعب‌العبور کوهستانی هستند. منتصر ایتری، یکی از اهالی روستای کوهستانی «اسنی» نرسیده به کانون زمین‌لرزه گفت: همسایگان ما زیر آوار هستند و تلاش می‌کنیم با وسایل موجود آنها را نجات دهیم. اکثر خانه‌های آنجا آسیب دیده است.
 تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ساختمان‌های ویران شده و لحظاتی را نشان می‌دهد که مردم وحشت‌زده از خانه‌های خود فرار می‌کنند و از ترس پس‌لرزه‌ها در فضای باز بسر می‌برند.
 شبکه برق و خطوط تلفن نیز قطع است. این زمین‌لرزه در شهرهای ساحلی رباط، کازابلانکا و اساویرا و همچنین در کشورهای همسایه الجزایر و حتی پرتغال نیز احساس شد. یکی از ساکنان مراکش به خبرگزاری رویترز گفت: برخی از ساختمان‌های تاریخی در شهر کهن مراکش ریخته است.
 واکنش‌های بین‌المللی
 به زلزله مغرب
این گزارش حاکی است، مقامات عالی‌رتبه از کشورهای ترکیه، ایران، اسپانیا، روسیه، قطر، عمان، عربستان، اوکراین، کویت و همچنین رئیس کمیسیون آفریقا ضمن اعلام تسلیت، با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده‌اند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان زلزله در کشور مغرب، جان باختن صدها نفر از شهروندان این کشور را به مردم و دولت مغرب تسلیت گفت. درپی وقوع زلزله مراکش رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان از آمادگی این جمعیت برای اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به این کشور خبر داد.
پیرحسین کولیوند در پیامی‌به نایب رئیس جمعیت هلال‌احمر مراکش ضمن اعلام تسلیت برای جانباختگان زلزله مراکش، اعلام کرد که هلال احمر ایران، آمادگی اعزام تیم‌های امدادی و درمانی به این کشور را دارد.
 همچنین دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز تأسف از این حادثه دردناک اعلام کرد: آماده حمایت از نیازهای فوری بهداشتی مراکش هستیم. چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا در توئیتر نوشت: اتحادیه اروپا آماده حمایت از مغرب در این لحظات سخت زلزله وحشتناک است و من اکنون به شرایط و وضعیت آسیب‌دیدگان فکر می‌کنم.
 نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز با ابراز همدردی با کشور مغرب، آمادگی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان این کشور اعلام کردند.
سفارت امریکا در مغرب نیز درباه وقوع پس‌لرزه‌ها در طول ۲۴ ساعت آینده هشدار داد و اعلام کرد که هشدار وقوع سونامی در مناطق ساحلی اعلام خواهد شد.
دولت‌های مصر، ترکیه و قطر نیز به نوبه خود ضمن تسلیت به مردم و دولت مغرب، بر آمادگی خود برای کمک به این کشور تأکید کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی