صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس جمهور ونزوئلا به پکن رفت

نظم نوین جهانی در راه است

گروه جهان/ رئیس جمهور ونزوئلا در اوج تحریم‌های امریکا و تنش‌های غرب با پکن، به دعوت همتای چینی اش، از دیروز سفر 6 روزه‌ای را به شرق آسیا آغاز کرد؛ سفری که مهمترین هدف آن تقویت روابط دو سویه و تضمین حمایت چشم بادامی‌ها از کاراکاس در حوزه انرژی و نفت است.
به گزارش یورو نیوز، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا دیروز پس از ورود به شهر شنژن در جنوب چین، در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) سفر خود به این کشور را تاریخی خواند و نوشت: «با هدف تقویت همکاری ها و ساختن نظم نوین جهانی به چین سفر کرده ام.» این در حالی است که میزبانی چین از نیکولاس مادورو و هیأت عالیرتبه این کشور همزمان با نشست گروه 20 در هند است که شی جین پینگ، از حضور در آن انصراف داده بود. در این شرایط برای مادورو که زمانی با فشارهای غربی تا انزوای بین‌المللی فاصله زیادی نداشت، روابط نزدیک با چین امتیاز بزرگی به شمار می‌رود. چراکه این ابرقدرت نوظهور آسیایی با حمایت همه جانبه از ونزوئلا که نگران مداخله خارجی در کشور خود است، این پیام را به غرب می‌دهد که ونزوئلا تنها نخواهد ماند.
مادورو در حالی به پکن رفت که پیش از وی، هیأت عالیرتبه ونزوئلا با هدایت معاون رئیس جمهور و وزیر نفت این کشور با مقامات چینی مانند وانگ یی، وزیر خارجه آن در شانگهای دیدار داشتند.
دلسی رودریگس، معاون مادورو در صفحه شخصی‌اش در شبکه ایکس (توئیتر) هدف از این سفر را تقویت روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های استراتژیک و اقدامات بین‌المللی مشترک در مسیر صلح و در چهارچوب قوانین سازمان ملل عنوان کرده است. به باور کارشناسان این محورها نشان می‌دهد، بدون شک سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و همکاری مهمترین اصول این سفر به شمار می‌رود.

در مسیر ایجاد ثبات اقتصادی
نیکولاس مادورو که همواره به خاطر مخالفت با الگوهای هژمونی امریکایی مورد انتقاد غرب قرار دارد، در اظهارات اخیر خود گفت: «آینده صلح‌آمیز بدون داشتن یک کشور قدرتمند و مصون از آسیب‌های دیگر کشورها هرگز به دست نمی‌آید.» او در همین راستا گسترش همکاری با چین را برای اقتصاد کشور خود سودمند می‌بیند. این در حالی است که به رغم تحریم‌های امریکا علیه نفت ونزوئلا، چین سال گذشته با واردات 283 میلیون بشکه نفت خام از این کشور، اقتصاد بحران زده آن را از ورشکستگی نجات داد. این در شرایطی است که ونزوئلا با 50 میلیارد دلار بدهی، از سال 2007 در صدر بدهکاران بزرگ به چین است. هرچند که در سال 2020 با توافق دولت مادورو و بانک‌های چینی، مهلت جدیدی به کاراکاس برای تسویه 19 میلیارد دلار آن داده شد.
به نوشته المیادین ونزوئلا با فشارهایی که از سوی غربی‌ها و بویژه امریکا داشته است در طول چند دهه گذشته تحت تأثیر رکود اقتصادی شدید، 80 درصد تولید خالص خود را از دست داده است. اما به گفته مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، این سفر می‌تواند روابط دو جانبه دو کشور را به ثبات غیرقابل شکستی برساند و همکاری‌ها در همه حوزه‌ها را افزایش دهد. وی در همین ارتباط تأکید کرد: «چین و ونزوئلا دوستی منسجم و محکمی را ایجاد کرده‌اند و پکن قاطعانه از حفاظت از استقلال و کرامت ملی این کشور حمایت می‌کند.»
براساس گزارش بلومبرگ طرفین قرار است در این سفر با تضمین سرمایه‌گذاری‌های جدید در حوزه نفتی، کریدور تازه‌ای را میان شرکت‌های نفتی چین و ونزوئلا ایجاد کنند. بر همین اساس دولت ونزوئلا امیدوار است بتواند با تکیه بر ثروت نفتی عظیم خود، اوضاع اقتصادی این کشور را تا پیش از اعلام نامزدی مادورو برای سومین دور ریاست جمهوری‌اش بهبود بخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی