صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

عاشقان حسینی رکوردشکن شدند

کنگره عظیم 22 میلیونی

 اربعین 1445 با حضور بیش از 22 میلیون زائر و عاشق حسینی ثبت در تاریخ شد؛ اربعینی که نه فقط با همت حشد الشعبی در امنیت کامل برگزار شد و خدمت‌رسانی بهداشتی و رفاهی به زائران در نوع خود بی‌نظیر بود که حضور کودکان و نوجوانان نیز تأکیدی بود بر درس‌هایی که آنان از صبر و مقاومت و ایثار در مکتب حسینی از هفتاد و دو شهید کربلا آموخته‌اند.
به گزارش ایرنا، مدیریت حرم حضرت عباس(ع) اعلام کرد، ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ نفر از داخل و خارج عراق در آیین راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) شرکت کرده‌اند. این اولین بار در تاریخ مراسم اربعین حسینی است که آمار زائران به‌دلیل به‌کار‌گیری فناوری هوش مصنوعی، با دقت کامل اعلام می‌شود. رکورد 22 میلیونی زائران اربعین در حالی به ثبت رسید که سال گذشته این آمار 21 میلیون نفر بود. افزایش شمار زائران اربعین حسینی در سال‌جاری در حالی است که عراق گرم‌ترین سال خود را تجربه می‌کند و دمای بیشتر نقاط آن بالای ۴۰ درجه سانتیگراد است اما با وجود این زائران اربعین مسیرهای طولانی را برای رسیدن به حرم امام حسین(ع) و برادرش حضرت عباس(ع) طی کردند.
به گزارش مقامات رسمی عراق، امسال نیز ایرانی‌ها در بین زائران خارجی اکثریت را تشکیل دادند و بیش از  چهار میلیون ایرانی در این مراسم شرکت کردند. بنا به اعلام منابع عراقی تعداد زائران خارجی شرکت‌کننده در مراسم اربعین در سال گذشته پنج میلیون نفر بود که از این تعداد سه میلیون نفر ایرانی بودند.
امسال راهپیمایی اربعین در زمینه خدمات نیز متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شد و بنا بر اعلام استاندار کربلا بیش از ۲۸ هزار موکب و هیأت، کار خدمات‌رسانی به زائران را برعهده داشتند. حضور تعدادی موکب از کشورهای خارجی غیرمسلمان از جمله کره‌جنوبی و سوئد نیز قابل توجه بود. علاوه بر این حضور زائرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، روسیه، گرجستان، ترکیه، سوئد، کره‌جنوبی و چین همراه با زائرانی از کشورهای کویت، بحرین، قطر، عربستان، فلسطین، سوریه، سودان و نیجریه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود.
الخطابی استاندار کربلا در کنفرانس خبری‌ای که در کربلا با حضور محمد شیاع السودانی برگزار شد، بر آماری که مدیریت حرم حضرت عباس اعلام کرده، مهر تأیید زد و تأکید کرد: «در تاریخ برگزاری راهپیمایی اربعین، امسال بیشترین تعداد زائر ثبت شد.»

وعده نخست‌وزیر عراق به اربعینی باشکوه‌تر در سال بعد
در این نشست خبری، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق نیز تأکید کرد که تعداد زائران شرکت‌کننده در زیارت اربعین امسال بی‌سابقه بوده است. وی افزود: «خداوند ثواب شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین امام حسین(ع) را زیاد کند زیرا زبان در توصیف این حماسه حسینی ناکام است.» السودانی سپس با اشاره به اینکه مردم عراق در عشق به امام حسین(ع) ممتاز هستند، گفت: «دولت و نهادهای مدنی و امنیتی در دوره برگزاری راهپیمایی زیارت اربعین برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم همه تلاش و امکانات خود را به کار گرفتند و تمام ظرفیت‌های کشور برای فراهم کردن زمینه مناسب جهت پذیرایی از میلیون‌ها زائر به کار گرفته شد.» نخست‌وزیر عراق همچنین با قدردانی از نقش بزرگ دولت و نهادهای آن در برگزاری مراسم زیارت اربعین از هیأت وزیران بویژه وزرای برق، بهداشت و صنعت نفت، حمل‌ونقل و بازرگانی که به نمایندگی از وزرا، او را در سفر به کربلا همراهی کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: «نیروهای امنیتی افزون بر کمک به زائران همه امور ریز و درشت را به گونه‌ای رصد می‌کردند که دشمن جرأت حرکت در این مسیر نداشت. سازمان حشدالشعبی نیز برای اولین بار طرحی یکپارچه ارائه کرد که از گذرگاه‌ها تا رسیدن به شهر مقدس کربلا را شامل می‌شد.» نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه سازماندهی موکب‌های حسینی احوال، اخلاق، سخاوت و میهمان‌نوازی مردم را منعکس کرد، با تأکید بر اینکه «برای اولین بار است که از همه استان‌های عراق از جمله اقلیم کردستان در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کردند»، اظهار داشت:« برای آمادگی جهت برگزاری مراسم اربعین در سال آینده پروژه‌هایی را برای اجرا مشخص کرده‌ایم.»

عشاق کوچک اربعین
آنچه در اربعین امسال جلوه خاصی به این مراسم داده بود، حضور کودکان و نوجوانانی بود که به‌صورت گروهی و خانوادگی خود را به این جمع رسانده بودند. به گزارش خبرگزاری فارس، در این بین‌ کودکانی هم بودند که برای اولین‌بار زیارت اربعین را تجربه می‌کردند. این کودکان و خانواده‌هایشان می‌گفتند وقتی حسین علیه‌السلام در عاشورا سه روز تشنه بوده و چنین سختی‌هایی را خود و خاندانش تحمل کرده‌اند، اگر ما ذره‌ای از گرما گلایه کنیم، جفا کرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی