صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزیر کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کرد

تجهیز قوی و اصلاح قوانین برای حمایت از مدافعان امنیت

 مقابله با افزایش تحرکات سرویس‌های بیگانه از جمله در به ناامنی کشاندن مرزهای جنوب‌شرقی کشور همزمان با تلاش دولت برای تثبیت امنیت و تبدیل مرزهای امنیتی به مرزهای اقتصادی در جریان است و از همین‌رو است که  اخبار شهادت نیروهای فراجا در درگیری با اشرار یا تروریست‌ها هرچندوقت یکبار به گوش می‌رسد. این درحالی است که اخبار شهادت نیروهای جا‌ن‌برکف حافظ امنیت بویژه در یکسال اخیر، موجی از احساس تکلیف را نیز در میان مردم برانگیخته تا مطالبه‌گر ضرورت حمایت بیشتر از سربازان وطن باشند.
از سوی دیگر، این اخبار نشان‌دهنده گسترده شدن عملیات‌های مقابله با خرابکاری‌ها، حضور مؤثر نیروهای فراجا در همه صحنه‌ها و رشادت و شجاعت این مأموران در انجام مأموریت‌های محوله است. به عبارت دیگر، امنیت امروز ما، مرهون مدافعان امنیت است که در جای جای ایران، در برخورد با مسائل مختلف حضور مؤثر و جدید دارند و عرصه را بر تروریست‌ها و اشرار تنگ کرده و البته در این میان، شهدایی را نیز تقدیم مردم و انقلاب اسلامی نموده‌اند.
فراجا در برخورد با مجرمان کوتاه نمی‌آید
باوجود این، در کنار تلاش‌ها، حضور همه‌جانبه و پیگیری‌های نیروهای فراجا، چه تدابیری می‌توان اندیشید تا بیش‌ از پیش، تروریست‌ها را در اهداف کورشان ناکام‌تر کرد؟ آیا دستگاه‌های مختلف، بویژه دولت برای حمایت بیشتر لجستیکی یا قانونی از فراجا تدبیری اندیشیده‌اند؟ این سؤالی است که از احمد وحیدی، وزیر کشور پرسیده ایم. وزیر کشور در پاسخ به این سؤال اظهارکرد: ضمن عرض تسلیت بابت شهادت مأموران فراجا، نخست باید به این واقعیت دقت کرد که این اخبار و گزارش‌ها نشان‌دهنده حضور قوی فراجا در همه عرصه‌هاست و نشان می‌دهد که فراجا در برخورد با مجرمان و جنایتکاران هیچ وقت کوتاه نیامده و نمی‌آید، ولو اینکه در این راه شهدای متعددی را تقدیم مردم و نظام اسلامی کرده است.
احمد وحیدی اضافه کرد: باوجود این، مسأله این است که فراجا باید بتواند در استفاده از سلاح، علیه مجرمان و متجاوزان که مسلح هستند، اختیار کافی داشته باشد و باید بتواند در این عرصه‌ها به خوبی و با قدرت عمل کند.
ضرورت بازدارندگی بیشتر درباره نگهداری سلاح
وزیر کشور با اشاره به طرف مقابل، یعنی اشرار یا کسانی که به صورت غیرقانونی اقدام به حمل سلاح می‌کنند، گفت: یکی دیگر از نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه شود، این است که باید نسبت به دارندگان سلاح و کسانی که به هر صورت اقدام به حمل سلاح می‌کنند، قوانین و مقررات بازدارنده جدی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه افراد دارنده سلاح، قانون را زیر پا گذاشته و امنیت کشور و مردم را به خطر می‌اندازند، ادامه داد: بنابراین برای مقابله با این وضعیت باید با مجازات‌های بازدارنده قوی به این حوزه ورود کنیم و با این بازدارندگی‌ها، جلوی افرادی را که سلاح حمل می‌کنند، بگیریم.
وحیدی گفت: البته در کنار همه این موارد که برشمرده شد، خود فراجا نیز تمهیدات دیگری را اندیشیده تا بتواند نسبت به محافظت بیشتر از عزیزان ما در فراجا اقدام کند.
برنامه دولت برای تجهیز فراجا
وزیر کشور در پاسخ به اینکه به لحاظ حمایت لجستیکی از فراجا، دولت چه برنامه‌ای دارد، گفت: دولت برای کمک و حمایت از فراجا مصوبه‌ای داشته است که اکنون این مسأله در جریان است و براساس آن نسبت به رفع نیازمندی‌های تجهیزاتی فراجا اقدام خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمینه افزایش مجازات حمل یا خرید و فروش غیرقانونی سلاح نیز نیازمند آن هستیم تا بررسی‌های قانونی صورت بگیرد و چه بسا در بعضی موارد نیاز به قانون جدید داشته باشیم.
رایزنی با قوه قضائیه برای افزایش مجازات اشرار
وحیدی گفت: در این زمینه موضوع را با بعضی از عزیزان در قوه قضائیه مطرح کردیم، به این معنی که شاید ما نیازمند آن هستیم تا در قوانین مجازات‌های بازدارنده بیشتر و قوی‌تری برای دارندگان سلاح که موجب بروز چنین خسارت‌های جنایتباری می‌شوند، داشته باشیم.
هشدار به متجاوزان به قانون
وزیر کشور در پایان خطاب به اشرار و متجاوزان به قانون و حقوق مردم، تأکید کرد: اشراری که دست به خلاف می‌زنند یا جنایاتی از این دست را مرتکب می‌شوند، باید بدانند به هیچ وجه نسبت به آنان گذشتی در کار نخواهد بود و افرادی که با سلاح دست به اعمال خلاف قانون بزنند، در هر صورت پیدا و به دست قانون سپرده خواهند شد، کما اینکه تا امروز نیز کسانی که با سلاح، دست به شرارت زدند، شناسایی شده و به مجازات رسیدند.
وی تصریح کرد: این افراد باید از مجازات‌های جدی که در انتظارشان است بترسند. آنان که به این اعمال جنایت‌بار اقدام کردند و خسارت‌هایی را به بار آوردند، حتماً با آنان برخورد جدی خواهد شد. عزم همه دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، جزم است که برخورد هرچه قوی‌تری با اینها داشته باشند.

 

بــــرش

شهادت 2 مأمور انتظامی در حمله تروریستی تفتان
بر اثر حمله تروریستی به واحد انتظامی در شهرستان تفتان  دو تن از مأموران انتظامی این شهرستان به شهادت رسیدند. به گزارش ایرنا، سروان محمد میرشکار رئیس اداره پشتیبانی و سرباز وظیفه رضا فسنقری مأموران غیوری بودند  که بعد از ظهر روز چهارشنبه در حین انجام امور خدماتی و در پی حمله تروریستی ناجوانمردانه اشرار و کوردلان معاند به واحد انتظامی شهرستان تفتان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. با وجود متواری شدن تروریست‌ها تیم‌های تخصصی برای بررسی دقیق این حمله با حضور در تفتان تحقیقات خود را آغاز کردند. مرکز اطلاع رسانی پلیس سیستان و بلوچستان با اطلاع رسانی از جزئیات این حمله تأکید کرد: این اقدام ناجوانمردانه حتماً بی‌پاسخ نخواهد ماند و درس پشیمان کننده‌ای به تروریست‌ها خواهیم داد. حمله تروریستی شهرستان تفتان را باید در زمره ترورهای کوری دانست که در ماه های اخیر با هدف ناامن سازی استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در ریشه‌یابی  این اقدامات کوردلانه بسیاری از ناظران مواضع تندروانه برخی تریبون داران استان را بی تأثیر نمی‌دانند و اظهارات آنها را محرک و آتش تهیه این حملات ارزیابی می‌کنند. پیکر شهدای حمله تروریستی اخیر در شهرستان تفتان ظهر پنجشنبه با استقبالی باشکوه ابتدا به مشهد مقدس انتقال یافت. سپس پیکر مطهر سرهنگ دوم شهید محمد میرشکار برای تشییع به استان گلستان و پیکر مطهر شهید علی فسنقری به سبزوار منتقل شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی