صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبـــار

سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات خبر دادند
ضربه به شبکه سازماندهی اغتشاشات

سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای مشترک از «ضربه جدی به شبکه سازماندهی اغتشاشات» خبر دادند. به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این دو نهاد امنیتی و اطلاعاتی، با اشاره به اینکه با پیگیری‌های اطلاعاتی مشترک سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات، تعدادی از اعضای یک شبکه سازماندهی اغتشاشات، شناسایی و تحت ضربه قرار گرفتند، آمده است: اعضای این شبکه که با حمایت مالی وزارت امور خارجه امریکا، هدایت مؤسسه خانه آزادی و مؤسسه خشونت پرهیزی برای دموکراسی و با مدیریت یکی از عناصر سیاسی خارج نشین، مشغول شبکه سازی زنان و برنامه‌ریزی برای نقش آفرینی در اغتشاشات بودند، با برگزاری دوره‌های مجازی و رایگان برای فعالان حوزه زنان و جامعه مدنی، عناصری از داخل و خارج از کشور را تحت آموزش قرار می‌دادند. این اطلاعیه می‌افزاید: این مؤسسه که آخرین کارگاه آموزشی خود را در تیرماه سال جاری برای فعالان حوزه زنان در خارج از کشور، از سوی یکی از خبرنگاران رسانه‌های معاند در دانشگاه امنیتی سواز انگلستان برگزار کرده بود، قصد داشته است طی دو روز ۱۶ و ۲۳ شهریورماه سال جاری، دوره‌ای محرمانه با حضور جمعی از فعالان مدنی و زنان و در بستر فضای مجازی برگزار کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده، هدف از برگزاری این دوره‌ها، ایجاد آمادگی و ارائه دستور کار برای آشوبگران داخلی برای احیای فضای اغتشاش بوده است.

 

واکنش کنعانی به بیانیه مداخله آمیز عربی-ژاپنی:
جزایر سه‌گانه جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه با رد بیانیه مشترک سومین نشست گفت‌وگوهای سیاسی عربی- ژاپنی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، این اقدام را مغایر با اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست. وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب هفته گذشته در قطعنامه پایانی این نشست که در جریان جلسه اعضای این کشورها در قاهره پایتخت مصر به تصویب رسید، در موضعی ادعایی حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه در خلیج فارس را زیر سؤال برده و بر حق حاکمیت امارات عربی متحده بر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک تأکید کردند. این ادعا همچنین در بیانیه اخیر شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس هم تکرار شد. ناصر کنعانی در واکنش به این بیانیه، جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست و اشاره آنها در بیانیه پایانی نشست مذکور را فاقد هرگونه ارزش سیاسی و حقوقی خواند. کنعانی پرداختن به جزایر سه‌گانه ایرانی در بیانیه مذکور را قاطعانه رد کرد و آن را مغایر با قواعد حقوق بین‌الملل از جمله اصل عدم دخالت در امور داخلی و احترام به تمامیت ارضی کشورها دانست.

 

تدارک تهران و مسکو
برای انعقاد یک معاهده بزرگ

«آندری رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت: «روسیه و ایران در حال کار روی معاهده بزرگ جدید هستند که شامل مسائل مختلف از جمله حوزه‌های کلیدی همکاری‌هایمان خواهد بود.» به گزارش ایرنا، این دیپلمات ارشد روس اظهار داشت: «روابط روسیه و ایران در چند سال گذشته روند صعودی ثابتی داشته است. رودنکو افزود: «انتظار داریم این روابط به سطح جدیدی برسد.» بر اساس آمار گمرک روسیه، مبادلات تجاری میان مسکو و تهران در ژانویه و اکتبر ۲۰۲۲ به 4 میلیارد دلار رسیده که از حجم کل مبادلات در سال ۲۰۲۱ عبور کرده است. صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد رشد کرده و صادرات ایران به این کشور نیز رشد ۱۰ درصدی داشته است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز که اخیراً به تهران سفر کرده بود درباره روابط ایران و روسیه و رضایتمندی از این روابط گفت: «روابط رو به پیشرفت است. باید به سمت عملیاتی کردن پروژه‌های مشترک حرکت کرده و این پروژه‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم. موضوع کریدورها و حذف تعرفه تجاری رو به پیشرفت است. به لحاظ سیاسی به همدیگر نزدیکیم و شانه به شانه همدیگر حرکت می‌کنیم.»

 

ادامه تلاش‌ها
برای انتقال وجوه ایران از کره جنوبی

«پارک جین» وزیر خارجه کره جنوبی گفته است، تلاش‌ها برای انتقال وجوه ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود، ادامه دارد. «پارک» در گفت‌وگوی تلفنی اخیر با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، کشورهایی که در این فرایند دخیل هستند در تماس و ارتباطات نزدیک هستند تا این موضوع را حل کنند.
در پی این گفت‌و‌گوی تلفنی، وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، پارک و امیرعبداللهیان توافق کردند که همکاری بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی را گسترش دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی