صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در جمع جاماندگان اربعین حسینی در بیرجند حضور یافت

اربعینی متفاوت با اقدامات دولت در خدمت‌رسانی

در حالی‌که زائران اربعین حسینی امسال به واسطه برنامه‌ریزی و مدیریت مطلوب مقدرات این اجتماع چند میلیونی یکی از کم‌مشکل‌ترین راهپیمایی‌های خود را تجربه کردند برگزاری راهپیمایی جاماندگان از این آیین حماسی در شهرهای مختلف کشورمان، ایران را نیز به میعادگاه رهروان سید‌الشهدا(ع) تبدیل کرد.
این راهپیمایی در بیرجند با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جمع سوگواران اربعین حسینی انجام شد. رئیس‌جمهور در این اجتماع پرشور، با بیان اینکه فلسفه عاشورا و قیام امام حسین(ع) آن است که انسان قدرت تحلیل و بصیرت یابد، دوست را از دشمن و راه را از بیراهه تشخیص دهد و جهل بر جامعه حاکم نشود، اضافه کرد: جاهلیت دیروز، امروز با شکل و شمایلی متفاوت، مجهز به ابزار و تجهیزات و امپراطوری رسانه‌ای در قالب جاهلیت مدرن در جامعه بشری نمایان شده است، همچنان که دیروز خون مطهر حسین بن علی(ع) منشأ تحولات بود و از جامعه جهل‌زدایی می‌کرد، امروز نیز خون مطهر شهدای ما با نام مبارک حسین بن علی(ع) جاهلیت مدرن را رسوا کرده و خواهد کرد. رئیس‌جمهور بیداری حاصل شده در میان ملت‌ها و ایستادگی و مقاومت مردان و زنان سلحشور در منطقه را از برکات انقلاب اسلامی متکی بر خون امام حسین(ع) و شهدا دانست و گفت: پیام امام حسین(ع) به ما زندگی با‌ عزت است که برای بشریت درس‌آموز است.

تدابیر دولت برای برگزاری اربعینی متفاوت
راهپیمایی اربعین امسال با به کار بستن تدابیر دولت و ستاد اربعین و همکاری خوب دولت و ملت عراق در عمل به توصیه‌های ستاد اربعین در جهت تسهیل و رضایتمندی سوگواران حسین(ع) به یکی از اجتماعاتی تبدیل شد که مایه‌ دلگرمی دوستداران اهل بیت و یأس و ناامیدی‌ دشمنان را فراهم آورد. در جریان اعزام زائران اربعین حسینی(ع) که از ابتدای ماه صفر (۲۷ مردادماه) آغاز شد، ستاد اربعین تلاش کرد راهپیمایان با مشکلاتی همچون تأمین ارز، حمل‌ونقل، اخلال در تماس‌ها و کندی یا قطعی اینترنت، معطلی و تراکم جمعیت در مرزها و مصایبی چون تأمین آب آشامیدنی و... مواجه نشوند.  امسال با تدبیر بانک مرکزی از جمله تزریق دینار به ۶ بانک، ارز مورد نیاز زائران به سهولت و با کمترین اثر بر قیمت و بازار دلار عرضه شد. همچنین با پیگیری دولت و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، قرارگاه ویژه‌ای برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌منظور تسهیل و تسریع حمل‌ونقل زائران تشکیل شد. به گزارش ایرنا، برای ایمنی مسیر و کاهش تلفات جاده‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان کرمانشاه مجدداً آسفالت شد و حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی هم برای حمل‌ونقل زائران و بازگرداندن آنها به مرز در خاک عراق به‌خصوص در کربلای معلی مستقر شدند. برای زائرانی که از خودرو شخصی استفاده می‌کردند نیز اقداماتی همچون استقرار جایگاه‌های سوخت سیار و تأمین ۷۸۶ هکتار زمین با ظرفیت پارک ۴۹۷ هزار خودرو به‌عنوان پارکینگ‌ در پایانه‌های مرزی ۶ استان انجام شد. اضافه شدن ۱۷۸ گیت و تدارک در مجموع ۵۰۴ گیت برای ورود و خروج زوار از مرز و تسهیل تردد زائران اتباع در همکاری وزارت کشور و وزارت امور خارجه با ستاد اربعین نیز از دیگر اقدامات تسهیل‌کننده بود. وزارت بهداشت نیز با تأمین درمانگاه‌های سیار و آمبولانس در مسیر راهپیمایان در کنار بیش از ۳ هزار و ۱۵۰ موکب مردمی قرار گرفت که در این ایام به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) خدمت‌رسانی کردند.

حضور میلیونی تهرانی‌ها در راهپیمایی جاماندگان اربعین
همزمان با برگزاری مراسم جاماندگان اربعین در سراسر کشور، در تهران نیز بسیاری از مردم به عشق زیارت اربعین از ساعت ۶ صبح از میدان امام حسین(ع) و سایر نقاط تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم(ع) پیاده‌روی کردند. در حدود ۲ هزار موکب نیز تا حرم حضرت عبدالعظیم از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.
محمدمخبر، معاون اول رئیس جمهور به همراه خانواده در این آیین حضور یافت. سردار سلامی، فرمانده کل سپاه نیز با حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی ( ع) در تهران به جمع عزاداران امام حسین (ع) پیوست. حضور پرشمار مردم عزادار در این آیین، پیش بینی‌های فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران را مقرون به صحت می کند.
سردار حسن حسن‌زاده روز قبل از برگزاری این مراسم گفته بود پیش‌بینی ما این است که رقمی بالغ بر ۴ تا ۵ میلیون نفر در این راهپیمایی حضور می‌یابند. روز گذشته چند گروه مردمی بخشی از مسیر راهپیمایی را به مسیر پیاده‌روی کربلا و بین‌الحرمین شبیه‌سازی کردند و نماز جماعت هم در ۴۰ نقطه و همچنین در ۷ نقطه در داخل حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی