صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

از هر استان 30 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین به مرز مهران اعزام شد

تدابیر ویژه برای تسهیل بازگشت زائران اربعین

گروه ایران زمین- زوار حسینی از 100 کشور جهان با حضور پرشور در پیاده‌روی اربعین بار دیگر رکوردهای این حماسه جهانی را شکستند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار حرم حضرت عباس(ع)، تعداد زائران اربعین امسال از مرز ۲۲ میلیون نفر گذشت که بیش از 4 میلیون نفر از آنها ایرانی بودند.
 امسال در کنار حضور میلیونی دلدادگان و دلباختگان حسینی، افزایش خدمات‌دهی در مرزهای شش‌گانه کشور نسبت به سال‌های قبل رکورد زده و سرعت انتقال زائران از چندین ساعت به چند دقیقه کاهش یافته است. با وجود آنکه از چند روز گذشته تمام سیستم حمل‌و‌نقل کشور پای کار آمده‌اند اما با موج برگشت زائران، تقاضا برای استفاده از اتوبوس‌های بین‌‌شهری بخصوص در مرز مهران که بیشترین تردد را ثبت کرده افزایش قابل‌توجهی داشته است و تعدادی از مردم در پایانه مسافربری این مرز در انتظار اتوبوس هستند. در همین زمینه در پی ازدحام زائران در مرز مهران و کمبود وسایل حمل‌و‌نقل، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور از همه استانداران خواست به سرعت 30 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران اربعین از هر استان به مرز مهران اعزام کنند تا تردد زوار با سهولت انجام شود واربعین امسال با کمترین مشکل به پایان برسد.
تردد 7 میلیون نفر از استان های مرزی
سردار‌ احمد‌رضا رادان، فرمانده کل انتظامی با اعلام تردد ۷ میلیون زائر اربعین از مرزهای شش‌گانه کشور اظهار داشت: امسال رکورد تردد زائران شکسته شده است و بالغ بر 4 میلیون زائر از مرزهای خارج و حدود 3 میلیون زائر نیز به کشور بازگشته‌اند.
فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه بیش از 80 درصد زائران ایرانی به کشور بازگشته‌اند، افزود: پیش‌بینی می‌شود با این شرایط با یک موج بازگشت زائران بخصوص در پایانه‌های مرزی مهران، شلمچه و خسروی مواجه باشیم. البته در حال حاضر به غیر از مرز مهران در سایر مرزهای کشور نظیر شلمچه، باشماق، چذابه، تمرچین، ریمدان و میرجاوه تردد زائران اربعین حسینی(ع) روان بوده و حمل‌ونقل عمومی به سهولت در حال انجام است.
فرمانده کل انتظامی کشور عنوان داشت: مسافرانی که با وسیله نقلیه شخصی قصد بازگشت به شهرهای مبدأ را دارند حتماً یکی،دو ساعت استراحت کنند و بعد عازم شوند، حتی اگر احساس خستگی نمی‌کنند. این موضوع در پیشگیری از تصادفات احتمالی بسیار تأثیرگذار است.
سردار رادان با بیان اینکه حدود 30 درصد زائران اتباع خارجی نیز به کشور بازگشته‌اند، یادآور شد: بر اساس تجربیات سنوات گذشته، اتباع خارجی معمولاً هفته آینده برمی‌گردند.
2 هزار اتوبوس در مهران به خط شدند
سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین، خبر از عبور 4 میلیون و 196 هزار نفر از مرزهای کشور خبر داد و اظهار داشت: بر اساس آمار‌ها، خروج از مرز مهران 47.1 درصد، شلمچه 25.3 درصد، چذابه 9.5 درصد، خسروی 15.3 درصد، تمرچین 1.5 درصد و باشماق1.3 درصد بوده است. البته در برگشت جابه‌جایی‌های مختصری در درصدها  به وجود آمد، برای مثال مرز مهران حدود 49 درصد بازگشت زوار داشت.
رئیس ستاد اربعین با تأکید بر اینکه موج اصلی بازگشت زائران از شب گذشته آغاز شده است، گفت: برای بازگشت سایر زوار مانده در مرز مهران حدود 2 هزار اتوبوس آماده شده است. تاکسی‌های اینترنتی نیز وجود دارد و ان‌شاءالله این مسأله مدیریت خواهد شد و نگرانی از این بابت نداریم فقط ممکن است ماندگاری بیشتری برای زائران ایجاد شود.
وی ادامه داد: امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تا حد زیادی چالش‌های مهم سال‌های گذشته برای زائران اربعین برطرف شده است که یکی از  آنها مسأله سختی عبور از مرزها بود که با افزایش تعداد گیت‌های عراق در مرز مهران از 30 به 120گیت این معضل برطرف شد.
میراحمدی خاطرنشان کرد: با رایزنی‌هایی که با مسئولان عراقی داشتیم با اجرای طرح امام سجاد(ع) توانستیم با ورود آنلاین اطلاعات زائران، سرعت عبور در مرز مهران را از چندین ساعت به چند دقیقه کاهش دهیم. همچنین خدمات مرز خسروی 24 ساعته انجام شد و آنجا هم گیت‌ها از 50 به 92 گیت افزایش یافت. در مرز شلمچه هم همین طرح امام سجاد(ع) یعنی انتقال همزمان اطلاعات از ایران به عراق صورت گرفت. در مرز تمرچین نیز تعداد گیت‌ها از 20 به 28 گیت افزایش یافت و عبور از مرز 24 ساعته شد.
مرز چذابه هم به اتباع خارجی اختصاص یافت و 24 گیت آن به 36 گیت افزایش یافت. در مرز باشماق نیز خدمت‌رسانی به زائران از 2 به 12 گیت افزایش یافت و همه این اقدامات دست به دست هم داد تا امسال سفر آرامی را برای زوار فراهم کنیم.
تغییر زمان سفر اربعین
رئیس ستاد اربعین تأکید کرد: با همراهی زوار عزیز مدت زمان سفر را از دهم تا بیستم صفر به اول صفر تا اربعین تغییر دادیم. امسال بیش از یک میلیون و هشتصد نفر از زوار ما در 10 روز اول صفر از مرزها عبور کردند در حالی که در گذشته عمده این جمعیت از دهم به سمت عراق می‌رفتند. البته موکب‌های عراقی عموماً از دهم صفر به بعد فعال می‌شوند و ما برای اینکه زائران دچار مشکل نشوند تغییرات همه‌جانبه‌ای ایجاد کردیم.
رئیس ستاد اربعین بیان کرد: حدود 100 هزار زائر پاکستانی وارد مرز ما شدند و با وجود آنکه شرط ما با دولت پاکستان این بود که این زوار با اتوبوس‌های خود وارد شوند،‌ اما این شرط محقق نشد و برای ما معضلاتی ایجاد کرد. تنها 470 اتوبوس از پاکستان وارد شدند و ما مجبور شدیم 95 درصد مسافران پاکستانی را با اتوبوس‌های خودمان منتقل کنیم. با وجود آنکه در برآوردهای ما قرار نبود 100 هزار زائر پاکستانی را بیش از دو هزار کیلومتر جابه‌جا کنیم اما هم‌اکنون بازگشت این زائران نیز به مرزهای ما اضافه شده است.
موج سنگین بازگشت از مرز مهران
در همین حال حسن بهرام‌نیا، استاندار و رئیس ستاد اربعین استان ایلام صبح روز گذشته در بازدید هوایی از مرز مهران گفت: مجموع ترددها از مرز مهران به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده و ۹۰ درصد ظرفیت پارکینگ‌ها خالی شده است.
داریوش باقرجوان، مدیر کل دفتر حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز با اشاره به بازگشت 80 درصد زائران اربعین حسینی به کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود زائران باقی‌مانده در عراق طی امروز و فردا به کشور بازگردند. وی با اشاره به بسیج ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بویژه ناوگان اتوبوسی برای انتقال زائران به شهرهای مقصد، در خصوص وضعیت تردد زائران در پایانه‌های مرزی بیان کرد: طی شب گذشته شاهد ورود پرحجم زائران به پایانه شهید سلیمانی در مرز مهران هستیم.
سخنگوی ستاد اربعین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه آمادگی لازم برای جابه‌جایی مسافران در پایانه برکت فراهم شده است، تأکید کرد: با توجه به اینکه حجم تقاضای سه روزه زائران در بازه زمانی یک روزه اتفاق افتاده است، ورود تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل به پایانه‌های مرزی موجب می‌شود زائران دقایق و ساعاتی را در انتظار باشند.
باقرجوان با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به میزان مورد نیاز برای جابه‌جایی مسافران تدارک دیده شده است، ادامه داد: ورود این ناوگان با توجه به ظرفیت و حجم محورهای مواصلاتی تدریجی بوده تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای زائران در سفرهای بازگشت باشیم.
سرابله به ایلام، پرترددترین محور
سید زاهدین چشمه‌خاور، مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ایلام از ثبت 5 میلیون و 591 هزار تردد وسایل نقلیه در جاده‌ها‌ی استان خبر داد و اظهار داشت: این میزان تردد در اربعین سال‌ جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش داشت.‌
وی با بیان اینکه 516 هزار و 640 دستگاه خودرو طی این بازه زمانی به استان ورود داشته و خروجی 460 هزار و 545 دستگاه بوده است، افزود: هم‌اکنون 36 دستگاه دوربین ثبت تخلف، 48 دوربین نظارتی تصویری و 64 دستگاه ترددشمار در سطح راه‌های استان فعال هستند و در این مدت پرتردد‌ترین محور، سرابله به ایلام و ایلام به صالح‌آباد بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی