صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و پنج - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در گفت‌و‌گو با «ایران»:

برای هویت‌بخشی و ارتقای عزت‌نفس دختران برنامه داریم

غزل رضایی‌ثانی
روزنامه‌نگار

خبر این است: «دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد سبک زندگی ارتقا یافته‌ای را به دختران آموزش دهد و برای این کار از مشاوران زن در سراسر کشور کمک می‌گیرد تا مربیان را برای آموزش بهتر به دختران، تربیت کند زیرا این نوع آموزش کمک می‌کند مربیان بتوانند ارتباط بهتری با دختران بگیرند.»
به هر روی، این سؤال‌ها برای خانواده‌ها و برنامه‌ریزان آموزشی مطرح است که: سبک زندگی دختران امروز، تابع چه الگوهایی است؟ چگونه می‌توان بر آن تأثیر هدفمند و مثبت گذاشت؟ سهم نهادهای آموزشی در این میان چقدر است؟ برای ارائه الگوهایی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، چه اقداماتی صورت گرفته و این اقدامات تا چه حد در جذب دانش‌آموزان دختر موفق عمل کرده است؟
و این خبر، شاید پاسخ بخشی از این پرسش‌ها باشد، هرچند نوع اجرا و گستردگی برنامه‌ها موضوع دیگری است.
روشن است که زندگی با مهارت پایبندی آگاهانه به فرهنگ و ریشه‌های خود و افتخار به آن، در دنیای پیچیده و بی‌مرز اینترنتی که در آن، به واسطه داشتن توانایی تأثیر بر افکار عمومی و تکنیک‌های جذب مخاطب، می‌توان آنچه مد نظر است را به مخاطب تحمیل و او را باخود همراه کرد، آموزش و پرورشی قوی می‌طلبد که با همکاری و همسویی نهادهای ذیربط و اجرای برنامه‌های مبتنی بر اقناع امکان‌پذیر است اما با توجه به برنامه‌ای که از سوی دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش اعلام شده، انتظار می‌رود آموزش و پرورش در این میان سهم بیشتری نسبت به گذشته ایفا کند.
رابعه امامی رضوی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان در گفت‌و‌گو با «ایران» اعلام کرد: «در حال حاضر برنامه‌‌هایی ازجمله آموزش هویت‌بخشی، تحکیم بنیان خانواده و آموزش سبک زندگی ایرانی اسلامی به دختران از سوی آموزش و پرورش اجرا می‌شود. علاوه بر این موضوع مباحثی در زمینه ارتقای سطح عزت‌نفس دختران و آگاهی آنان نسبت به بلوغ جنسی تدوین شده است. نشست‌های تبیینی از این حیث برای زنان در راستای جوانی جمعیت و وظایف ذاتی امور زنان و... برنامه‌ریزی شده است.»
وی درباره اهمیت تبیین سبک زندگی امروز برای دختران توضیح داد: «ما در دولت تحولی آقای رئیسی کارهای ارزنده‌ای در دفتر امور زنان انجام داده‌ایم زیرا بحث هویت‌بخشی و سبک زندگی ایرانی اسلامی و همچنین تحکیم بنیان خانواده مطرح است و با این رویکرد ما برنامه‌های متنوعی تدارک دیده‌ایم. اکنون نسبت به اجرای برخی از آنها اقدام شده و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.»
وی در خصوص تربیت مشاوران امور زنان برای ارتباط‌گیری بهتر مربیان با دختران گفت: «مباحثی در زمینه دختران و سبک زندگی دخترانه تدوین کرده‌ایم که آن را در اختیار مشاوران امور زنان در سراسر کشور قرار خواهیم داد تا مشاوران بتوانند هم مربیان را برای ارتباط‌گیری با دختران پرورش دهند و هم به موضوع هویت‌بخشی آنها کمک کنند. علاوه بر این آموزش‌هایی در سبک زندگی ایرانی اسلامی خواهیم داشت.»
امامی رضوی به اهمیت موضوع عزت‌نفس در دختران اشاره کرد و گفت: «اینکه دختران ما دارای اعتماد به نفس قابل قبولی باشند بسیار اهمیت دارد، از این رو بحث ارتقای اعتماد به نفس و عزت‌نفس در دانش‌آموزان به طور جدی دنبال می‌شود. همچنین آموزش بلوغ جنسی در قالب بسته‌های آموزشی و بهداشتی در اختیار دانش‌آموزان دختر به‌خصوص در مناطق محروم قرار می‌گیرد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان درباره تبیین زنان سرپرست خانوار گفت: «نشست‌های تبیینی و تخصصی برای زنان سرپرست خانوار داشتیم که به سطح ارتقای آگاهی و تاب‌آوری آنان کمک می‌کند. با توجه به آگاهی‌هایی که به زنان داده می‌شود، آنها باید بتوانند با مسائل پیرامون خودشان تعامل درست برقرار کنند به دلیل اینکه زنان سرپرست خانوار علاوه بر اینکه جای پدر را در خانواده پر می‌کنند، یک نقش مهم دیگر در ابعاد اجتماعی و فرهنگی دارند. پس باید متناسب با شغل و کار خود سطح مهارت‌ها و تاب‌آوری خود را بالا ببرند و آموزش‌های تبیینی داشته باشند.»
وی درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای زنان توضیح داد: «همچنین در حوزه ستادی بخش‌های آموزش و ارتقای آگاهی را برای مشاورین امور بانوان سراسر کشور که به عنوان بازوان اجرایی ما هستند، خواهیم داشت، به این شکل که کارگاه‌های دوروزه با برگزاری نشست‌های تبیینی مربوط به جوانی جمعیت و وظایف ذاتی امور زنان و... برنامه‌ریزی شده است.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی