صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و چهار - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

فناورانه

ورود هوش‌مصنوعی به حوزه ایمن‌سازی معابر و کاهش تصادفات
رئیس گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی معاونت علمی از ورود هوش‌مصنوعی به حوزه ایمن‌سازی معابر و کاهش تصادفات در کشور خبر داد.
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، شهاب خدامرادی با اعلام این خبر گفت: سامانه گذرگاه امن عابر پیاده با استفاده از دوربین و سنسورهای ویژه‌ و هوش‌مصنوعی ورود و تردد عابرین بر گذرگاه‌ها را تشخیص می‌دهد تا بلافاصله تجهیزات هشداردهنده مانند چشم گربه‌ای‌های چراغدار یا چراغ‌های چشمک‌زن فعال شده و به رانندگان اخطاری واضح ‌دهد. به این شکل توجه رانندگان به گذرگاه جلب شده و یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امنیت خواهد داشت. باکس مدیریت و پردازش سامانه، دکل حدود سه متری، پروژکتور روشنایی جهت عملکرد بهتر سامانه در شب، دوربین و نرم‌افزار تشخیص عابر پیاده (مبتنی بر پردازش تصویر و هوش‌مصنوعی) از جمله تجهیزات این سامانه است.
وی افزود: چشم گربه‌ای لامپ‌دار صرفاً یک تجهیز پیشنهادی برای این سامانه است و در عمل می‌توان از انواع تجهیزات هشداردهنده مثل تابلو، چراغ، لیزر هشداردهنده و... برای به‌کارگیری سیگنال هشدار خروجی سامانه استفاده کرد و همچنین با توجه به بهره‌گیری این سامانه از هوش‌مصنوعی و تشخیص عابرپیاده در پنل کاربری این سامانه امکان مشاهده گزارش تردد افراد فراهم خواهد بود بنابراین توجه رانندگان بیش از پیش و بیش از یک روشنایی ساده به گذرگاه جلب شده و به این شکل یک گذرگاه عابر پیاده بیش از پیش برای عابرین و رانندگان امن خواهد شد. هدف این طرح کاهش تصادفات وسایل نقلیه با عابرین پیاده در محدوده گذرگاه‌ها و خطوط عابر پیاده است.
خدامرادی خاطرنشان کرد: در این سامانه، نمایش و نصب تبلیغات روی دکل امکان‌پذیر است و همچنین امکان نصب صفحه نمایش برای نشان دادن تبلیغات وجود دارد که البته هنگام عبور عابرپیاده به حالت هشدار درمی‌آید.
 
تولید بومی دستگاه تست نازل
 موتور هواپیما
مهندسان یک شرکت زیست فناوری دستگاه تست نازل موتور هواپیما را بومی‌سازی کردند؛ از این دستگاه، برای تست سلامت نازل‌های موتورهای هواپیما استفاده می‌شود.
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، سیدحسین موسوی، مدیرعامل یک شرکت مهندسی زیست فناوری، درباره این محصول گفت: دستگاه‌های ما همتای نمونه خارجی خود هستند و چون سفارشی‌ساز هستند، تغییراتی که مشتری تمایل داشته باشد، اعمال می‌شود، این مزیت خاص این دستگاه است و از دیگر مزیت‌ها می‌توان به طراحی صنعتی بهتر و ارگونومیک‌تر نسبت به مشابه خارجی آن اشاره کرد.وی تصریح کرد: هدف اصلی این دستگاه، تست دینامیکی نازل سوخت موتور هواپیماست. در تست دینامیکی، با فشار و دبی معین، سه فاکتور زاویه پاشش، میزان و شدت پاشش و یکنواخت بودن پاشش سوخت در نازل بررسی می‌شود. این دستگاه با سیستم فشار دینامیکی و دبی متناسب با موتور هواپیمای مورد تأیید کارفرما ساخته می‌شود.
موسوی با بیان اینکه ظرفیت مخزن این دستگاه بسته به نوع سفارش متفاوت است، گفت: سیال استاندارد این دستگاه سوخت کالیبراسیون است و اجزای این دستگاه با تمامی خواص این سیال سازگار شده است. وی افزود: این دستگاه از سیکل‌های جداگانه و پیچیده هیدرولیکی، الکتریکی و کنترلی تشکیل شده است و هر سیکلی برای ارتباط و پیوستگی با سیستم‌های دیگر نیاز به یکپارچه‌سازی دارد که برای این کار لازم است به هر سه سیستم تسلط و شناخت کافی داشت. از توانایی‌های مهندسان این شرکت زیست فناوری یکپارچه‌سازی و اتوماسیون این سیستم‌ها است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی