صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

سرازیر شدن پناهجویان، مقامات اتاوا را به سیاست‌های تهاجمی واداشت

بسته شدن مرزهای کانادا به روی مهاجران

گروه جهان/ کانادا تنها چند ماه پس از بی‌ثمر دیدن توافقی که با امریکا برای کنترل سیل مهاجران در مرزها داشت، مجبور به اعمال سیاست‌های سختگیرانه‌تری شد و تمامی مرزهایش را به روی پناهجویان بست.
به گزارش رویترز، در روزهای نخست پس از این توافقنامه، شمار مهاجران غیرقانونی بازداشت شده در مرز دو کشور کاهش چشمگیری داشت و بسیاری از مقامات کانادا این امر را موفقیتی قابل توجه می‌دانستند اما این شادی دوامی نداشت چراکه تنها 5 ماه بعد بار دیگر این نمودار نزولی، به سمت بالا رفت و صعودی شد.
آنطور که گزارش‌های سازمان‌های مهاجرتی نشان می‌دهد شمار زیادی از مهاجران از مسیرهای هوایی وارد کانادا می‌شوند اما برخی‌ دیگر که شمارشان نیز کم نیست پس از عبور از مرز این کشور با کمک قاچاقچیان مرزی، پرونده مهاجرتشان را تشکیل می‌دهند و بدون هراس از اخراج از این کشور زندگی پنهانی را شروع می‌کنند.
براساس آمارهایی که افراد مرتبط با سازمان‌های مهاجرتی امریکا می‌دهند شمار این درخواست‌ها به قدری بالا است که معدود کشوری بتواند براحتی آن را نادیده بگیرد اما بحران پیش آمده در کانادا فراتر از اینها است.
گفته می‌شود در تورنتو صدها نفر از پناهجویان غیرقانونی در استیصال از یافتن محل مناسبی برای خواب، شب را در کنار خیابان‌ها به صبح می‌رسانند. با وجود این برخی کارشناسان با سیاست بستن مرزهای دولت کانادا موافق نیستند: «واقعیت این است که بستن مرزها این مشکل را حل نمی‌کند فقط ناامیدی را بیشتر می‌کند.»
 
رکورد دست نیافتنی
کانادا در شرایطی به این بحران گرفتار شده است که امیدوار بود با استقبال از مهاجران تا سال 2025 بتواند رکورد جذب نیم میلیون شهروند دائمی را به نام خود ثبت کند اما در این مسیر به بن‌بست خورد. سال گذشته بیش از 39 هزار مهاجر غیرقانونی عمدتاً به مقصد کبک وارد خاک این کشور شدند. این شرایط با قوانین سخت مهاجرتی اروپا و امریکا بیشتر نیز شده است.
به طور مثال اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر با تعیین بسته‌های سخت مهاجرتی، پذیرش پناهجویان را به حداقل رسانده است و حتی دولت انگلیس قانونی را وضع کرد تا مهاجران را به رواندا بفرستد.
بایدن هم با پیش گرفتن سیاست‌های دونالد ترامپ در مرزها، قوانین سختگیرانه‌ای برای ورود مهاجران غیرقانونی وضع کرد که همین امر شمار زیادی از پناهجویان را پشت مرزها نگه داشته است.
 
خبر بد برای خارجی ها
افزایش نرخ تورم و بالا رفتن هزینه‌ها بویژه در حوزه مسکن، با افزایش تعداد مهاجران و دانشجویان خارجی، سبب شده، مقامات کانادا در شرایط پذیرش این شهروندان موقت که عمدتاً برای جبران کمبود نیروی کار جذب شده‌اند، تجدیدنظر کنند.
 بنجامین تال، اقتصاددان کانادایی معتقد است: «ما همیشه روش‌ها را براساس آمار و ارقام‌ها ارزیابی می‌کنیم. در این مورد نیز فکر می‌کنم سیاست‌های کشور به طور کلی و سیاست مسکن به طور خاص باید مورد توجه قرار گیرد تا نسبت جذب با ظرفیت‌ها سازگاری داشته باشد.»
جستجو
آرشیو تاریخی