صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

هنرمندان در کنار سایر دلدادگان سیدالشهدا(ع) روانه پیاده‌روی اربعین شده‌اند

مشایه، مسیری برای عبور از عوارض طبیعی شهرت

فاطمه ترکاشوند
روزنامه‌نگار

امسال هم مانند سال‌های گذشته برخی هنرمندان در میان خیل دلدادگان اربعین حسینی، روانه مشایه شده‌اند تا در کنار سایر مردم در این مسیر قدم بردارند و در موکب‌ها در حد توان خود در خدمت زائران باشند. تمرین در میان مردم بودن و مانند مردم بودن در جهت هدفی مشترک و والاتر از اهداف روزمره زندگی مادی، شاید یکی از جاذبه‌های آشکار و پنهان مناسک محرم و صفر و خصوصاً اربعین برای هنرمندان باشد چرا که عوارض طبیعی شهرت تاحدود بسیار زیادی کنار می‌رود، هم چهره‌ها می‌توانند بدون دردسر در میان مردمی که به موضوع مهم‌تری توجه دارند قدم بردارند و هم مردم می‌توانند چهره‌های محبوب‌شان را در راستای اهداف و مسائل‌شان در کنار خود احساس کنند.
مهران رجبی، بازیگر سریال‌های طنز چند دهه از فیلم‌های سینما و تلویزیون که در سال‌های اخیر با اجرای مسابقه‌های تلویزیونی، جای بیشتری را هم در میان مخاطبان باز کرده، امسال در راهپیمایی اربعین حضور پیدا کرده و در گفت‌وگو با ایرنا، درباره این سفر سخت که در عین حال همواره با استقبال شیفتگان همراه است، می‌گوید: «اربعین یکپارچه پیام است. شما ببینید افرادی که تمام سختی‌های این سفر را تحمل می‌کنند در حالی که هیچ جذابیت به ظاهر بصری در آن وجود ندارد تنها یک عشق عظیم و ارادت زیاد باعث می‌شود خود را چنین به سختی بیندازند. در ظاهر این سفر گرمای هوا، گرد و خاک و خستگی و مشقت زیاد است اما مردم به غیر از این ظواهر چیزی درون‌شان می‌جوشد که تمام این سختی‌ها را نه تنها آسان که لذت‌بخش هم می‌کند.»
او ادامه می‌دهد: «البته که هیچ کسی برای گرفتن مواهب پای در این مسیر نمی‌گذارد بلکه عشق و ارادت به امام است که ما را به مسیر کشانده است. این یک عشق الهی است که مردم نسبت به امام خود دارند و مطمئن باشید هر کس با ارادت مشتاق این سفر باشد این مسیر یک روز روزی‌شان می‌شود.»
محمد مسلمی که برای کودکان سه نسل ایران با چهره عمو فیتیله‌ای محبوب است دیگر هنرمندی است که امسال با حضور در مراسم اربعین و موکب‌های مسیر راهپیمایی به زائران خدمت‌رسانی کرده است. مژگان اخلاقی که ایام محرم امسال در سریال عشق کوفی در نقش شمین از آنتن تلویزیون به خانه‌های مردم آمد، در روزهای منتهی به اربعین در یکی از موکب‌های طریق مشایه از زائران پذیرایی کرد.
انوش معظمی، بازیگر نقش حرمله در سریال مختارنامه هم از جمله هنرمندانی است که امسال در مراسم اربعین حضور پیدا کرده و در گفت‌وگو با ایرنا، درباره معنا و پیام مراسم اربعین بیان می‌کند: «پیام پیاده‌روی اربعین، پویایی و متعالی بودن راه امام حسین(ع) است که در درجه اول نشان از ارزش‌هایی دارد که پس از گذشت هزار و چهارصد سال، همچنان پر از رهرو و علاقه‌مند است. در درجه دوم در لایه‌های پایینی، زمینی و انسانی‌تر وقتی این همه همدلی را بین اقوام مختلف در راهپیمایی اربعین می‌بینیم این پیام را برای انسان دارد که دنیا ارزش دشمنی ندارد، باید با یکدیگر دوست باشیم و دنیا را به جای بهتری تبدیل کنیم.»
او با اشاره به تأثیری که ایفای نقش حرمله در زندگی‌اش گذاشته ادامه می‌دهد: «یکی از زیباترین خاطره‌هایی که مکرر برای من اتفاق می‌افتد ارادتی است که مردم برای حضرت علی اصغر و امام حسین(ع) دارند و من کوچکترین را واسطه قرار می‌دهند. امروز یک خواهر نوجوان عراقی را دیدم که از من التماس دعا داشتند. این آبرویی است که امام حسین(ع) به من داده و مهر غلامی حضرت علی اصغر است که تا قیامت بر پیشانی من نقش بسته و به این جریان مفتخرم.»
نیلوفر شهیدی بازیگر سریال به یادماندنی «به کجا چنین شتابان» هم از جمله هنرمندانی است که در اربعین امسال روانه کربلا شده است. او پیش از این در گفت‌وگویی اظهار کرده بود: «من کربلا رفتم و به یکی از آرزوهای بزرگ زندگی‌ام رسیدم، جالب است بدانید که آن‌قدر شوق داشتم در فرودگاه نجف عکس گرفتم و شاید بسیاری از رسانه‌ها هم از آن عکس استفاده کردند، امیدوارم آخرین باری نباشد که به این زیارت رفته‌ام و امام حسین(ع) دوباره
 قسمتم کند.»
زهرا شوقی و حسین کلهر از مجریان تلویزیون هم امسال به مسیر راهپیمایی اربعین قدم گذاشته‌اند. کلهر که بیشتر با اجراهای طنزش شناخته می‌شود این روزها در موکبی در حال خدمت‌رسانی به زوار حضرت سیدالشهدا(ع) است و در اینستاگرامش ویدیوها و استوری‌هایی از حضورش در این مراسم منتشر می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی