صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

گزارش «ایران» از فعالیت یک‌ موکب رسانه‌ای در کربلا

پیام از بین‌الحرمین به قاب تلویزیون

مصطفی وثوق‌کیا- کربلا/ آدرس را با چند بار چک کردن نقشه و پرسیدن از راهنمایان و تلفن زدن پیدا می‌کنم. وارد ساختمان معظم و در حال ساخت عقیله می‌شوم. از میان پله‌های آهنی و زواری که در ساختمان سکنی گزیده بودند رد می‌شویم. تقریباً به پشت بام می‌رسیم. جوانی عرب ایستاده و اسمم را پشت بی‌سیم استعلام می‌کنند. تأیید را که می‌گیرد اذن دخول می‌دهد. اولین صحنه پیش رویم بسیار شگفت‌انگیز است. ما در مقابل گنبد مطهر حرم اباعبدالله(ع) هستیم. در شبی که ماه در آسمان است گنبد و بارگاه امام حسین درخشش عجیبی دارد. آن سوتر گنبد و گلدسته حرم حضرت عباس(ع) نمایان است. از همین پشت بام سلام می‌دهیم.
اینجا در پشت بام صحن عقیله یک موکب برپا شده آن‌هم از نوع رسانه‌ای آن و همین ما را به اینجا کشانده است.
موکب رسانه‌ای معلی را مدتی بود در پیام‌رسان‌ها دیده بودم و حالا در پشت صحنه آن هستم، یک تیم جوان و چابک فعالیت می‌کنند تا بهترین تصاویر به شبکه‌های تلویزیونی و مجازی مخابره شود.
وارد اتاق رژی می‌شوم. کاملاً جمع و جور و متناسب با فضای یک کار چریکی.
مجید صحاف مدیر موکب رسانه‌ای معلی درباره فعالیت موکب می‌گوید: «موکب رسانه‌ای معلی با سابقه شش سال تجربه اربعین برپا شده است. این موکب برای اهل بیت(ع) است و صرفاً مختص به اربعین نیست. در این مدت موکب‌های خدماتی که از زوار پذیرایی می‌کنند بسیار برپا شده است ما هم موکب خود را در حوزه رسانه برپا کرده‌ایم.»
ما که صحبت می‌کنیم حجت‌الاسلام رشاد در حال مصاحبه با مجری برنامه شیوه است. عکسی از پشت صحنه برنامه می‌گیرم و برای مدیر شبکه چهار می‌فرستم.
صحبت‌مان که با صحاف قطع شده این طور ادامه پیدا می‌کند که موکب چه خدمتی ارائه می‌دهد:«تمام رسانه‌های داخلی و خارجی که علاقه‌مندند اختصاصاً در این ایام برای اهل بیت فعالیت کنند می‌توانند از زیرساختی که ما در صحن عقیله کربلا مهیا کرده‌ایم استفاده کنند. تلاش کردیم از هر جهت کامل باشیم تا بتوانیم خدمات خوبی به مخاطب بدهیم.»
سؤال اصلی در ذهنم می‌چرخد که این موکب برای کجاست؟ صحاف می‌گوید:
«این زیرساخت وابستگی به جایی ندارد و با حمایت افرادی که دغدغه رسانه دارند برپا شده است. ما به خاطر علاقه‌مندی خودمان در حوزه رسانه بانی شده‌ایم و این موکب برپا شده و قرار شده با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات این موکب در پشت بام صحن عقیله به فعالیت خود در طول سال ادامه دهد.همین تیم که الان فعالیت می‌کنند بانی کار خودشان هستند و از محرم در حال فعالیت است.»
همانطور که صحبت می‌کنیم چند نفر وارد می‌شوند. متوجه می‌شویم مدیر شبکه آموزش و معاون فنی صداوسیما برای بازدید آمده‌اند.
صحاف درباره هماهنگی با صداوسیما و پخش برنامه می‌گوید: «اولویت اول ما همکاری با صداوسیما، رسانه‌های مجازی و کشورهای خارجی است. هم اکنون رسانه‌های کشورجمهوری آذربایجان و پاکستان فعالیت می‌کنند. تاکنون با معاونت استان‌های صداوسیما، شبکه دو، آموزش و چهار همکاری خوبی داشته‌ایم.ما با همین عنوان فعالیت آموزشی در حوزه اربعین داریم.ما با شبکه قناة کربلا همکاری خوبی داریم و کمک‌های خوبی به ما کرده‌اند و در حال فراهم کردن برنامه مشترک هستیم.»
زیرساخت مهیا شده قابلیت فعالیت بسیار خوبی برای برنامه‌سازی مستقل است اما موکب رسانه‌ای معلی فعلاً بنای این کار را ندارد. صحاف این مسأله را این طور توضیح می‌دهد: «امسال به‌دلیل حجم فعالیت، برنامه مستقل در موکب رسانه‌ای معلی نداریم و آنتن در اختیار شبکه‌های صداوسیماست که میانگین روزانه چهار ساعت برنامه داریم. البته آیتم‌هایی از راهپیمایی اربعین تهیه کرده‌ایم که در میان برنامه‌های صداوسیما استفاده می‌شود. در ایام اربعین از قبل غروب تا پاسی از شب برنامه داریم. در روز اربعین برنامه ویژه خواهیم داشت و در طول سال نیز شب‌های جمعه فعالیت داریم.»
صحبت‌مان به آخر رسیده اما توجهم جلب تیم جوانی است که فعالیت می‌کنند. صحاف می‌گوید:«این تیم از ابتدای محرم در حال کار است. کارگردان موکب با اینکه پیشنهادهای خوبی دارد با رقم بسیار پایینی به عشق امام حسین(ع) کار می‌کند و حتی پیشنهاد مرخصی کوتاه‌مدت را هم نپذیرفته است.»
با خودم می‌گویم عشق حسین (ع) اکسیر ناب روزگار مادی شده ماست جایی که وقتی همه چیز رنگ باخته بازهم جوانانی با عشق امام حسین(ع) کارهای سخت را سهل می‌کنند.
جستجو
آرشیو تاریخی