صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی ستاد انتخابات درباره مدارک متقاضیان انتخابات مجلس مطرح کرد

نتیجه صحت‌سنجی ۲۳ شهریور اعلام می‌شود

نتیجه صحت‌سنجی اولیه مدارک حدود 49 هزار متقاضی که برای داوطلبی در انتخابات مجلس پیش‌ثبت‌نام کرده بودند، 23 شهریورماه اعلام می‌شود. سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز گذشته ضمن اعلام این خبر گفت: مدارک پیش‌ثبت‌نام شدگان را برای ۶ نهاد، یعنی ثبت احوال، فراجا، دادستانی‌کل کشور، وزارت امور خارجه، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت علوم (مجموعه وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و حوزه‌های علمیه) ارسال کردیم و بررسی این مدارک از 23 مردادماه آغاز شد و نهادهای ذی‌ربط بر اساس قانون یک ماه فرصت دارند مدارک را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. وی در این باره تأکید کرد: در پیگیری‌های حضوری و غیرحضوری مشخص شد که نهادهای نامبرده، در حال صحت‌سنجی هستند و بخش اعظم کار صورت گرفته است که امیدواریم نتایج در زمان مقرر اعلام شود تا به‌موقع به متقاضیان داوطلبی ابلاغ کنیم. به گزارش ایرنا، محسن اسلامی گفت: در صورت تأیید تمامی مدارک توسط این نهادها، یک کد رهگیری در اختیار متقاضیان داوطلبی مجلس قرار خواهد گرفت تا بتوانند از ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان‌ماه به‌صورت الکترونیکی برای کاندیداتوری ثبت‌نام کنند؛ چنانچه یک یا برخی از این نهادها گواهی متقاضیان را تأیید نکنند، متقاضیان تا ۲۶ مهرماه فرصت اعتراض به نتیجه اعلامی را دارند.

پیش‌ثبت‌نام ۱۸۲۴ نفر اهل سُنّت برای مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین به ارائه آمار و اطلاعاتی درباره ترکیب جنسیتی و مذهبی متقاضیان ثبت‌نام شده پرداخت. وی با اعلام اینکه ۲۸۱ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی پیش‌ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: ۱۴ درصد از متقاضیان را زنان تشکیل می‌دهند که به ترتیب مربوط به استان‌های البرز، تهران، قزوین، خراسان شمالی و خراسان رضوی هستند و این میزان نسبت به سال ۱۳۹۴ (انتخابات مجلس دهم) بیش از ۲ درصد افزایش یافته است. بر اساس اعلام اسلامی، 1824 نفر از متقاضیان داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس را نیز هموطنان اهل سُنّت تشکیل می‌دهند که تعداد آنها نسبت به سال ۹۴ (۹۳۵ نفر)، افزایش حدوداً دو برابری داشته است.
مرحله پیش‌ثبت‌نام که برای نخستین بار و بر اساس اصلاحیه جدید قانون انتخابات مجلس به مراحل این انتخابات اضافه شده است در بازه زمانی 16 تا 22 مردادماه اجرا شد. متقاضیان در این مرحله مدارک خود از جمله مدارک شناسایی و تحصیلی‌شان را در سامانه بارگذاری کردند. این مدارک توسط نهادها و دستگاه‌های مرجع همچون قوه قضائیه، وزارت علوم، سازمان ثبت احوال و... بررسی می‌شود و شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت متقاضیان برای داوطلبی صرفاً پس از مرحله ثبت‌نام قطعی که از ۲۷ مهرماه به مدت یک هفته انجام خواهد شد، ورود خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی