صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد و سه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

ارزیابی «فوربس» از الحاق هواپیمای آموزشی-رزمی روسیه به نهاجا

یاک 130 مقدمه تحویل جنگنده هراس‌آور سوخو 35

الحاق هواپیمای آموزشی- رزمی یاک 130 به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی قرار گرفت. مجله فوربس در تحلیلی از این الحاق، آن را مقدمه تحویل جنگنده‌های «سوخو 35» به ایران از سوی روسیه ارزیابی کرد.
روز شنبه بود که خبر الحاق تعدادی هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰ به پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان  منتشر شد؛ اقدامی که در راستای قراردادهای تسلیحاتی میان تهران و مسکو انجام شد. بر اساس همین خبر، رسانه امریکایی «فوربس» نوشت: دریافت این هواپیماها نشان می‌دهد که مسکو در مقطعی در آینده جنگنده‌های سوخو ۳۵ را به تهران تحویل خواهد داد.
به گزارش ایسنا، این نشریه با بیان اینکه این هواپیماها، همان جنگنده‌های سوخو ۳۵ نیستند که ایران به دنبال دریافت‌شان است اما می‌توانند به عنوان هواپیمای جنگی سبک نیز مورد استفاده قرار گیرند، افزود: اگرچه هواپیماهای یاک ۱۳۰ به اندازه سوخو۳۵ توانایی ندارند اما تحویل آنها نشان می‌دهد که روسیه آن جنگنده را نیز در تاریخ بعدی تحویل ایران خواهد داد.
یک تحلیلگر دفاعی و امنیتی هم در همین خصوص به فوربس گفت: تحویل جت‌های سفارشی تهران می‌تواند گامی منطقی قبل از دستیابی به جنگنده‌های نسل چهارم باشد. همچنین نشان می‌دهد که قرارداد فروش سوخو ۳۵ در نهایت در مقطعی در آینده رو به جلو پیش خواهد رفت. اشاره گزارش این نشریه امریکایی به گمانه‌زنی‌هایی است که بر اساس آنها ایران دست‌کم ۲۴ فروند جنگنده سوخو ۳۵ را که روسیه پیش‌تر برای مصر ساخته بود، بزودی دریافت خواهد کرد. فوربس در عین حال در استدلال خود برای مرتبط دانستن تحویل هواپیمای آموزشی یاک 130 به ایران با تحویل جنگنده‌های سوخو به تشابه هواپیمای آموزشی بومی «هسا یاسین» ایران با یاک ۱۳۰ اشاره کرده و افزود: یاسین می‌تواند خلبانان را بر اساس اصول جنگنده‌های پیشرفته‌تر نسل چهارم آموزش دهد و به عنوان یک هواپیمای جنگی سبک مورد استفاده قرار گیرد اما ممکن است مهارت‌های خاصی را که خلبانان ایرانی برای کار با سوخو ۳۵ به آن نیاز دارند، ارائه ندهد. بر اساس این گزارش یاک 130 در کنار تسلیحات دفاعی و تهاجمی مثل سامانه‌های دفاعی هوایی اس-۴۰۰، سامانه‌های دفاع ساحلی باستیون، تانک‌های تی-۹۰ و جت‌های سوخو از جمله خریدهایی هستند که در قالب قراردادهای تسلیحاتی ایران و روسیه از سال‌های گذشته پیگیری شده‌اند و آژانس اطلاعات دفاعی وزارت دفاع ایالات متحده پیش‌بینی کرده بود که با پایان تحریم تسلیحاتی سازمان ملل در اختیار ایران قرار گیرند.
با این وجود آنچه الحاق یاک 130 را به نیروی هوایی ارتش ایران به عنوان مقدمه تحویل سوخو 35، برای کشورهای متخاصم هولناک ساخته ویژگی‌های هراس‌آور این نسخه از سوخو 35 است. این جنگنده روسی علاوه بر قدرت مانور فوق‌العاده، سرعت فوق‌فراصوت و دوربرد بودن، توانایی شناسایی اهداف هوایی در فاصله ۴۰۰ کیلومتری را دارد و می‌تواند ۳۰ هدف هوایی را از فاصله ۳۰۰ کیلومتری رهگیری کرده و همزمان با ۸ فروند از آنها درگیر شود؛ ویژگی‌هایی که ازسوخو 35 جنگنده‌ای ترسناک ساخته است. گفتنی است که یاک ۱۳۰ قابلیت شبیه‌سازی مشخصات آموزشی جنگنده‌های مختلف از جمله نسل ۴++ و نسل پنجم را دارد و قرار است در خدمت آموزش نسل جدید خلبانان ایرانی قرار گیرد. با این وجود، این هواپیما قابلیت حضور در مأموریت‌های رزمی و تهاجمی را نیز با قابلیت حمل 3 تن مهمات شامل بمب‌ها، راکت‌های هوا به زمین و هوا به هوا و مسلسل دارد. این هواپیما با حداکثر سرعت هزار کیلومتر و ارتفاع پروازی 41 هزار پا (12 کیلومتر) در حالت آموزشی تا 2 هزار کیلومتر و در حالت رزمی 600 کیلومتر برد دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی